
Od 1 stycznia 2016 w Czechach funkcjonuje wyłącznie sieć autostrad, bowiem tego dnia w czeskim prawodawstwie przestało istnieć pojęcie „droga ekspresowa”. W zamian pojawił się termin „droga dla pojazdów samochodowych”, a dotychczasowe drogi ekspresowe zostały przydzielone do jednej z tych dwóch klas dróg. Zdecydowanej większości odcinków dróg ekspresowych nadano status autostrady, zaś pozostałą część z nich – posiadającą najniższe parametry techniczne – oznaczono jako drogi dla pojazdów samochodowych.

Autostrada D0, nazywana także wielka obwodnicą praską – częściowo istniejąca autostrada w Czechach zachodnich. Pierwszy odcinek trasy powstał jeszcze w latach 80. Obecnie jest w użytku 16 km tej drogi, zaś odcinek od Lahovic do Slivenca o długości 6,08 km jest w budowie. Zakończenie całej inwestycji jest planowane na 2029 rok. Jednym z głównych zadań jest przeniesienie ruchu tranzytowego z obszaru miasta.

Autostrada D1 także Brněnská dálnice – najdłuższa czeska autostrada o planowanej długości 376,5 km, łącząca pośrednio Pragę, Brno i Ostrawę z polską autostradą A1 w Gorzyczkach koło Wodzisławia Śląskiego. Ukończenie budowy całej autostrady jest planowane na rok 2021.

Autostrada D2 – czeska autostrada łącząca Brno (D1) z granicą ze Słowacją – dalej w kierunku Bratysławy prowadzi słowacka autostrada D2. Obie te autostrady powstały za czasów Czechosłowacji w latach 1962–1980 jako jedna autostrada D2 o całkowitej długości 141 km. Obecnie 61 km tej drogi należy do Czech a 80 km do Słowacji.

Autostrada D3 także Budějovická dálnice – planowana autostrada w Czechach o długości 171 km.

Autostrada D5 zwana także Via Carolina oraz Plzeňská dálnice – czeska autostrada o długości 151 km. Łączy Pragę przez Pilzno z Niemcami, a przez to z europejską siecią autostrad. Stanowi jeden z czeskich odcinków międzynarodowej drogi E50.

Autostrada D6 – częściowo istniejąca autostrada w zachodnich Czechach. Po zbudowaniu dwujezdniowa arteria połączy stolicę kraju Pragę przez Karlovy Vary z Chebem i niemiecką autostradą A93. Na całej długości trasa jest elementem trasy E48 oraz dodatkowo na krótkim odcinku w od Karlovych Var do Chebu także szlaku drogowego E49.

Autostrada D8 zwana także Via Europea oraz Ústecká dálnice – autostrada w Czechach o długości 94 km, prowadząca od węzła Zdiby k. Pragi na północny zachód przez Uście nad Łabą do granicy z Niemcami. Stanowi czeski fragment międzynarodowego szlaku E55, a razem z niemiecką A17 tworzy autostradowe połączenie, pomiędzy Pragą i Dreznem.

Autostrada D10 – autostrada w Czechach łącząca Pragę z północną częścią kraju. Stanowi jedną z części czeskiego odcinka trasy międzynarodowej E65.

Autostrada D11 także Hradecká dálnice – czeska autostrada łącząca Pragę przez Hradec Králové i Jaroměř. Do końca 2015 roku trasa między miastem Jaroměř a granicą z Polską była planowana jako droga ekspresowa R11. Od 1 stycznia 2016 roku odcinek ten jest częścią autostrady.

Autostrada D35 – autostrada w Czechach w ciągu trasy europejskiej E442. Jej fragment między miastami Ołomuniec i Lipník nad Bečvou biegnie w ciągu trasy europejskiej E462. Jej planowana długość to 173,95 km.

Autostrada D46 – autostrada w Czechach w ciągu trasy europejskiej E462 łącząca Ołomuniec z autostradą D1.

Autostrada D47 zwana również Via Moravica oraz Ostravská dálnice – projektowana w Czechach autostrada łącząca Lipník nad Bečvou z Ostrawą i Polską. Zbudowane odcinki zostały oznaczone jako D1, dzięki czemu D1 połączy trzy najważniejsze miasta Czech – Pragę, Brno i Ostrawę.

Autostrada D48 – częściowo istniejąca czeska autostrada. Na całej długości pokrywa się ze szlakiem międzynarodowej trasy E462.

Autostrada D49 – projektowana autostrada w Czechach łącząca autostradę D1 z granicą ze Słowacją. Razem z również projektowaną słowacką drogą ekspresową R6 utworzy połączenie szybkiego ruchu po śladzie planowanej w czasach Czechosłowacji autostrady D1 w kierunku Żyliny łączące czeską D1 ze słowacką D1. Do 31 grudnia 2015 roku trasa była planowana jako droga ekspresowa R49.

Autostrada D52 – autostrada w Czechach w ciągu trasy europejskiej E461. Łączy Brno i autostradę D1 z miastem Pohořelice. W przyszłości ma zostać przedłużona do graniczącej z Austrią miejscowości Mikulov. Po stronie austriackiej jej kontynuację stanowić będzie autostrada A5 biegnąca od gminy Drasenhofen do Wiednia. Do końca 2015 roku była drogą ekspresową R52.

Autostrada D55 – planowana autostrada w Czechach, o długości 101 km. Droga łączyć ma Ołomuniec z Brzecławiem. Obecnie istnieją tylko dwa odcinki trasy D55: obwodnica Otrokovic i fragment w rejonie Ołomuńca. Do 31 grudnia 2015 r. arteria była planowana jako droga ekspresowa R55.

Autostrada D56 – autostrada w Czechach w kraju morawsko-śląskim o długości 12 km. Przebiega południkowo łącząc Ostrawę z Frýdkiem-Místkiem – stanowi tym samym główną oś transportu drogowego w konurbacji ostrawsko-frydeckiej.

Autostrada D4 – autostrada w Czechach, o długości 89 km. Droga łączy Pragę z rejonem miasta Příbram. W przyszłości planuje się wydłużenie arterii – śladem obecnych dróg krajowych 4 i 20 do miasta Písek.

Autostrada D7 – planowana autostrada w Czechach, o długości 82 km. Droga połączy Pragę z Chomutovem.

Autostrada D43 – planowana autostrada w Czechach w ciągu drogi E461, o długości 70 km. Łączyć ma Brno z Moravską Třebovą. Trasa powstanie w śladzie planowanej przed II wojną światową autostrady Wiedeń – Wrocław. Do końca 2015 roku planowana była jako droga ekspresowa R43.

Eksterytorialna autostrada Wiedeń – Wrocław – planowana autostrada Rzeszy o długości około 320 km, mająca połączyć te dwa miasta, przebiegając przez terytorium Czechosłowacji.