
Any key – termin pochodzący od wyświetlanej przez niektóre programy komputerowe prośby o wciśnięcie dowolnie wybranego klawisza na klawiaturze. Komunikat Press any key to continue był często spotykany w starszych systemach operacyjnych, kiedy jeszcze mysz nie była powszechnie używana, a oczekiwano potwierdzenia pewnej akcji ze strony użytkownika. Dla początkujących użytkowników komputerów, taka prośba mogła być myląca, ponieważ mogła być również zrozumiana jako polecenie naciśnięcia przycisku o nazwie any, który nie istniał i nie istnieje na klawiaturach komputerów osobistych.

Budgie – środowisko graficzne oparte na bibliotece GTK+ 3 oraz innych technologiach używanych w środowisku GNOME.

Cinnamon – środowisko graficzne oparte na bibliotece GTK+ 3. Pierwsza wersja pojawiła się w 2011 roku. Cinnamon z początku był forkiem GNOME Shell, czyli powłoką graficzną dla środowiska GNOME. Wraz z wersją wersją 2.0 stał się oddzielnym środowiskiem graficznym.. Cinnamon jest rozwijany na potrzeby dystrybucji Linux Mint, jednak może być używany także w innych dystrybucjach.

Favicon – ikona, która pojawia się przed adresem w polu adresowym przeglądarki internetowej lub na karcie z otwartą stroną www. Ikona ta ma postać obrazka, według pierwotnych propozycji bitmapy ICO lub PNG w wymiarach 16×16 lub 32×32 pikseli, w późniejszym czasie przy braku zgodnej standaryzacji autorzy części przeglądarek samorzutnie wprowadzili obsługę innych wymiarów i formatów.

Gesty myszy – kombinacja ruchów i kliknięć myszy komputerowej, które oprogramowanie rozpoznaje jako konkretne polecenie. Ułatwia to dostęp do najczęściej używanych funkcji programu lub może być ułatwieniem dla osób mających problemy z obsługą klawiatury. Obsługa gestów zaimplementowana jest w niektórych grach i przeglądarkach internetowych. Dla przeglądarki Mozilla Firefox istnieją dedykowane rozszerzenia umożliwiające korzystanie z gestów.

Graficzny interfejs użytkownika, interfejs graficzny, środowisko graficzne, GUI – określenie sposobu prezentacji informacji przez komputer oraz interakcji z użytkownikiem, polegającego na rysowaniu i obsługiwaniu widżetów.

Infobot – internetowy bot informacyjny dostępny w Asystencie Google, na komunikatorach Facebook Messenger i Telegram oraz poprzez wiadomości prywatne na Twitterze. Udostępnia funkcje takie jak prognoza pogody, tłumaczenie słów, wyniki losowań lotto, kalkulator walutowy, daty imienin i ciekawostki. Posiada również funkcję rozmowy charakterystyczną dla chatbotów.

Interfejs tekstowy – interfejs użytkownika, w którym prezentowane informacje mają formę tekstu lub innych znaków wyświetlanych w trybie tekstowym, używający semigrafiki do budowania okien, tabel i cieni. Użytkownik programu komputerowego z interfejsem tekstowym może wprowadzać polecenia z użyciem różnych urządzeń wejściowych, takich jak klawiatura, myszka czy pióro świetlne, podobnie jak ma to miejsce w przypadku graficznego interfejsu użytkownika (GUI). Odróżnia to interfejs tekstowy od wiersza poleceń (CLI), z którym często jest mylony, gdzie komendy są wprowadzane sekwencyjnie, zamiast być reakcją na występujące zdarzenia. Interfejs tekstowy mogą posiadać także aplikacje uruchamiane w trybie graficznym, zwykle w oknie, które emuluje tryb tekstowy.

Menu Start – element interfejsu środowiska graficznego Microsoft Windows oraz niektórych systemów Linux i Mac OS.

npm – domyślny manager pakietów dla środowiska Node.js, może być także używany do zarządzania warstwą front-end aplikacji WWW.

On-screen display, OSD – technologia ustawiania parametrów urządzenia przez wyświetlenie na jego wyświetlaczu menu, w którym można dokonać wyboru funkcji urządzenia i ustawić jego parametry.

Organiczny interfejs użytkownika – interfejs użytkownika, który nie jest płaski. OUI reprezentuje trzecią falę paradygmatów interakcji z ekranem, odnoszącą się do wielokształtnych i giętkich wyświetlaczy. W interfejsie z grupy OUI powierzchnia ekranu zawsze jest miejscem zachodzenia interakcji. Może on aktywnie lub pasywnie zmieniać kształt pod wpływem analogowych danych wejściowych. Są one wprowadzane przy pomocy bezpośrednich fizycznych gestów w przeciwieństwie do tradycyjnych sposobów, takich jak użycie wskaźnika kierowanego przy użyciu myszy. Słowo „organiczny” w nazwie OUI pochodzi z pojęcia „architektura organiczna” i oznacza wykorzystanie naturalnej formy do projektowania lepiej przystosowanego do ekologii człowieka. Nawiązuje ono również do elektroniki organicznej. Termin OUI został przyjęty w 2008 roku, ale już wcześniej istniały koncepcje i prototypy urządzeń o tego typu interfejsie.

Przeciągnij i upuść – jedno z udogodnień oferowanych przez menedżery okien graficznych interfejsów użytkownika. Polega ono na umożliwieniu użytkownikowi wykonywania określonych operacji na dwóch różnych obiektach za pomocą pojedynczego ruchu myszą komputerową.

Pulpit – podstawowy obszar roboczy w systemach operacyjnych, których powłoka graficzna oparta jest o tzw. okna. Najpopularniejsze systemy tego rodzaju:Amiga Workbench, pulpit: XFCEMicrosoft Windows, Linux, Mac OS, freeBSD

Single Document Interface – sposób organizowania graficznego interfejsu użytkownika aplikacji polegający na rozbiciu tego interfejsu na kilka okien, traktowanych przez menedżer okien systemu operacyjnego niezależnie.

Skrót klawiaturowy, skrót klawiszowy – połączenia dwóch lub więcej klawiszy, najczęściej Ctrl, Alt, ⇧ Shift i klawisza numerycznego lub znaku literowego, umożliwiające wykonanie jakiejś opcji używanego programu. Użycie skrótów klawiaturowych znacznie przyspiesza lub ułatwia wykonywanie wielu czynności, co jest szczególnie przydatne w grach komputerowych.

Sophia – humanoidalny robot, wyprodukowany przez firmę Hanson Robotics z Hongkongu. Obdarzona jest sztuczną inteligencją, aby uczyć się, dostosowywać do ludzkich zachowań i pracować z ludźmi. Udzieliła wielu wywiadów na całym świecie. W październiku 2017 została obywatelem Arabii Saudyjskiej, stając się pierwszym robotem, który otrzymał obywatelstwo jakiegokolwiek kraju.

Tapeta – przyjęte określenie grafiki, która stanowi tło pulpitu systemu operacyjnego. Określenie to może się także odnosić do grafiki zdobiącej wyświetlacz urządzenia mobilnego.

The Mother of All Demos – nazwa nadana demonstracji komputerowej Douglasa Engelbarta z 9 grudnia 1968, która miała miejsce na Fall Joint Computer Conference w San Francisco, w Stanach Zjednoczonych. W ramach demonstracji, w czasie rzeczywistym zaprezentowane zostało działanie kompletnego, złożonego ze sprzętu i oprogramowania systemu komputerowego o nazwie oN-Line System. Podczas 90-minutowej prezentacji, przedstawiono niemal wszystkie podstawowe sposoby interakcji z nowoczesnym komputerem osobistym: okna, hipertekst, grafiki, wydajną nawigację i wprowadzanie komend, wideokonferencję, mysz komputerową, procesor tekstu, linkowanie dynamiczne, mechanizm kontroli wersji oraz mechanizm współdzielenia ekranu w edytorze tekstu. Był to pierwszy raz, kiedy wszystkie te elementy zademonstrowano publicznie, działające w ramach jednego systemu. Demonstracja Engelbarta dla wielu stała się źródłem inspiracji, przyczyniając się do powstania podobnych projektów w Xerox PARC we wczesnych latach 1970. Zastosowane technologie wpłynęły natomiast na rozwój wyposażonych w graficzny interfejs użytkownika systemów operacyjnych Apple Macintosh i Microsoft Windows w latach 1980. i 1990.

Trinity Desktop Environment – środowisko graficzne powiązane z KDE 3, powstało jako fork KDE 3.5 po tym jak w Kubuntu zdecydowano się przejść na Plasmę.

Windows Presentation Foundation – nazwa silnika graficznego i API bazującego na .NET 3, wchodzącego w skład WinFX. WPF integruje interfejs użytkownika, grafikę 2D i 3D, multimedia, dokumenty oraz generowanie/rozpoznawanie mowy.