Pancerniki typu BismarckW
Pancerniki typu Bismarck

Pancerniki typu Bismarck – typ dwóch niemieckich pancerników zbudowanych przez Kriegsmarine, krótko przed wybuchem II wojny światowej. Pancerniki te były największymi okrętami w historii niemieckiej marynarki wojennej i najcięższymi pancernikami, jakie kiedykolwiek zbudowano w historii Europy. Mimo swych rozmiarów, okręty te były koncepcyjnie przestarzałe, oparte na zmodyfikowanej i powiększonej konstrukcji drednota SMS „Baden” z 1915 roku, z niemodnym już rozmieszczeniem artylerii w układzie czterech wież po dwa działa każda.

Pancerniki typu BorodinoW
Pancerniki typu Borodino

Pancerniki typu Borodino – rosyjskie pancerniki generacji przeddrednotów z okresu wojny rosyjsko-japońskiej i I wojny światowej. Zbudowano 5 okrętów tego typu które weszły do służby w 1904. Trzy z nich zatonęły pod Cuszimą, jeden zdobyty tam służył następnie pod banderą japońską.

Pancerniki typu BrandenburgW
Pancerniki typu Brandenburg

Pancerniki typu Brandenburg – seria czterech niemieckich pancerników (przeddrednotów) zbudowanych w latach 1890–1894. W 1910 roku dwa okręty zostały sprzedane Turcji. Pozostawały w służbie Kaiserliche Marine i marynarki tureckiej do zakończenia I wojny światowej.

Pancerniki typu BraunschweigW
Pancerniki typu Braunschweig

Pancerniki typu Braunschweig – niemieckie pancerniki z okresu I wojny światowej. Pancerniki typu Braunschweig należały do generacji przeddrednotów.

Pancerniki typu Conte di CavourW
Pancerniki typu Conte di Cavour

Pancerniki typu Conte di Cavour – włoskie pancerniki z okresu I i II wojny światowej. Zbudowano trzy okręty, które weszły do służby w latach 1914-1915. Jeden okręt utracono w czasie I wojny światowej. Pozostałe jednostki przed II wojną światową zostały znacznie przebudowane. Ocalały z drugiej wojny światowej "Giulio Cesare" został w ramach reparacji wojennych przekazany ZSRR.

Pancerniki typu DantonW
Pancerniki typu Danton

Pancerniki typu Danton – francuskie pancerniki z okresu I wojny światowej należące do generacji przeddrednotów. Zbudowano sześć okrętów tego typu. Wszystkie weszły do służby w 1911 roku.

Pancerniki typu DeutschlandW
Pancerniki typu Deutschland

Pancerniki typu Deutschland – typ niemieckich pancerników z okresu przed I wojną światową, I wojny światowej, okresu międzywojennego i II wojny światowej. Istniał również późniejszy typ niemieckich krążowników ciężkich typu Deutschland – tzw. „pancerników kieszonkowych”.

Pancerniki typu DingyuanW
Pancerniki typu Dingyuan

Okręty typu Dingyuan – dwa chińskie pancerniki z końca XIX wieku: "Dingyuan" i "Zhenyuan", zbudowane w niemieckiej stoczni Vulcan w Szczecinie. Utracone zostały podczas wojny japońsko-chińskiej 1894-1895; jeden z nich, zdobyty przez Japonię, służył następnie w marynarce japońskiej do 1911 roku jako pancernik obrony wybrzeża "Chin’en".

Pancerniki typu DunkerqueW
Pancerniki typu Dunkerque

Pancerniki typu Dunkerque – francuskie pancerniki z okresu II wojny światowej. Zbudowano 2 okręty tego typu.

Pancerniki typu HelgolandW
Pancerniki typu Helgoland

Pancerniki typu Helgoland – druga seria drednotów niemieckiej Kaiserliche Marine. Typ składał się z pancerników SMS "Ostfriesland", "Thüringen", "Helgoland" i "Oldenburg", zwodowanych w latach 1909–1910.

Pancerniki typu IowaW
Pancerniki typu Iowa

Pancerniki typu Iowa – sześć pancerników zamówionych przez US Navy w 1939 i 1940 roku dla celów eskorty formacji szybkich lotniskowców operujących w basenie Oceanu Spokojnego podczas II wojny światowej. Cztery z zamówionych [zamówienie na Iowa i New Jersey miało miejsce w lipcu 1939, w czerwcu 1940 zamówiono Missouri i Wisconsin, w lipcu 1940 dwa ostatnie] jednostek ukończono [?] w pierwszym półroczu 1940 roku, a pozostałe dwa zwodowano, [Kentucky BB-66 został zwodowany 20 stycznia 1950, Illinois BB-65 nigdy nie został zwodowany] jednak przed zakończeniem ich budowy zrezygnowano z dalszych prac i ostatecznie przeznaczono na złom. Pancerniki typu Iowa były ostatnimi pancernikami zbudowanymi dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Pancerniki typu Kaiser (1911)W
Pancerniki typu Kaiser (1911)

Pancerniki typu Kaiser – trzecia seria drednotów niemieckiej Kaiserliche Marine, zwodowanych w latach 1911–1912. Typ składał się z pancerników SMS "Kaiser", "Prinzregent Luitpold", "Friedrich der Große", "Kaiserin" i "König Albert".

Pancerniki typu Kaiser Friedrich IIIW
Pancerniki typu Kaiser Friedrich III

Pancerniki typu Kaiser Friedrich III – niemieckie pancerniki z okresu I wojny światowej należące do generacji przeddrednotów. Zbudowano pięć okrętów tego typu. Pierwszy okręt wszedł do służby w 1898 roku.

Pancerniki typu King George V (1940)W
Pancerniki typu King George V (1940)

Pancerniki typu King George V – należące do Royal Navy pancerniki z okresu drugiej wojny światowej. Zbudowano pięć okrętów tego typu, z których jeden zatopiono podczas działań wojennych.

Pancerniki typu KönigW
Pancerniki typu König

Pancerniki typu König – niemieckie pancerniki z okresu I wojny światowej. Na początku Wielkiej Wojny okręty tego typu były najpotężniejszymi jednostkami Kaiserliche Marine. Wzięły udział w bitwie jutlandzkiej. Po I wojnie światowej internowane w Scapa Flow i zatopione przez załogę 21 czerwca 1919 roku.

Pancerniki typu LionW
Pancerniki typu Lion

Pancerniki typu Lion – projekt pancerników będących rozwinięciem brytyjskiego typu King George V. W zamierzeniach miały one zastąpić przestarzałe okręty typu Revenge zbudowane w czasach I wojny światowej. Stary typ był budowany, gdy ekonomicznie państwo było słabsze, co wpłynęło na projekt – pancerniki były wolne, osiągały tylko 21 węzłów, i nie mogły być już efektywnie ulepszane.

Pancerniki typu MontanaW
Pancerniki typu Montana

Pancerniki typu Montana – ostatni typ pancerników zatwierdzonych do budowy dla United States Navy, miał być następcą typu Iowa.

Pancerniki typu NassauW
Pancerniki typu Nassau

Pancerniki typu Nassau – pierwsze drednoty niemieckiej Kaiserliche Marine, zwodowane w 1908 roku. Typ składał się z pancerników SMS "Rheinland", "Posen", "Nassau" i "Westfalen".

Pancerniki typu New MexicoW
Pancerniki typu New Mexico

Pancerniki typu New Mexico – typ amerykańskich okrętów, których budowa rozpoczęła się w 1915 roku. Jednostki te, w liczbie trzech sztuk, były ulepszonym projektem pancerników typu Nevada, których projekt przedstawiono 3 lata wcześniej. Artyleria główna składająca się z 12 dział została odziedziczona po pancernikach typu Pennsylvania, ale w ulepszonych potrójnych wieżach zamontowano dłuższe działa 356 mm. Poprawiono także sylwetkę kadłuba, wyposażając go w wąski i ostry kliprowy dziób, nadający okrętom lepszą dzielność morską i bardziej elegancki wygląd w porównaniu z półsiostrzanymi typami Nevada i Pennsylvania. Jeden okręt został wyposażony w siłownię turboelektryczną, w której turbiny parowe służyły jako napęd dla generatorów elektrycznych, które z kolei zasilały silniki elektryczne, napędzające śruby okrętowe. Wyeliminowano w ten sposób podstawową wadę klasycznego napędu turbinowego, niewyposażonego w przekładnie redukcyjne - duże zużycie paliwa przy niskich prędkościach okrętu.

Pancerniki typu New YorkW
Pancerniki typu New York

Pancerniki typu New York – typ amerykańskich pancerników z okresu I i II wojny światowej, którym określa się dwa okręty: USS "New York" (BB-34) i USS "Texas" (BB-35).

Pancerniki typu PennsylvaniaW
Pancerniki typu Pennsylvania

Pancerniki typu Pennsylvania – typ amerykańskich pancerników z okresu I i II wojny światowej, powiększona wersja typu Nevada. W stosunku do poprzednika miał dwie dodatkowe armaty kal. 356 mm, większą wyporność i długość, cztery śruby napędowe i nieco większą prędkość maksymalną. Miał także stosunkowo liczną artylerię pomocniczą, złożoną z dział kal. 127 mm, ale została ona po pewnym czasie zredukowana z powodu dużej wrażliwości na stan morza.

Pancerniki typu PierieswietW
Pancerniki typu Pierieswiet

Pancerniki typu Pierieswiet – rosyjskie pancerniki generacji przeddrednotów z okresu wojny rosyjsko-japońskiej i I wojny światowej. Zbudowano trzy okręty tego typu. Dwa z nich po służyły następnie pod banderą Japonii. Według swoich założeń projektowych, stanowiły typ słabiej uzbrojonych i opancerzonych pancerników, za to szybkich i o większym zasięgu pływania oceanicznego. Ich uzbrojenie główne stanowiły 4 działa kalibru 254 mm w dwóch wieżach.

Pancerniki typu PołtawaW
Pancerniki typu Połtawa

Pancerniki typu Połtawa – rosyjskie pancerniki generacji przeddrednotów z okresu wojny rosyjsko-japońskiej i I wojny światowej. Zbudowano 3 okręty tego typu. Jeden z nich służył następnie także pod banderą japońską.

Pancerniki typu ProvincesW
Pancerniki typu Provinces

Pancerniki typu Provinces – planowany typ francuskich pancerników, mających zastąpić lub uzupełnić pancerniki typu Richelieu. W związku z upadkiem Francji w 1940 żaden z okrętów nie został zbudowany.

Pancerniki typu Regina ElenaW
Pancerniki typu Regina Elena

Pancerniki typu Regina Elena – włoskie pancerniki z okresu I wojny światowej należące do generacji przeddrednotów. Zbudowano cztery okręty, które weszły do służby w latach 1907-1908. W momencie wchodzenia do służby były to najszybsze pancerniki na świecie.

Pancerniki typu RevengeW
Pancerniki typu Revenge

Pancerniki typu Revenge – seria pięciu brytyjskich pancerników zbudowanych podczas I wojny światowej. Stanowiły ostatni typ brytyjskich drednotów. Wszystkie służyły aktywnie także podczas II wojny światowej, w której utracono jeden – "Royal Oak", zatopiony w głośnych okolicznościach przez niemiecki okręt podwodny w bazie Scapa Flow. Określane też są często w literaturze jako typ R lub Royal Sovereign, lecz oryginalnym oznaczeniem Admiralicji z czasu powstania okrętów był typ Revenge.

Pancerniki typu Royal Sovereign (1889)W
Pancerniki typu Royal Sovereign (1889)

Pancerniki typu Royal Sovereign – seria ośmiu brytyjskich pancerników (przeddrednotów), zbudowanych na początku lat. 90. XIX wieku.

Pancerniki typu ScharnhorstW
Pancerniki typu Scharnhorst

Pancerniki typu Scharnhorst – były pierwszymi okrętami liniowymi zbudowanymi dla Niemieckiej Marynarki Wojennej (Kriegsmarine) po I wojnie światowej. Klasyfikowane oryginalnie jako pancerniki (Schlachtschiffe), w literaturze anglojęzycznej określane bywały także jako krążowniki liniowe. Typ ten składał się z dwóch okrętów: „Scharnhorst” oraz „Gneisenau”. „Scharnhorst” został zwodowany jako pierwszy i dlatego nazwa typu wzięła się od jego nazwy, jednak w innych źródłach typ ten jest także nazywany typem Gneisenau, ponieważ położenie stępki pod „Gneisenau” odbyło się wcześniej niż u „Scharnhorst” i został on przyjęty do służby jako pierwszy. Okręty te stały się symbolem odbudowy potęgi Niemieckiej Marynarki Wojennej po traktacie wersalskim (1919). Uzbrojenie tych pancerników składało się z dziewięciu dział 283 mm umieszczonych w trzech wieżach, ale istniały niezrealizowane plany przezbrojenia tych okrętów w sześć dział 380 mm w trzech podwójnych wieżach.

Pancerniki typu South Dakota (1920)W
Pancerniki typu South Dakota (1920)

Pancerniki typu South Dakota – typ amerykańskich pancerników z okresu po I wojnie światowej, których budowa została przerwana z powodu ustaleń traktatu waszyngtońskiego. Do budowy okręty zatwierdzono 4 marca 1917. Położenie stępki 6 okrętów nastąpiło w 1920 roku. W wyniku ustaleń traktatu ich budowa została wstrzymana 8 lutego 1922 roku, a nieukończone kadłuby stojące na pochylniach sprzedano na złom w 1923 roku, gdy budowa została ukończona w 11 – 38 procentach. Pierwszy typ South Dakota opierał się na projekcie pancerników typu Colorado, ze znacznymi zmianami. Okręty te miały być wolniejsze, ale mocniej uzbrojone i opancerzone w stosunku do typu Lexington

Pancerniki typu TennesseeW
Pancerniki typu Tennessee

Pancerniki typu Tennessee – typ amerykańskich pancerników z okresu I i II wojny światowej. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych zbudowała dwa okręty tego typu: USS "Tennessee" (BB-43) i USS "California" (BB-44).

Pancerniki typu WittelsbachW
Pancerniki typu Wittelsbach

Pancerniki typu Wittelsbach – niemieckie pancerniki z okresu I wojny światowej należące do generacji przeddrednotów. Zbudowano pięć okrętów tego typu. Pierwsze trzy okręty weszły do służby w 1902 roku.