DOHCW
DOHC

DOHC – rozwiązanie konstrukcyjne silnika tłokowego, w głowicy którego znajdują się dwa wałki rozrządu do sterowania pracą zaworów. Jeden z wałków steruje zaworami ssącymi, a drugi wydechowymi. Konstrukcja silnika DOHC ułatwia zmiany fazy rozrządu, w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Zawory umieszczone są pod kątem naprzeciw siebie i dają tym samym większą swobodę w kształtowaniu komory spalania. Silnik DOHC umożliwia także zwiększenie liczby zaworów przypadających na cylinder, co wpływa na powiększenie sprawności napełniania i opróżniania cylindra i umożliwia uzyskanie wyższego stopnia sprężania i zmniejszenie oporów przepływu. Dzieje się tak przez zwiększenie powierzchni zaworów w stosunku do dostępnej powierzchni w głowicy wynikającej ze średnicy cylindra i ewentualnego pochylenia ścianek komory spalania w głowicy. Dzięki zwiększeniu powierzchni przylegania wielu zaworów do głowicy – w stosunku do zaworów pojedynczych o tej samej powierzchni przepływu – poprawia się odprowadzanie ciepła z zaworów. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest zmniejszenie bezwładności elementów rozrządu, gdyż pojedyncze zawory są mniejsze i mogą mieć cieńsze trzonki i grzybki.

OHCW
OHC

OHC – rodzaj układu rozrządu, w którym wałek rozrządu służący do napędzania zaworów znajduje się w głowicy silnika. Napędzany jest on zwykle za pomocą koła zębatego, elastycznego paska rozrządu lub w innych typach i mocnych silnikach łańcuchem. Wyjątkowo zdarza się również napęd za pomocą kół zębatych. Dla tego typu rozwiązania stosuje się dwa układy:SOHC – jeden wałek DOHC – dwa wałki.

OHVW
OHV

OHV – oznaczenie rodzaju rozrządu silników tłokowych, w których wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika steruje, przez popychacze, zaworami znajdującymi się w głowicy cylindrów. Jest to rozrząd górnozaworowy. Obecnie układ ten wyparty został przez rozrząd OHC. Używany jest jeszcze sporadycznie w pojazdach produkowanych w Ameryce Północnej.

PopychaczW
Popychacz

Popychacz - rodzaj członu mechanizmu przenoszący obciążenia wzdłużne. Popychacz w przeciwieństwie do cięgna jest członem sztywnym, może więc być także ściskany. Najczęściej popychacz jest częścią mechanizmu krzywkowego. Popychacz jest wykonywany najczęściej z żeliwa lub stali niestopowej. W celu zwiększenia twardości i odporności na zużycie stopa popychacza żeliwnego jest odbielana, a popychacza stalowego nawęglana i hartowana.

Popychacz dźwigniowyW
Popychacz dźwigniowy

Popychacz dźwigniowy stosuje się w przypadku nieosiowego umieszczenia wałka rozrządu z laską popychacza lub zaworem. Popychacz dźwigniowy współpracuje z krzywką wałka rozrządu za pośrednictwem płaskiej lub wypukłej powierzchni, bądź za pośrednictwem rolki. Zaletą tych popychaczy jest możliwość dowolnego przesunięcia osadzenia wałka rozrządu względem osi zaworu lub laski popychacza.

Rozrząd desmodromicznyW
Rozrząd desmodromiczny

Rozrząd desmodromiczny – rozrząd silnika spalinowego, w którym do sterowania pracą zaworów silnika stosuje się krzywki otwierające i zamykające zawory. W układzie tym nie stosuje się sprężyn zaworowych do zamykania zaworów. Nazwa pochodzi od złożenia dwóch słów greckich: desmós – wiązadło, więź oraz dromos – bieg, bieżnia i w mechanice stosowane jest kiedy do poruszania elementów mechanizmu wykorzystywane są osobne układy dla każdego kierunku.

Rozrząd KnightaW
Rozrząd Knighta

Rozrząd Knighta - system rozrządu w czterosuwowym silniku spalinowym, opatentowany w swej pierwotnej wersji w roku 1905 stosowanym chętnie w konstrukcjach lotniczych lat 30. i 40. XX wieku.

Silnik dolnozaworowyW
Silnik dolnozaworowy

Silnik dolnozaworowy –, nazywany także bocznozaworowym, silnik tłokowy, w którym wałek rozrządu umieszczony jest poniżej cylindra, a zawory w bloku silnika, co wiąże się z innym systemem rozrządu niż w silniku górnozaworowym.

Sprężyna zaworowaW
Sprężyna zaworowa

Sprężyna zaworowa – sprężysty element układu rozrządu który ma za zadanie zamknięcie zaworu oraz utrzymanie go w stanie zamkniętym.

Układ rozrządu silnika spalinowegoW
Układ rozrządu silnika spalinowego

Układ rozrządu silnika tłokowego – zestaw elementów zapewniający sterowanie elementami, które mają na celu doprowadzenie ładunku do cylindra silnika tłokowego oraz usunięcie z niego wypracowanych gazów (spalin).

VTEC systemW
VTEC system

VTEC – system kontrolujący czas otwarcia i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy, oraz obciążenia silnika. Wałki rozrządu posiadają po 3 krzywki, które sterują dwoma zaworami: 2 krzywki o jednakowym wzniosie pracują dla niskich prędkości obrotowych oraz na małym obciążeniu, natomiast krzywka o większym wzniosie i bardziej ostrej charakterystyce steruje dwa zawory jednocześnie poprzez spięcie dźwigni zaworowych w jedną całość dzięki dostarczeniu ciśnienia oleju do ich mechanizmu. Po przekroczeniu danego zakresu obrotów i przy spełnionych podstawowych warunkach system przełącza sterowanie zaworami na krzywki wałków rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i większym wzniosie. System VTEC stosowany jest do poprawienia elastyczności silnika w dużym zakresie prędkości obrotowych oraz zwiększenia mocy silnika.

VVLW
VVL

VVL,(ang. Nissan Ecology Oriented Variable Valve Lift and Timing) - system sterowania rozrządem poprzez przełączanie krzywek znajdujących się na wałku rozrządu opracowany przez Nissana. Umożliwia zmianę czasu otwarcia oraz wzniosu zaworów. Jest to system zbliżony do systemu VTEC, ale lewa i prawa krzywka posiadają ten sam profil. Przy niskich obrotach obydwa zawory są niezależnie napędzane przez krzywki o krótkim czasie otwarcia i niskim wzniosie. Przy wysokich obrotach wszystkie 3 dźwignie zostają spięte razem i napędzane przez krzywkę zapewniającą długi czas otwarcia i wysoki wznios. To rozwiązanie stosowane jest w układzie rozrządu typu DOHC zarówno na wałku ssącym, jak i wylotowym. Jest to system 3-stopniowy:1 Faza - zarówno zawory dolotowe jak i wylotowe pracują przy ustawieniach typowych dla niskich obrotów. Zawory otwierają się w niewielkim stopniu, co sprzyja lepszemu napełnianiu cylindra. Mieszanka spalana jest dokładniej i efektywniej, dzięki czemu moc silnika oraz przebieg krzywej momentu obrotowego są bardzo korzystne, a przy tym zużycie paliwa jest na niskim poziomie. Kultura pracy jednostki napędowej jest przy tym bardzo wysoka. 2 Faza - zawory dolotowe pracują już na ustawieniach dla szybkich obrotów, natomiast zawory wylotowe na ustawieniach dla niskich obrotów 3 Faza - zarówno zawory dolotowe jak i wylotowe pracują na ustawieniach dla wysokich obrotów. Zawory mają wówczas znacznie większy skok, a ich czas otwarcia jest dłuższy. Cylindry są jeszcze lepiej napełniane mieszanką paliwowo-powietrzną, co wpływa na maksymalne osiągi mocy i momentu obrotowego.

Wałek królewskiW
Wałek królewski

Wałek królewski – rozwiązanie konstrukcyjne napędu rozrządu w silnikach spalinowych. Głównym elementem przekazującym napęd jest wałek połączony przekładniami stożkowymi z wałem korbowym i wałkiem rozrządu.

Wałek rozrząduW
Wałek rozrządu

Wałek rozrządu – wałek krzywkowy używany w czterosuwowych silnikach tłokowych do sterowania zaworami.

Zawór silnikowyW
Zawór silnikowy

Zawór silnikowy – element silnika spalinowego tłokowego, umieszczony w głowicy silnika lub w bloku silnika, sterujący przepływem powietrza, mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin.