
Arduino – platforma programistyczna dla systemów wbudowanych oparta na prostym projekcie Open Hardware przeznaczonym dla mikrokontrolerów montowanych w pojedynczym obwodzie drukowanym, z wbudowaną obsługą układów wejścia/wyjścia oraz standaryzowanym językiem programowania. Język programowania Arduino jest oparty na środowisku Wiring i zasadniczo na języku C/C++ . Celem projektu Arduino jest przygotowanie narzędzi – ogólnodostępnych, tanich, niewymagających dużych nakładów finansowych, elastycznych i łatwych w użyciu przez hobbystów. Częściowo Arduino stanowi również alternatywę dla osób, które nie mają dostępu do bardziej zaawansowanych kontrolerów, wymagających bardziej skomplikowanych narzędzi.

Anjuta – zintegrowane środowisko programistyczne dla GNOME. Obsługuje języki C i C++. Zawiera menedżera projektu, kreatora aplikacji, interaktywny debuger i wygodny edytor kodu źródłowego z kolorowaniem składni, automatycznym formatowaniem kodu, podpowiadaniem argumentów funkcji i ułatwionym przeglądaniem kodu oraz wbudowany emulator terminala.

Aptana – zintegrowane środowisko programistyczne oparte na bazie Eclipse opracowane do tworzenia aplikacji sieciowych w JavaScripcie. Aptana dostępna jest dla platform: Microsoft Windows, Mac OS i Linux, oraz jako wtyczka do środowiska Eclipse.

Code::Blocks – wieloplatformowe, zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) na licencji GNU, oparte na projekcie Scintilla. Wspiera języki C, C++ oraz Fortran.

CodeLite – wieloplatformowe zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) o otwartym kodzie źródłowym przeznaczone do programowania w językach: C, C++, PHP oraz JavaScript. Rozpowszechniane jest na licencji GPL.

Dev-C++ – zintegrowane środowisko programistyczne, obsługujące języki C i C++, na licencji GPL, dla systemów rodziny Windows i Linux. Jest zintegrowany z MinGW, czyli z windowsowym portem kompilatora GCC.

Eclipse – platforma (framework) napisana w 2004 roku w Javie do tworzenia aplikacji typu rich client. Na bazie Eclipse powstało zintegrowane środowisko programistyczne do tworzenia programów w Javie, które jest razem z tą platformą rozpowszechniane.

Embarcadero Delphi – środowisko programistyczne rozwijane przez firmę Embarcadero.

Eric – wolne i darmowe zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) do języka Python. Korzysta z biblioteki PyQt, która jest przeniesieniem do Pythona interfejsu graficznego Qt i wtyczki edytora QScintilla.

g-Eclipse to platforma (framework) bazująca na Eclipse i przeznaczona dla użytkowników, operatorów i programistów gridowych. Podobnie jak Eclipse jest udostępniona na zasadach otwartego oprogramowania.

IDLE – proste zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) dla Pythona, dołączane do kanonicznej implementacji tego języka – CPython. Jest napisane całkowicie w Pythonie, przy użyciu biblioteki Tkinter.

IntelliJ IDEA – komercyjne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) dla Javy firmy JetBrains.

KDevelop – zintegrowane środowisko programistyczne przeznaczone dla środowiska KDE.

Lazarus – zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) oparte na kompilatorze Free Pascal. Jest to wzorowane na Delphi wizualne środowisko programistyczne oraz biblioteka Lazarus Component Library (LCL), która jest odpowiednikiem VCL.

MonoDevelop – wolne zintegrowane środowisko programistyczne dla GNOME, pierwotnie przeznaczone dla C# oraz innych języków platformy .NET. Początkowo MonoDevelop był tylko portem SharpDevelop dla Gtk#, od tego czasu bardzo się rozwinął.

NetBeans – projekt otwartego oprogramowania mający za zadanie dostarczanie efektywnych narzędzi programowania. Dwa najważniejsze produkty to NetBeans IDE oraz NetBeans Platform.

PyCharm – zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) dla języka programowania Python firmy JetBrains. Zapewnia m.in.: edycję i analizę kodu źródłowego, graficzny debugger, uruchamianie testów jednostkowych, integrację z systemem kontroli wersji. Wspiera także programowanie i tworzenie aplikacji internetowych w Django.

Qt Creator – wieloplatformowe środowisko programistyczne dla języków C++, JavaScript oraz QML, będące częścią SDK dla biblioteki Qt. Zawiera w sobie graficzny interfejs dla debuggera oraz narzędzie do projektowania interfejsu graficznego. Edytor kodu źródłowego obsługuje podświetlanie składni oraz autouzupełnianie. Qt Creator używa kompilatora G++ na Linuksie i OS X oraz MinGW na Windowsie. Obsługiwany jest także Clang oraz Intel C++ Compiler.

Scratch – interpretowany wizualny język programowania. Został zaprojektowany przez Mitchela Resnicka, jest rozwijany przez zespół pracujący w Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab.

SharpDevelop (#develop) – darmowe i otwarte zintegrowane środowisko programistyczne dla platformy .NET. Obsługuje takie języki programowania jak: C#, Visual Basic .NET oraz Boo.

Spyder – wieloplatformowe zintegrowane środowisko programistyczne, udostępnione na zasadach otwartego oprogramowania przeznaczone do programowania naukowego w języku Python. Środowisko Spydera również zostało napisane w języku Python. Spyder integruje w sobie wiele istotnych pakietów z naukowego zbioru pakietów Pythona, w tym: NumPy, SciPy, matplotlib, pandas, IPython, SymPy oraz Cython, które również są dostępne na zasadach otwartego oprogramowania. Spyder jest wydawany na otwartej licencji MIT.

Ultimate++, znany także jako U++ i Upp – zestaw przenośnych bibliotek oraz narzędzi programistycznych dedykowanych językowi C++. Podstawowym składnikiem bibliotek są klasy umożliwiające budowę interfejsu graficznego programu komputerowego oraz tworzenie aplikacji terminalowych i serwerowych. Jednym z najważniejszych narzędzi wchodzącym w skład zestawu jest zintegrowane środowisko programistyczne TheIDE.

Visual Basic – język programowania wysokiego poziomu i narzędzie programowania firmy Microsoft. Składnia jest oparta na języku BASIC, ale unowocześniona. Zawiera kilkadziesiąt instrukcji, funkcji i słów kluczowych. Nie jest językiem w pełni obiektowym, gdyż nie udostępnia np. możliwości dziedziczenia, czy polimorfizmu. Wykorzystuje technologię ActiveX.

Zintegrowane środowisko programistyczne, IDE – program lub zespół programów (środowisko) służących do tworzenia, modyfikowania, testowania i konserwacji oprogramowania.