Grafika 3DW
Grafika 3D

Grafika 3D, grafika trójwymiarowa – dziedzina grafiki komputerowej zajmująca się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych.

Algorytm maszerujących sześcianówW
Algorytm maszerujących sześcianów

Algorytm maszerujących sześcianów – algorytm z dziedziny grafiki komputerowej, który dla zadanego przestrzennego pola skalarnego tworzy siatkę wielokątów przybliżającą powierzchnię ekwipotencjalną o wybranej wartości granicznej potencjału. Analogiczny algorytm na płaszczyźnie nosi nazwę marching squares algorithm.

Czajnik z UtahW
Czajnik z Utah

Czajnik z Utah – jeden z modeli trójwymiarowych, używany jako punkt odniesienia w testach, oraz często występujący w roli żartu w społeczności grafików.

Mapowanie paralaksyW
Mapowanie paralaksy

Mapowanie paralaksy – technika wizualizacji nierówności powierzchni obiektów trójwymiarowych przez odwzorowanie paralaksy tych wypukłości widocznej podczas ich obserwacji pod kątem. Paralaksę tę odwzorowuje się poprzez przesunięcie tekstur obiektu.

Siatka (grafika 3D)W
Siatka (grafika 3D)

Siatka, siatka wielokątów – dwa lub więcej wielokątów połączonych ze sobą krawędziami. Zwykle takie siatki tworzone są z najprostszych figur geometrycznych jak trójkąty czy czworokąty wypukłe.

Skaner 3DW
Skaner 3D

Skaner 3D jest urządzeniem, które analizuje obiekt lub otoczenie świata rzeczywistego w celu zgromadzenia danych na temat jego kształtu, a czasem także jego wyglądu. Zebrane dane mogą być następnie wykorzystane do skonstruowania cyfrowych trójwymiarowych modeli.

Skrót perspektywicznyW
Skrót perspektywiczny

Skrót perspektywiczny – efekt wizualny, w którym wielkość rzutu perspektywicznego jest odwrotnie proporcjonalna do odległości obiektu od środka rzutowania. Jest to pozorne zmniejszanie rozmiarów obserwowanego przedmiotu wraz ze zwiększaniem się odległości.

Suzanne (prymityw w Blenderze)W
Suzanne (prymityw w Blenderze)

Suzanne to nazwa wbudowanego w programie Blender prymitywu w kształcie głowy małpy. Składa się on z ponad 500 wierzchołków i jest alternatywą dla bardziej popularnego czajnika z Utah, który występuje w wielu innych programach do modelowania 3D.

UV mappingW
UV mapping

UV mapping – nakładanie dwuwymiarowego obrazu na obiekt trójwymiarowy. Mapa siatki obiektu 3D transformowana jest na płaszczyznę jako obraz 2-wymiarowy. Tekstura UV posiada zatem tylko 2-wymiarowe współrzędne: i zamiast znane z teksturowania w trójwymiarze.

Wierzchołek (grafika 3D)W
Wierzchołek (grafika 3D)

Wierzchołek – podstawowe pojęcie grafiki trójwymiarowej opartej na tzw. siatkach wielokątów, oznaczające wierzchołek zanurzony w modelowanej przestrzeni trójwymiarowej, będący końcem pewnego odcinka. Wierzchołek może wraz ze swoim położeniem nieść także informacje, takie jak: kolor, współrzędne mapowania tekstur czy waga.

WokselW
Woksel

Woksel – najmniejszy element przestrzeni w grafice trójwymiarowej, w pewnym sensie odpowiednik piksela w grafice dwuwymiarowej. Przy użyciu wokseli scenę przedstawia się jako trójwymiarową tablicę, na przykład 512×512×512 wokseli.