Urządzenie wskazujące - urządzenie wejścia-wyjścia komputera pozwalające przekazywać dane do komputera za pomocą fizycznych ruchów wskazywania, klikania i przeciągania, zwykle za pomocą przesuwania ręcznej myszy i uruchamiania jej przycisków. Ruchy urządzenia wskazującego są odzwierciedlane na graficznej reprezentacji pulpitu na ekranie za pomocą ruchów wskaźnika (kursora) myszy lub innych zmian wizualnych.

Apple Magic Mouse - mysz komputerowa Multi-Touch firmy Apple zaprezentowana 20 października 2009.
Apple Wireless Mouse – mysz komputerowa firmy Apple zaprezentowana 16 września 2003. Została zaprojektowana przez Sparkfactor Design. Zasilana jest dwoma bateriami AA. Była dostępna jako opcja dla każdego komputera firmy Apple do 2005 roku.

Commodore 1351 Mouse – mysz komputerowa produkcji Commodore, kontynuacja po modelu 1350. W porównaniu do poprzedniczki, została ona znacznie ulepszona. Poruszanie kursorem za jej pomocą stało się znacznie bardziej naturalne, mimo iż czujniki nadal rejestrowały ruch jedynie w kierunkach pionowym, poziomym oraz pod kątem 45°. Dzięki dużej funkcjonalności zdobyła znaczną popularność.

DualShock – gamepad przeznaczony dla konsoli do gier serii PlayStation, który w zależności od platformy różni się funkcjonalnością i nieznacznie wyglądem oraz charakteryzuje się systemem wstrząsów.

Dżojstik lub manipulator drążkowy – urządzenie wejścia komputera, manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji składa się z wychylnego drążka zamocowanego na podstawce, którego przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną reakcję sterowanego obiektu, oraz z umieszczonych na drążku i podstawce przycisków uruchamiających przypisane im działania i dodatkowe funkcje sterujące. Pierwsze dżojstiki nie służyły do rozrywki, lecz do sterowania samolotami; nazywano je wtedy „drążkami sterowniczymi”.
Ekran dotykowy – wyświetlacz reagujący na dotyk, obsługiwany rysikiem lub palcem. Jego rozmiary sięgają rozmiarów zwykłych wyświetlaczy. Stosowany jest w laptopach, palmtopach, tabletach, smartfonach, smartwatchach.

Gałka analogowa – urządzenie wskazujące znajdujące się na gamepadach. Najczęściej występuje on obok d-pada, nierzadko towarzyszy mu drugie tego samego typu.

Gamepad – typ kontrolera gier zaprojektowany do trzymania oburącz, posiadający wiele przycisków oraz od jednego do kilku mini-joysticków. Zostały wprowadzone na rynek jako urządzenia peryferyjne umożliwiające graczowi interakcję z konsolą gier.

Kapturek, hat lub grzybek - dodatkowa miniaturowa dźwigienka (manipulator), obsługiwana za pomocą kciuka i umocowana w górnej części rękojeści dżojstika analogowego.

Kontroler Xbox 360 – gamepad przeznaczony dla konsoli Microsoft Xbox 360, po raz pierwszy zaprezentowany w 2005 roku podczas targów Electronic Entertainment Expo. Dostępny jest zarówno w wersji przewodowej, jak i bezprzewodowej, kompatybilnymi z systemami operacyjnymi Microsoftu Windows Vista, Windows 7, Windows 8 i Windows 10. Wersje bezprzewodowe zasilane są albo bateriami AA albo bateriami do ładowania. Wersje przewodowe podłączyć można do dowolnego portu USB konsoli lub komputera bądź do hubu USB. Kontroler nie współpracuje z konsolą Xbox, wymagającej dedykowanego jej kontrolera. Jego następcą jest kontroler Xbox One.

Logitech G5 jest przewodową myszką laserową wyprodukowaną przez firmę Logitech jako jeden z modeli należących do produktów serii G przeznaczonej dla graczy.

Menacer – pistolet świetlny stworzony do konsoli Sega Mega Drive działający również z jej rozszerzeniami – Mega-CD i 32X. Został wypuszczony na rynek w 1992, jako odpowiedź na Super Scope ze SNES-a.

Apple Mighty Mouse to wieloprzyciskowa mysz USB/Bluetooth produkowana i sprzedawana przez firmę Apple. Jej sprzedaż rozpoczęto 2 sierpnia 2005 roku. Wcześniej Apple ze swoimi komputerami sprzedawało jedynie jednoprzyciskowe myszy.
Mysz komputerowa, myszka – urządzenie wskazujące używane podczas pracy z interfejsem graficznym systemu komputerowego.

NES Zapper, w Japonii znany jako Beam Gun – pistolet świetlny przeznaczony do konsoli Nintendo Entertainment System. Wypuszczony został w roku 1984 wraz z grą Wild Gunman. Oryginalnie wypuszczony w kształcie rewolweru, w Ameryce przybrał bardziej futurystyczny kształt. Dodatkowo, w klonach NES-a był kształtowany na wiele sposobów. Kontroler przewodowy, podłączany do konsoli za pomocą kabla.

Pad kierunkowy – kontroler w kształcie znaku dodawania (+), obecny w niemal wszystkich współczesnych gamepadach konsol do gier. Pierwsze pady kierunkowe były dwustanowe, nazywane są też cyfrowymi, tzn. rejestrowały jedynie wciśnięcie przycisku. Z biegiem czasu pojawiły się też pady kierunkowe analogowe, które mierzyły również siłę nacisku.
Paddle - urządzenie wejścia komputera służące do sterowania w grach, posiadające okrągłe pokrętło i jeden lub więcej przycisków. Pokrętło zazwyczaj służy do przesuwania na ekranie obiektu kontrolowanego przez gracza wzdłuż jednej osi. Pokrętło można obracać w ograniczonym zakresie, zazwyczaj 330 stopni. Próby dalszego przekręcania mogą uszkodzić urządzenie. Niegdyś stosowana nazwa wiosła lub wiosełka była niepoprawną kalką z języka angielskiego, które w tym kontekście oznacza paletkę poruszana w pierwszych prostych grach.

Pióro świetlne – urządzenie peryferyjne w kształcie długopisu służące do sterowania kursorem komputera, na przykład w zastępstwie myszy, w XXI wieku rzadko spotykane.

Sixaxis – oficjalny bezprzewodowy gamepad dla konsoli PlayStation 3.

Tablet graficzny, digitizer – urządzenie wskazujące służące przede wszystkim do rysowania elementów graficznych na komputerze, choć z powodzeniem może działać w zastępstwie myszy komputerowej.

Touchpad, trackpad, gładzik, panel dotykowy – urządzenie wskazujące, zastępujące mysz, które można najczęściej spotkać w laptopach. Zwykle zintegrowane jest z dwoma przyciskami odpowiadającymi funkcjonalności przyciskom myszy, z wyjątkiem nowszych, które można wciskać wszędzie, choć dla zachowania kompatybilności, wciąż zachowują się, jakby miały dwa osobne przyciski na dole. Jego rozmiar rzadko przekracza powierzchnię 50 cm².

Trackball, manipulator kulkowy, manipulator kulowy – urządzenie wskazujące komputera lub innego urządzenia elektronicznego służące do interakcji użytkownika z systemem operacyjnym i programami, niekiedy nazywane żartobliwie kotem.

TrackPoint – manipulator, jedno z urządzeń wejściowych komputera; służy do interakcji użytkownika z systemem operacyjnym i programami.

Wii U GamePad – kontroler przypominający tablet firmy Nintendo przeznaczony dla konsoli Wii U. Jest wyposażony w ekran dotykowy LCD o przekątnej ekranu 6,2 cala oraz wszystkie przyciski, które posiada Wii U Pro Controller. Ponadto kontroler posiada żyroskop, akcelometr, wbudowaną kamerę, głośniki stereo, przyciski do obsługi telewizora, funkcję wibracji oraz wsparcie dla technologii NFC.