AerowagonW
Aerowagon

Aerowagon lub aeromotowagon – eksperymentalny pojazd szynowy wysokich prędkości napędzany samolotowym silnikiem śmigłowym, stworzony przez Waleriana Abakowskiego, radzieckiego inżyniera pochodzącego z Łotwy.

Historia kolei w AfryceW
Historia kolei w Afryce

Koleje w Afryce pojawiły się jednocześnie na północy (Egipt) i na południu. Koleje północy zbudowano przeważnie na torze normalnym, podczas gdy południa – wąskim, 1067 mm. Przed rozwojem motoryzacji i lotnictwa sieć kolejowa w skali kontynentu nie zdążyła się ukształtować. Koleje marokańskie powstały najpóźniej; stanowią one jednak rzadki przykład nadal dobrze funkcjonującej sieci. W krajach położonych bardziej centralnie pojedyncze linie, czy słabo wykształcone sieci kolejowe, zostały zamknięte albo znajdują się w upadku. Obecnie o funkcjonującej sieci kolejowej można mówić właściwie tylko w odniesieniu do kilku państw Afryki Południowej, Afryki Północnej oraz Afryki Wschodniej.

Historia kolei w Ameryce ŁacińskiejW
Historia kolei w Ameryce Łacińskiej

Rajd AndrewsaW
Rajd Andrewsa

Rajd Andrewsa, w historiografii amerykańskiej znany także jako wielki pościg lokomotywowy – militarna akcja, która miała miejsce 12 kwietnia 1862 roku na północnych obszarach stanu Georgia w czasie amerykańskiej wojny secesyjnej. Grupa ochotników z armii Unii uprowadziła konfederacki parowóz z tendrem i kilkoma wagonami, mając zamiar dokonać zniszczeń na ważnej linii kolejowej Western & Atlantic (W&A), operującej na odcinku pomiędzy Atlantą w stanie Georgia a Chattanoogą w stanie Tennessee. Dywersanci byli ścigani przez inne parowozy i na koniec ujęci, przy czym kilku z nich zostało skazanych i powieszonych pod zarzutem uprawiania szpiegostwa i dywersji, a większość znalazła się wśród pierwszych kawalerów odznaczenia Medal Honoru.

Historia kolei na BałkanachW
Historia kolei na Bałkanach

Białogardzka Kolej DojazdowaW
Białogardzka Kolej Dojazdowa

Białogardzka Kolej Dojazdowa powstała 2 listopada 1905 r., kiedy to otwarto odcinek kolei wąskotorowej Świelino – Białogard. 16 września 1909 r. oddano do użytku nowo zbudowany odcinek Białogard – Rarwino.

Bitwa o szynyW
Bitwa o szyny

Bitwa o szyny – określenie działalności dywersyjno-sabotażowej ruchów oporu w czasie II wojny światowej, skierowanej przeciwko niemieckiemu transportowi kolejowemu.

De Bornholmske JernbanerW
De Bornholmske Jernbaner

Bornholmskie Koleje Żelazne – spółka kolejowa działająca w latach 1934-1968, eksploatująca koleje wąskotorowe na Bornholmie.

Golden spikeW
Golden spike

Golden spike – wykonany z 17,6-karatowego złota gwóźdź, wbity w podkład kolejowy 10 maja 1869 roku w Promontory w stanie Utah przez Lelanda Stanforda, będący ostatnim elementem kończącym budowę pierwszej transkontynentalnej linii kolejowej w Ameryce, łączącej sieci kolejowe Central Pacific(ang.) i Union Pacific.

Historia kolei w krajach iberyjskichW
Historia kolei w krajach iberyjskich

Kolej Libawsko-RomieńskaW
Kolej Libawsko-Romieńska

Kolej Libawsko-Romieńska - kolej zbudowana w latach 1871-74 łącząca nadbałtycką Lipawę z Bachmaczem i Romnami.

Kolej szprotawskaW
Kolej szprotawska

Kolej szprotawska – niepaństwowa linia kolejowa, wytyczona pomiędzy dwoma przemysłowymi miastami Dolnego Śląska: Zieloną Górą i Szprotawą. Funkcjonowała do lat czterdziestych XX wieku.

Kolejówka (dywersja)W
Kolejówka (dywersja)

Kolejówka – dywersyjna akcja partyzancka polegająca na wysadzaniu szyn i wiaduktów, rozkręcaniu torów, wykolejaniu pociągów, niszczeniu lokomotyw i wagonów oraz infrastruktury kolejowej.

Königlich Bayerische StaatseisenbahnenW
Königlich Bayerische Staatseisenbahnen

Königlich Bayerische Staatseisenbahnen – byłe koleje państwowe w Bawarii, utworzone w 1844 r.

Königlich Württembergische Staats-EisenbahnenW
Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen

Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen – dawne koleje państwowe w Królestwie Wirtembergii istniejące w latach 1843–1920.

Magistrala węglowaW
Magistrala węglowa

Magistrala węglowa – trasa kolejowa łącząca bezpośrednio zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią.

Nederlands SpoorwegmuseumW
Nederlands Spoorwegmuseum

Nederlands Spoorwegmuseum, NSM, Holenderskie Muzeum Kolei – muzeum holenderskich kolei w Utrechcie, w zabytkowym budynku dworca Utrecht Maliebaan.

Niemiecka sygnalizacja kolejowa w DOKP WrocławW
Niemiecka sygnalizacja kolejowa w DOKP Wrocław

Po II wojnie światowej PKP odziedziczyło odcinek kolejowy Sędzisław – Wałbrzych Główny – Jaworzyna Śląska. Odcinek ten został przed wojną przez Niemców zelektryfikowany napięciem 15 kV i 16⅔ Hz oraz wyposażony w sygnalizację świetlną. Poniżej przedstawiono przykładowe sygnalizatory. Liczba i rozmieszczenie komór świetlnych mogą się jednak różnić. Zazwyczaj semafory posiadały dwa światła czerwone, rzadziej jedno. Często spotykano semafory z trzema światłami zielonymi – jednym dla sygnału S2 i dwoma kolejnymi dla S3. Istniały także tarcze ostrzegawcze bez dolnego, lewego zielonego światła podające jedynie sygnały Ot1 i Ot3. Ostatnie poniemieckie sygnalizatory zostały w 1986 r. zamienione na sygnalizację PKP w Sędzisławiu.

O psie, który jeździł kolejąW
O psie, który jeździł koleją

O psie, który jeździł koleją – opowiadanie dla dzieci autorstwa Romana Pisarskiego, traktujące o losach psa o imieniu Lampo.

Orient ExpressW
Orient Express

Orient Express – nazwa luksusowego pociągu pasażerskiego, który kursował w ramach działalności międzynarodowej spółki Compagnie Internationale des Wagons-Lits. Pomysłodawcą i założycielem był Belg Georges Nagelmackers. Trasa o długości 2880 km wiodła z dworca wschodniego w Paryżu do Konstantynopola. Pierwszy skład wyruszył 4 października 1883 roku. Był to symbol komfortu i bogactwa. Luksusowe wagony sypialne i wagony restauracyjne słynące ze swej kuchni sprawiły, że pociągiem podróżowały osoby arystokratycznego pochodzenia, dyplomaci i ludzie biznesu.

Ósemka SzargańskaW
Ósemka Szargańska

Ósemka Szargańska – zabytkowa kolej wąskotorowa w regionie Zlatibor w Serbii oraz Bośni i Hercegowinie.

Pierwsza Kolej TranskontynentalnaW
Pierwsza Kolej Transkontynentalna

Pierwsza Kolej Transkontynentalna w Ameryce Północnej – wybudowana w latach 60. XIX wieku linia kolejowa, łącząca sieć kolejową we wschodnich Stanach Zjednoczonych z Kalifornią i wybrzeżem Oceanu Spokojnego.

Koleje wąskotorowe na Pomorzu ZachodnimW
Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim

Na terenie Pomorza Zachodniego na początku XX wieku istniała sieć kolei wąskotorowych użytku publicznego o łącznej długości 740 km torów i była jedną z największych tego typu w Europie. W latach 20. i 30. XX wieku niektóre z nich przebudowano na rozstaw toru 1435 mm tak, że w roku 1939 istniało jeszcze około 640 km linii wąskotorowych. Dążąc do centralizacji zarządzania już w 1937 r. utworzono LBD (Landesbahndirektion) z siedzibą w Szczecinie, z której w roku 1940 powstała PLB. W wyniku tego poszczególne koleje utraciły możliwość zarządzania, a PLB przejęła ich majątek i własność prawną. W 1945 r. koleje te przejęły PKP, jednak ze względu na duże zniszczenia wojenne oraz kradzież infrastruktury niektóre odcinki nie zostały już odbudowane. Na początku lat 50. czynnych było jeszcze około 580 km linii o ujednoliconym rozstawie 1000 mm. Obecnie – tylko w sezonie letnim – eksploatowane są dwie linie: z Gryfic Wąskotorowych do Pogorzelicy Gryfickiej i z Koszalina Wąskotorowego przez Manowo do Rosnowa.

Przewody trakcyjneW
Przewody trakcyjne

Przewody trakcyjne – nieizolowane kształtowniki metalowe i liny przewodzące prąd elektryczny, zawieszone na słupach trakcyjnych, przekazujące energię pojazdom o napędzie elektrycznym poruszającym się pod nimi.

Rainhill TrialsW
Rainhill Trials

Rainhill Trials – konkurs na lokomotywę do obsługi kolei Liverpool – Manchester, zorganizowany w początkach kolei parowej. Odbył się w październiku 1829, niedaleko Rainhill w Anglii.

ReisszugW
Reisszug

Reisszug – kolej linowo-terenowa znajdująca się na terenie Twierdzy Hohensalzburg w Salzburgu, w Austrii. Jest to prawdopodobnie najstarsza linia kolejowa na świecie. W chwili obecnej używana jest do przewozu zaopatrzenia i nie ma charakteru publicznego.

Historia kolei w SkandynawiiW
Historia kolei w Skandynawii

Starachowicka Kolej WąskotorowaW
Starachowicka Kolej Wąskotorowa

Starachowicka Kolej Wąskotorowa – kolej wąskotorowa o długości 20 km, łącząca od 1950 do 1997 r. Starachowice z Iłżą, a od 2004 kursująca w sezonie letnim na dwóch odcinkach: Starachowice Wschodnie Wąskotorowe – Lipie oraz Iłża – Marcule. Bierze swój początek w centrum Starachowic (Wierzbniku), następnie przez większą część swej trasy przebiega przez Puszczę Iłżecką i dalej wzdłuż drogi krajowej nr 9 dociera do południowej części Iłży. Trwają prace nad pozyskaniem funduszy celem odbudowy brakującego, ośmiokilometrowego odcinka i przywrócenia przewozów na całej trasie.

Kolej TranskanadyjskaW
Kolej Transkanadyjska

Kolej Transkanadyjska – linia kolejowa łącząca Montreal z Vancouver – dwa portowe miasta na przeciwnych krańcach Kanady. Lina kolejowa eksploatowana jest przez kanadyjskie przedsiębiorstwo kolejowe Canadian Pacific Railway.

Trzecia szynaW
Trzecia szyna

Trzecia szyna – w kolejnictwie forma zasilania dolnego pociągów elektrycznych. Stanowi ją dodatkowa szyna umieszczona wzdłuż toru kolejowego i znajdująca się pod napięciem. Zazwyczaj używa się jej w szybkich kolejach miejskich prowadzonych we własnych korytarzach, całkowicie lub prawie całkowicie wydzielonych od przestrzeni zewnętrznej.

Kolej obwodowa w WarszawieW
Kolej obwodowa w Warszawie

Kolej obwodowa w Warszawie – linia kolejowa biegnąca od peronu 8. stacji Warszawa Zachodnia poprzez stacje Warszawa Wola, Warszawa Młynów, Warszawa Koło, Warszawa Powązki, Warszawa Gdańska i Warszawa Zoo. Powstała w roku 1876.

Kolej Warszawsko-PetersburskaW
Kolej Warszawsko-Petersburska

Kolej Warszawsko-Petersburska – historyczna linia kolejowa łącząca Warszawę z Petersburgiem w Rosji. Była to druga linia kolejowa na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego, otwarta w 1862 r.

ZębnicaW
Zębnica

Zębnica – szyna zębata w kolei zębatej. Toczące się po niej koło zębate napędza lokomotywę.