
Atlas XH-1 Alpha – południowoafrykański śmigłowiec szturmowy wyprodukowany przez firmę Atlas Aircraft Corporation a będący demonstratorem technologii wykorzystanych później w budowie śmigłowca Denel Rooivalk. Wybudowano jeden egzemplarz, który obecnie można oglądać w South African Air Force Museum.

Bell 533 – amerykański śmigłowiec eksperymentalny, którego celem było osiągnięcie dużych prędkości, niedostępnych dla standardowych maszyn. Śmigłowiec powstał w oparciu o prototyp Bell UH-1 Iroquois, oznaczony jako YH-40. Dużą prędkość w locie maszyny miały zapewnić dodatkowe skrzydła i silniki odrzutowe.

Bell YAH-63 – amerykański, prototypowy śmigłowiec firmy Bell Helicopter Textron, który wziął udział w konkursie na nowy zaawansowany śmigłowiec szturmowy dla US Army. Zwycięzcą rywalizacji okazał się Hughes Model 77/YAH-64, czyli późniejszy Boeing AH-64 Apache.

RAH-66 Comanche – amerykański śmigłowiec szturmowo-rozpoznawczy zaprojektowany w kooperacji przez wytwórnie Boeing i Sikorsky Aircraft Corporation, jako następca maszyn poprzedniej generacji AH-1 Cobra, OH-58 Kiowa i Hughes OH-6A Cayuse oraz uzupełnienie AH-64 Apache. RAH-66 Comanche został zbudowany w technologii stealth i był jednym z najnowocześniejszych śmigłowców bojowych świata, do momentu zamknięcia programu rozwojowego 23 lutego 2004 roku. Program ten pochłonął 48,1 mld USD.

HZ-1 Aerocycle – jednoosobowy, "osobisty helikopter" amerykański, zaprojektowany przez firmę de Lackner Helicopters w połowie lat pięćdziesiątych. Projekt zakładał, że maszyną będą mogli sterować niedoświadczeni piloci po przeszkoleniu trwającym co najmniej dwadzieścia minut. HZ-1 miał stać się standardowym wyposażeniem zwiadowczym armii Stanów Zjednoczonych. Choć pierwsze testy ukazały jej potencjał na polu bitwy w erze broni atomowej, dalsze próby udowodniły, że sterowanie maszyną jest zbyt trudne dla nie przeszkolonych piechurów. Projekt zarzucono po dwóch próbach zakończonych rozbiciem się maszyny.

JK-1 Trzmiel – jednomiejscowy śmigłowiec doświadczalny, w układzie jednowirnikowym, konstrukcji metalowej.

Ka-8 – mały lekki, jednomiejscowy śmigłowiec skonstruowany w 1947 roku przez rosyjskiego konstruktora Nikołaja Kamowa. Innowacją tej konstrukcji było umieszczenie dwóch wirników w układzie współosiowym, co eliminowało potrzebę użycia śmigła ogonowego, który by zapobiegał obrotowi śmigłowca wokół osi wirnika głównego.

Ka-22 – rosyjski śmigłowiec transportowy zaprezentowany na wystawie w Moskwie 9 lipca 1961 roku. Pół-śmigłowiec, pół-samolot, eksperymentalna konstrukcja z czasów zimnej wojny.

Lockheed AH-56 Cheyenne – amerykański, prototypowy śmigłowiec szturmowy firmy Lockheed. Maszyna powstała na zamówienie US Army w ramach konkursu AAFSS. Główny nacisk w konstrukcji śmigłowca położono na zdolność osiągania dużej prędkości lotu. Charakterystyczną cechą konstrukcji śmigłowca były dwa śmigła ogonowe. Jedno ustawione równolegle do belki ogonowej, spełniające rolę klasycznego śmigła kompensującego moment obrotowy kadłuba a drugie, na końcu belki, zamontowane prostopadle do osi kadłuba, pełniące rolę śmigła pchającego, umożliwiającego osiąganie w locie dużej prędkości maksymalnej.

Lockheed XH-51A Compound – amerykański śmigłowiec eksperymentalny, którego celem było osiągnięcie dużych prędkości, niedostępnych dla standardowych maszyn. Śmigłowiec powstał w oparciu o prototyp Lockheed XH-51. Dużą prędkość w locie maszyny miały zapewnić dodatkowe skrzydła i pojedynczy silnik odrzutowy stanowiący dodatkowe źródło napędu.

Piasecki X-49 "SpeedHawk" – amerykański śmigłowiec eksperymentalny powstały na bazie konstrukcji Sikorsky SH-60 Seahawk. Maszyna jest demonstratorem technologii mającej umożliwić śmigłowcom osiągania dużych prędkości w locie poziomym oraz zwiększać ich pułap i zasięg.

Sikorsky NH-3A – amerykański śmigłowiec hybrydowy, wyprodukowany przez przedsiębiorstwo Sikorsky Aircraft Corporation w oparciu o konstrukcję maszyny Sikorsky SH-3 Sea King. Śmigłowiec został użyty w badaniach nad wysokimi prędkościami lotu, niedostępnymi dla klasycznych maszyn tego typu.

Sikorsky S-67 Blackhawk – amerykański śmigłowiec doświadczalny, wyprodukowany przez przedsiębiorstwo Sikorsky Aircraft Corporation. Projekt był całkowicie prywatnym przedsięwzięciem przedsiębiorstwa, ale powstał w oparciu o wymagania konkursu AAFSS.
Sikorsky S-69 – amerykański śmigłowiec doświadczalny służący do przetestowania w praktyce nowego układu napędowego stworzonego w ramach tzw. koncepcji nacierających łopat/koncepcja łopaty nacierającej.

Sikorsky S-72 (X-Wing) – amerykański śmigłowiec doświadczalny z napędem hybrydowym opracowany przez Sikorsky Aircraft Corporation w pierwszej połowie lat 70. XX wieku.

Sikorsky S-97 Raider – amerykański śmigłowiec rozpoznawczy mający w przyszłości zastąpić używany do dnia dzisiejszego w United States Army śmigłowiec Bell OH-58 Kiowa. Projekt rozwijany jest na bazie eksperymentalnej maszyny Sikorsky X2.