Bosch MotronicW
Bosch Motronic

Motronic, Bosch Motronic - zintegrowany system wtryskowo-zapłonowy produkcji Bosch stosowany w silnikach benzynowych.

Common railW
Common rail

Common rail – odmiana elektronicznie sterowanego systemu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych.

Filtr paliwaW
Filtr paliwa

Filtr paliwa czyści zanieczyszczone paliwo. Filtry paliwa stosowane w układzie zasilania silników o zapłonie samoczynnym powinny filtrować cząstki zanieczyszczeń większe niż 3 μm oraz wytrącać zawartą w paliwie wodę. Natomiast filtry paliwa stosowane w silnikach benzynowych powinny zatrzymywać cząstki zanieczyszczeń większe niż 10 μm. Filtrowanie benzyny jest łatwiejsze niż oleju napędowego, gdyż olej napędowy jest bardziej zabrudzony i w niskich temperaturach następuje w nim krystalizacja parafiny.

Fuel Stratified InjectionW
Fuel Stratified Injection

Fuel Stratified Injection (FSI) – opracowany przez koncern Volkswagen AG system zasilania benzyną, stosowany w silnikach o zapłonie iskrowym. Wykorzystuje technikę bezpośredniego wtrysku paliwa do komory spalania i pozwala na uzyskanie zmniejszonego względem silnika zasilanego metodą pośrednią jednostkowego zużycia paliwa.

GaźnikW
Gaźnik

Gaźnik (karburator) – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie oparów paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.

Nitro (motoryzacja)W
Nitro (motoryzacja)

Nitro – potoczna nazwa podtlenku azotu używanego jako dopalacz samochodowy. Pozwala zwiększyć moc uzyskiwaną o 30-50%. By uzyskać efekt zwiększenia mocy napędowej i wydajności silnika, do cylindrów wprowadza się odpowiednią ilość podtlenku azotu i zwiększoną ilość benzyny. Spotykane jest niekiedy określenie NOS, pochodzące od angielskiej firmy Nitrous Oxide Systems, jednego z pierwszych przedsiębiorstw stosujących podtlenek azotu do zwiększania możliwości silnika samochodowego.

Pompa rozdzielaczowaW
Pompa rozdzielaczowa

Pompa rozdzielaczowa (rotacyjna) - urządzenie stosowane do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym, jest pompą wirnikową, wewnątrz której znajduje się cylinder i tłoczki podające dawkę paliwa.

Pompa sekcyjnaW
Pompa sekcyjna

Pompa sekcyjna – urządzenie stosowane do hydraulicznego wtrysku paliwa.

PompowtryskiwaczW
Pompowtryskiwacz

Pompowtryskiwacz – urządzenie do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym.

PrzepustnicaW
Przepustnica

Przepustnica – element armatury służący do regulacji przepływu medium, poprzez obrotowy ruch łopatki umieszczonej wewnątrz kanału.

Turbo Direct InjectionW
Turbo Direct Injection

TDI – - turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem - silniki Diesla, wyposażone w intercooler, zasilane bezpośrednim wtryskiem do komory spalania, stosowane w samochodach produkowanych przez koncern Volkswagen AG: Volkswagen, Porsche, Audi, Seat, Škoda, Volvo na licencji Volkswagena. Pierwszy silnik 2.5 TDI seryjnie zamontowano w Audi 100 C3 w 1989 roku. Jednostka 2.5 TDI miała 5 cylindrów i jako pierwsza używała dwusprężynowych wtryskiwaczy Bosch. Od wydania tego silnika wszystkie doładowane silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim wyprodukowane przez koncern Volkswagen są opisywane skrótem TDI.

Zbiornik paliwaW
Zbiornik paliwa

Zbiornik paliwa, bak – zbiornik zasilający paliwem silniki spalinowe zamontowany w pojazdach mechanicznych, statkach wodnych, samolotach oraz przy silnikach stacjonarnych.