Grobla komunikacyjna - wał ziemny przecinający akwen, wykorzystany jako podłoże do przeprowadzenia ciągu komunikacyjnego, np. traktu pieszego, drogi kołowej bądź toru kolejowego.

Afsluitdijk [] – zapora wodna w Holandii, zbudowana w latach 1927–1932 na morskiej zatoce Zuiderzee. Oddziela słodkowodny zbiornik IJsselmeer od Morza Północnego. Zapora rozciąga się od miasta Den Oever w prowincji Holandia Północna do miejscowości Zurich we Fryzji. Ma 32 kilometry długości, 90 metrów szerokości i 7,25 metra wysokości. Budowa zapory pozwoliła na stopniowe osuszanie dawnej zatoki, co prowadziło do powstawania żyznych polderów i tym samym do zwiększania powierzchni kraju.

Bariery Churchilla – seria czterech grobli na Orkadach (Szkocja) o całkowitej długości 2,3 km, łączących ze sobą główną wyspę archipelagu Mainland z South Ronaldsay poprzez mniejsze wyspy: Burray, Lamb Holm i Glimps Holm. Bariery zostały zbudowane podczas drugiej wojny światowej jako ochrona kotwicowiska brytyjskiej marynarki wojennej w zatoce Scapa Flow. Obecnie służą jako droga komunikacyjna A961.

Droga Króla Fahda, faktycznie kombinacja mostów i grobli komunikacyjnych – połączenie drogowe łączące Bahrajn z Arabią Saudyjską. Zostało wybudowane w latach 1982–1986. Koszt realizacji projektu wyniósł 1,2 mld dolarów. Droga, której nadano imię króla Fahda ibn Abda al-Aziza as-Sauda liczy około 26 km.

Grobla Johor-Singapur – grobla komunikacyjna na Cieśninie Johor, będąca jednym z dwóch przepraw-przejść granicznych między Malezją a Singapurem.

Hindenburgdamm – sztuczna grobla komunikacyjna w Niemczech, łącząca wyspę Sylt ze stałym lądem. Grobla ma długość 8,1 km i została wybudowana w latach 1923–1927. Tama została wybudowana dla linii kolejowej (Marschbahn), która biegnie jej środkiem.

Houtribdijk, obecnie zwana Markerwaarddijk – tama w Holandii o długości 30 km, zbudowana na jeziorze IJsselmeer. Rozciąga się od miasta Lelystad w prowincji Flevoland do Enkhuizen w Holandii Północnej i rozdziela IJsselmeer na dwie części. Dawna południowa część stanowi teraz odrębne jezioro o nazwie Markermeer. Przez tamę przebiega droga N302.