
Bezzałogowy statek powietrzny, bezzałogowy system powietrzny, dron – statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości zabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie. Bezzałogowe statki powietrzne (BSP) są obecnie wykorzystywane głównie przez siły zbrojne do obserwacji i rozpoznania przez co zwykle wyposażone są w osprzęt służący do obserwacji w postaci głowic optoelektronicznych. Uzbrojone i przeznaczone do wykonywania działań bojowych statki są określane jako Unmanned combat air vehicle (UCAV).

Airbus Sagitta – doświadczalny aparat bezzałogowy firmy Airbus Defence and Space, przeznaczony do badań nowych technologii, mogących zostać użytych w rozwoju i budowie kolejnych generacji bezzałogowych maszyn.

Airbus THOR – prototypowy, bezzałogowy aparat latający zaprojektowany i wybudowany w firmie Airbus. Maszyna jest pierwszym na świecie samolotem, którego elementy struktury płatowca zostały wykonane w technologii drukowania 3D.

Camcopter S-100 – bezzałogowy śmigłowiec rozpoznawczy wyprodukowany przez austriacką firmę Schiebel Elektronische Geräte GmbH.

Canadair CL-89 – bezzałogowy aparat latający opracowany wspólnie przez kanadyjską firmę Canadair oraz brytyjską British Aerospace.

European MALE RPAS – projekt europejskiego bezzałogowego samolotu klasy Medium-altitude long-endurance (MALE).
MBLE Epervier – belgijski, taktyczny, bezzałogowy aparat latający, opracowany przez firmę MBLE Défense na zlecenie belgijskiego ministerstwa obrony pod koniec lat 60. XX wieku. Był to pierwszy seryjnie produkowany aparat bezzałogowy o napędzie odrzutowym w Europie Zachodniej.

Shahed 129 – irański bezzałogowy statek latający zbudowany z wykorzystaniem elementów technologii stealth.

Skeldar V-150 – szwedzki, bezzałogowy śmigłowiec rozpoznawczy wyprodukowany przez firmę Saab.
TAI Anka – turecki, bezzałogowy aparat latający, klasy MALE produkcji firmy Turkish Aerospace Industries, nad którym pracę rozpoczęto w latach 90. XX wieku.