1942 (gra komputerowa)W
1942 (gra komputerowa)

1942 – japońska konsolowa gra zręcznościowa (strzelanka), wyprodukowana przez Capcom. Gra została wydana przez Capcom, Elite, Zafiro i MCM w latach 1984-1987, 2000-2001, 2003, 2010-2011, została też wydawana w przeróżnych kolekcjach, jak Capcom Arcade Cabinet na Playstation 3. Kontynuacją była gra pt. 1943: The Battle of Midway.

Abuse (gra komputerowa)W
Abuse (gra komputerowa)

Abuse – gra komputerowa stworzona przez Crack dot Com i wydana przez Origin Systems i Electronic Arts w 1996 roku na platformy DOS i Linux. Poprawiona konwersja na Mac OS została stworzona przez Bungie Studios. Po uwolnieniu kodu źródłowego gry w roku 1998, powstał również port na Amigę.

Centurion: Defender of RomeW
Centurion: Defender of Rome

Centurion: Defender of Rome – strategiczna gra turowa osadzona w realiach starożytnego Rzymu. Została napisana w 1990 roku przez firmę Kellyn Beck and Bits of Magic i wydana przez Electronic Arts. Jako gracz przenosimy się do Italii, zaczynamy z jedną prowincją i jedną armią, a do podbicia mamy Europę zachodnią i środkowo-wschodnią, płw. Bałkański, Azję Mniejszą i północną Afrykę. Do pokonania mamy wiele nacji - Germanów, Galów, Macedończyków, Egipcjan itd. Bitwy rozgrywane są w trybie rzeczywistym, mamy możliwość kierowania poszczególnymi pododdziałami, których liczba zależy od poziomu naszej armii. W grze można również zdobyć tereny obecnej Polski. Oprócz wątku czysto strategicznego mamy do dyspozycji urozmaicenie w postaci walk gladiatorów i wyścigów zaprzęgów. Walki prowadzone są również na wodzie, lecz ten tryb jest bardzo słabo rozwinięty. Gra oferuje również tryb dyplomacji.

CivilizationW
Civilization

Civilization lub Sid Meier's Civilization – strategiczna gra turowa stworzona przez Sida Meiera dla firmy MicroProse w 1991 roku.

ClonkW
Clonk

Clonk – gra komputerowa, stworzona przez firmę RedWolf Design. Gra zawiera elementy gry akcji, gry symulacyjnej i platformówki. Clonk wydawany jest jako shareware; starsze wersje są dostępne jako freeware. Istnieje możliwość tworzenia własnych rozszerzeń do gry. Pierwsza wersja gry została wydana na platformę DOS w 1994 r.

ContraW
Contra

Contra – gra akcji wydana przez Konami w 1987 roku na automaty do gier, a następnie 9 lutego 1988 na konsolę Nintendo Entertainment System. W grze gracz wciela się w komandosa walczącego z terrorystami i kosmitami. Gra zdobyła dużą popularność na automatach, więc doczekała się wielu portów. Najpopularniejszy był wydany rok po oryginale port na NESa, który stał się jedną z najlepiej sprzedających się gier na tę konsolę. Serwis IGN umieścił grę na liście „Toughest Games to Beat” grupującą gry o najwyższym stopniu trudności.

Donkey Kong (gra komputerowa)W
Donkey Kong (gra komputerowa)

Donkey Kong – komputerowa gra platformowa wydana po raz pierwszy w 1981 roku, pierwotnie przeznaczona na automaty do gier. Celem gry jest uratowanie Lady, ukochanej głównego bohatera, do której dotrzeć można skacząc po platformach. Donkey Kong, duży brązowy goryl, stara się to zadanie utrudnić rzucając beczki, które gracz musi przeskakiwać.

Doom (gra komputerowa 1993)W
Doom (gra komputerowa 1993)

Doom – strzelanka pierwszoosobowa wyprodukowana przez id Software i wydana 10 grudnia 1993 na platformę MS-DOS.

Flight of the Amazon QueenW
Flight of the Amazon Queen

Flight of the Amazon Queen – komputerowa gra przygodowa typu wskaż i kliknij wydana w roku 1995 przez Renegade Software. Ponownie wydana w 2004 roku jako freeware, możliwe jest uruchamianie jej na nowych komputerach za pomocą oprogramowania SCUMM Virtual Machine. Przypomina stylem gry przygodowe produkowane w tym czasie przez studio LucasArts, a inspiracją do powstania gry była seria Monkey Island.

GalaxianW
Galaxian

Galaxian – japońska konsolowa gra zręcznościowa (strzelanka), wyprodukowana przez Namco. Gra została wydana przez Namco, Atari, Bootleg, Midway Games, Bally Midway, Epoch, Bug-Byte i Bandai Namco Games w latach 1977, 1979, 1981-1984, 1990, 2004, 2009.

Ghosts'n GoblinsW
Ghosts'n Goblins

Ghosts'n Goblins – gra platformowa stworzona w 1985 roku przez Capcom. Jest to pierwsza pozycja z serii Ghosts'n Goblins, początkowo stworzona na automaty do gry, a następnie skonwertowana na różne platformy. Gra pojawiła się także na NES Classic Edition.

Grand Theft Auto (gra komputerowa)W
Grand Theft Auto (gra komputerowa)

Grand Theft Auto – pierwsza część serii Grand Theft Auto, wyprodukowana przez firmę DMA Design w 1997 roku. Pierwotnie została wydana na komputery osobiste, później została wydana wersja dla PlayStation. Tarantula Studios wykonała konwersję na Game Boy Color, która została wydana 22 grudnia 1999 roku. Pojawiła się także na PlayStation Classic.

Laser SquadW
Laser Squad

Laser Squad – strategiczna gra turowa stworzona przez Juliana Gollopa. Gra oryginalnie napisana była dla komputerów ZX Spectrum i Commodore 64, później powstały wersje na Amigę i PC.

NetHackW
NetHack

NetHack – gra komputerowa role-playing, zaliczająca się do typu roguelike. Nethack jest rozwinięciem gry Hack, która z kolei pochodzi od gry Rogue. Ta ostatnia dała nazwę całemu typowi.

Pole Position (gra komputerowa)W
Pole Position (gra komputerowa)

Pole Position – jedna z najbardziej popularnych gier wyścigowych Formuły 1 lat '80., japońska gra wideo autorstwa Namco została wydana w 1982 roku, szybko zyskując popularność dzięki swoim nowatorskim rozwiązaniom kolorowej grafiki CGA i szybko odnosząc sukces, wydana została wydana na platformy takie jak Commodore 64, Atari, Amiga oraz następnie komputery klasy PC.

Prince of Persia (gra komputerowa 1989)W
Prince of Persia (gra komputerowa 1989)

Prince of Persia – komputerowa gra platformowa wydana w roku 1989 przez firmę Brøderbund Software. Pierwotnie wydana została na komputery Apple II, niedługo później ukazały się wersje m.in. na platformy Amiga, Commodore 64, Atari ST, PC, a także na konsole. Pomysłodawcą i autorem grafiki oraz samego kodu gry jest Jordan Mechner.

RobboW
Robbo

Robbo – polska komputerowa gra logiczno-zręcznościowa, stworzona przez Janusza Pelca i wydana w 1989 roku przez firmę LK Avalon na komputery Atari XL/XE. W Polsce zdobyła znaczną popularność. Została później przeniesiona na szereg innych platform, wliczając w to wersję dla MS-DOS wydaną także w Stanach Zjednoczonych pod tytułem Adventures of Robbo.

SimCityW
SimCity

SimCity, SimCity Classic – symulacja budowy miasta, wydana na komputery PC. Gra po raz pierwszy została wydana w lutym 1989 na platformy Amiga i Mac, natomiast wersja na PC pojawiła się w październiku 1989. Została zaprojektowana przez Willa Wrighta.

SimCity 2000W
SimCity 2000

SimCity 2000 – komputerowa gra strategiczna z serii SimCity wydana pierwotnie na komputery Apple Macintosh i PC w 1993 roku, a w późniejszym okresie na Amigę i różne konsole. Gra była wielokrotnie odświeżana i wydawana przez nowego właściciela – firmę EA Games. W 1994 gra zdobyła nagrodę CODiE Award w kategorii Best Simulation Program.

Star Trek (gra tekstowa)W
Star Trek (gra tekstowa)

Star Trek – to tekstowa gra komputerowa stworzona w języku BASIC przez społeczność hakerów w latach 70. XX wieku. Przyjmuje się, że oryginalna wersja została stworzona przez Mike'a Mayfielda w 1971 na minikomputer Sigma 7, a następnie przekonwertowana do dialektu HP BASIC dla minikomputerów Hewlett-Packard.

Street FighterW
Street Fighter

Street Fighter – bijatyka 2D, stworzona przez Capcom, wydana w roku 1987 na automaty, później skonwertowana na różne komputery osobiste, oraz na TurboGrafx-CD, przystawkę CD do TurboGrafx-16, na tej platformie wydana pod nazwą Fighting Street. Później gra pojawiała się w różnych zestawach gier Capcomu. To pierwsza gra z serii Street Fighter, a gra była jedną z pierwszych bijatyk 1 na 1 w historii. Głównymi bohaterami są Ryu i Ken, przyjaciele i rywale – w grze zabrakło ekranu wyboru, pierwszy gracz kieruje Ryu, drugi gracz – Kenem. Wybrany wojownik podróżuje przez 5 krajów – Anglię, Stany Zjednoczone, Japonię, Chiny i Tajlandię, by zmierzyć się z najlepszymi wojownikami.

Street Fighter IIW
Street Fighter II

Street Fighter II – gra komputerowa z gatunku bijatyk, wyprodukowana przez firmę Capcom w roku 1991, początkowo w formie automatu do gry. Jest to zarazem sequel gry Street Fighter stworzonej przez Capcom w 1987 roku, a jego głównymi różnicami w stosunku do pierwowzoru są: możliwość wyboru jednej z ośmiu postaci, a także wprowadzenie sześcioprzyciskowego systemu zadawania ciosów. Grę uznaje się za odpowiedzialną za boom na komputerowe i konsolowe bijatyki na początku lat 90. XX wieku. Jej sukces doprowadził do wydania sporej ilości usprawnionych wersji, a także konwersji na większość domowych platform. Niektóre, domowe wersje Street Fighter II sprzedały się w milionach egzemplarzy.

Terminal VelocityW
Terminal Velocity

Terminal Velocity – zręcznościowa gra komputerowa SF wydana w 1995 przez 3D Realms, i zaprojektowana przez byłego projektanta serii Microsoft Flight Simulator, Marka Randela. Jest strzelaniną 3D rozgrywającą się w całkowicie przestrzennym środowisku, i w pełni pokrytymi modelami 3D. Zespół, który przygotował Terminal Velocity, tego samego roku zaprojektował bardzo podobną grę Fury³, która została wydana przez Microsoft.

The Secret of Monkey IslandW
The Secret of Monkey Island

The Secret of Monkey Island – komputerowa gra przygodowa wyprodukowana i wydana przez LucasArts w 1990 roku. Gra jest oparta na silniku SCUMM. W 2010 roku powstał remake gry pod tytułem: The Secret of Monkey Island: Special Edition.

The Settlers IIW
The Settlers II

The Settlers II – strategiczna gra czasu rzeczywistego z serii The Settlers stworzona i wydana przez firmę Blue Byte Software w 1996 roku.

Transport TycoonW
Transport Tycoon

Transport Tycoon – gra komputerowa z gatunku strategii ekonomicznych, wydana październiku 1994, w której gracz kontroluje przedsiębiorstwo transportowe tak, by uzyskać największy możliwy zysk; dokonuje tego poprzez odpowiednią organizację przewozu pasażerów i towarów samochodami, koleją, statkami lub drogą powietrzną. Przeszkody, jakie można spotkać w trakcie gry, to katastrofy, konkurencja, wypadki lub awarie oraz przemiany ekonomiczne.

Triplane TurmoilW
Triplane Turmoil

Triplane Turmoil to gra zręcznościowa stworzona oraz wydana w 1996 roku przez fińską firmę Dodekeadron Software Creations, Inc. Niegdyś shareware obecnie jest produktem freeware. Gracz wciela się w pilota samolotu Fokker Dr.I stając po stronie jednej z 4 nacji. Tryb dla wielu graczy : ekran podzielony na 4 okna (VGA) lub cała plansza podzielona na 3 części, każda z części wyświetlona jedna pod drugą (SVGA).