Kanonierki torpedowe typu GrasshopperW
Kanonierki torpedowe typu Grasshopper

Kanonierki torpedowe typu Grasshopper - krótka seria trzech okrętów Royal Navy bazowana na wcześniejszym HMS „Rattlesnake” (1886).

Kanonierki torpedowe typu SharpshooterW
Kanonierki torpedowe typu Sharpshooter

Kanonierki torpedowe typu Sharpshooter – seria 13 brytyjskich kanonierek torpedowych zbudowanych w latach 1888–1891.

Pancerniki typu Royal Sovereign (1889)W
Pancerniki typu Royal Sovereign (1889)

Pancerniki typu Royal Sovereign – seria ośmiu brytyjskich pancerników (przeddrednotów), zbudowanych na początku lat. 90. XIX wieku.

HMS Alecto (1839)W
HMS Alecto (1839)

„HMS Alecto” − brytyjska fregata bocznokołowa wodowana w roku 1839.

HMS Birkenhead (1845)W
HMS Birkenhead (1845)

HMS Birkenhead – brytyjski okręt, który został zwodowany w 1845 roku. Budowany jako fregata pancerna pod nazwą HMS „Vulcan”, wszedł do służby z imieniem nadanym na część miasta Birkenhead, jako okręt transportowy. Zasłynął postawą załogi i pasażerów, którzy w 1852 roku, w czasie gdy okręt tonął po wejściu na skały, zachowali dyscyplinę i pozwolili ewakuować się w pierwszej kolejności dzieciom i kobietom. Katastrofa okrętu była najważniejszą inspiracją zwyczajowego powiedzenia mówiącego o konieczności ewakuacji z tonącej jednostki w pierwszej kolejności dzieci i kobiet.

HMS Black Prince (1861)W
HMS Black Prince (1861)

HMS Black Prince – brytyjska fregata pancerna typu Warrior, która weszła do służby w 1862 roku. Wraz z bliźniaczym HMS "Warrior" był przez krótki czas największym, najszybszym, najsilniej uzbrojonym i najciężej opancerzonym okrętem swojej epoki. Były to pierwsze żelazne pancerniki.

HMS Challenger (1858)W
HMS Challenger (1858)

HMS Challenger – XIX-wieczna brytyjska korweta parowo-żaglowa typu Pearl, służąca w Royal Navy w latach 1858-1878. Okręt uczestniczył w trwającej w latach 1872-1876 wyprawie badawczej dookoła świata, uznawanej za pierwszą wyprawę oceanograficzną w historii. Podczas wyprawy, kierowanej przez Johna Murraya i Charlesa Wyville'a Thomsona, odkryty został m.in. Grzbiet Śródatlantycki oraz Rów Mariański.

HMS Duke of Wellington (1852)W
HMS Duke of Wellington (1852)

HMS Duke of Wellington – brytyjski żaglowo-parowy okręt liniowy pierwszej klasy z połowy XIX wieku. Okręt należał do pierwszych dużych jednostek wyposażonych w śrubę napędową. Podczas budowy nosił nazwę HMS „Windsor Castle”, po zwodowaniu nazwany został imieniem księcia Wellingtona. Był największym okrętem wojny krymskiej.

HMS Empress of IndiaW
HMS Empress of India

HMS Empress of India – brytyjski pancernik z przełomu XIX i XX wieku. Należał do typu Royal Sovereign. Był jedynym okrętem Royal Navy noszącym tę nazwę. Pierwotnie miał nazywać się HMS „Renown”, ale nazwę zmieniono przed wodowaniem.

HMS Erebus (1826)W
HMS Erebus (1826)

HMS Erebus – brytyjski okręt, który został zwodowany w 1826 roku. Zbudowany jako moździerzowiec, uczestniczył w wyprawach badawczych do Antarktyki i Arktyki. Zaginął w trakcie poszukiwań Przejścia Północno-Zachodniego w 1845 roku, jego wrak odnaleziono dopiero w 2014 roku.

Guillaume Tell (1795)W
Guillaume Tell (1795)

Guillaume Tell – francuski okręt liniowy zbudowany w końcu XVIII wieku w porcie w Tulonie. Nazwa okrętu odwołuje się do legendarnej postaci Wilhelma Tella.

HMS Hood (1891)W
HMS Hood (1891)

HMS Hood – brytyjski pancernik z przełomu XIX i XX wieku. Był zmodyfikowanym okrętem typu Royal Sovereign.

HMS Indefatigable (1784)W
HMS Indefatigable (1784)

HMS Indefatigable – brytyjska fregata żaglowa z przełomu XVIII i XIX wieku. Jej budowę jako dwupokładowego okrętu liniowego rozpoczęto w 1781 roku, zaś ukończono po zmianie planów jako fregatę w 1794 roku. Brała udział w starciach z rewolucyjną Francją i wojnach napoleońskich.

HMS Inflexible (1876)W
HMS Inflexible (1876)

HMS Inflexible − brytyjski pancernik wieżowy z końca XIX wieku, w chwili wejścia do służby w 1881 roku okręt uzbrojony w najpotężniejsze działa, zainstalowane kiedykolwiek na jednostce pływającej Royal Navy i dysponujący pancerzem o największej łącznej grubości w historii budownictwa okrętowego. Zaprojektowany jako brytyjska odpowiedź na włoskie pancerniki typu Duilio, miał zbliżoną do nich, kontrowersyjną konstrukcję i był wyposażony w szereg nowinek technicznych.

HMS Investigator (1848)W
HMS Investigator (1848)

HMS Investigator – brytyjski okręt, który uczestniczył w dwóch pionierskich wyprawach badawczych do Arktyki. Zwodowany w 1848 roku. Uwięziony przez lód, został porzucony przez załogę w 1853 roku; jego wrak odnaleziono dopiero w 2010 roku.

HMS Invincible (1869)W
HMS Invincible (1869)

HMS Invincible – brytyjski okręt pancerny typu Audacious, który wszedł do służby w 1870 roku.

HMS Monarch (1868)W
HMS Monarch (1868)

HMS Monarch – wczesny pancernik wieżowy należący do Royal Navy, w służbie od 1869 do końca XIX wieku. Był to pierwszy pełnomorski okręt uzbrojony w działa umieszczone w wieżach, a także pierwszy brytyjski okręt uzbrojony w działa kalibru 305 mm.

HMS Nile (1888)W
HMS Nile (1888)

HMS Nile – brytyjski pancernik wieżowy, zbudowany dla Royal Navy na przełomie lat 80. i 90. XIX wieku. Należał do dwuokrętowego typu Trafalgar, zaprojektowanego przez Williama White’a jako rozwinięcie wcześniejszego typu Admiral oraz pary siostrzanych „Victoria” i „Sans Pareil”. Przez większą część aktywnej służby przebywał na Morzu Śródziemnym. Przeniesiony do rezerwy w 1903 roku, został sprzedany na złom w roku 1912.

HMS Polyphemus (1881)W
HMS Polyphemus (1881)

HMS Polyphemus – okręt Royal Navy zaliczany do klasy torpedo ram, jedyna brytyjska jednostka tego typu i jedna z niewielu na świecie. Wodowany w 1881 i nazwany imieniem jednookiego potwora Polifema z Odysei, był jednym z najbardziej znanych brytyjskich okrętów epoki wiktoriańskiej.

HMS Ramillies (1892)W
HMS Ramillies (1892)

HMS Ramillies – brytyjski pancernik z przełomu XIX i XX wieku. Należał do typu Royal Sovereign. Był to czwarty okręt Royal Navy noszący tę nazwę dla upamiętnienia bitwy pod Ramillies z 1706 roku.

HMS Rattler (1843)W
HMS Rattler (1843)

HMS Rattler – brytyjski slup z połowy XIX wieku, pierwszy zbudowany okręt na świecie z maszyną parową napędzającą śrubę.

HMS Rattlesnake (1886)W
HMS Rattlesnake (1886)

HMS Rattlesnake – brytyjska kanonierka torpedowa będąca rozwinięciem wcześniejszego eksperymentalnego HMS „Swift”. Okręt należał do budowanej jedynie przez krótki czas klasy kanonierek torpedowych, jednego z ostatnich ogniw postępu techniki wojskowej prowadzących do powstania współczesnych niszczycieli.

HMS Renown (1895)W
HMS Renown (1895)

HMS Renown − brytyjski pancernik (przeddrednot) drugiej klasy z ostatnich lat XIX wieku, zaprojektowany jako modyfikacja wcześniejszego typu Centurion. Przeznaczony do pełnienia służby w koloniach, miał słabsze uzbrojenie, większą prędkość i zasięg od budowanych równolegle typowych okrętów liniowych. Zbudowany w Pembroke Dockyard, był wykorzystywany jako okręt flagowy eskadr Royal Navy w Indiach Zachodnich i na Morzu Śródziemnym, oraz jacht rodziny królewskiej podczas dwóch podróży jej członków do Indii. Przeniesiony do rezerwy, w latach 1909−1913 służył jako okręt szkolny dla obsługi kotłowni. Został sprzedany na złom w 1914 roku.

HMS Repulse (1892)W
HMS Repulse (1892)

HMS Repulse – brytyjski pancernik z przełomu XIX i XX wieku. Należał do typu Royal Sovereign. Był to dziesiąty okręt Royal Navy noszący tę nazwę.

HMS Resolution (1892)W
HMS Resolution (1892)

HMS Resolution – brytyjski pancernik z przełomu XIX i XX wieku. Należał do typu Royal Sovereign. Był to dziewiąty okręt Royal Navy noszący tę nazwę.

HMS Revenge (1892)W
HMS Revenge (1892)

HMS Revenge – brytyjski pancernik z przełomu XIX i XX wieku, brał udział w działaniach I wojny światowej. Należał do typu Royal Sovereign.

HMS Royal Oak (1892)W
HMS Royal Oak (1892)

HMS Royal Oak – brytyjski pancernik z przełomu XIX i XX wieku. Należał do typu Royal Sovereign. Był to szósty okręt Royal Navy noszący tę nazwę. Nazwa – „królewski dąb” – pochodzi od drzewa, w którym ukrył się Karol II Stuart podczas walk w czasie rewolucji angielskiej

HMS Royal Sovereign (1857)W
HMS Royal Sovereign (1857)

HMS Royal Sovereign – brytyjski pancernik obrony wybrzeża z okresu XIX wieku. Początkowo planowany jako trójpokładowy żaglowy okręt liniowy, w czasie budowy został wyposażony w napęd parowy i śrubę napędową, a po kolejnej przebudowie wszedł do służby w 1864 jako pierwszy wieżowy okręt pancerny w Royal Navy.

HMS Royal Sovereign (1891)W
HMS Royal Sovereign (1891)

HMS Royal Sovereign – brytyjski pancernik z przełomu XIX i XX wieku. Był pierwszym okrętem swojego typu. Był to piąty okręt Royal Navy noszący tę nazwę.

HMS Shannon (1875)W
HMS Shannon (1875)

HMS Shannon – brytyjski krążownik pancerny budowany w latach 1873 - 1877. Pierwszy okręt Royal Navy wyposażony w opancerzony pokład.

HMS Shannon (1806)W
HMS Shannon (1806)

HMS Shannon – brytyjska fregata z czasu wojen napoleońskich, wsławiona zdobyciem USS „Chesapeake” w 1813 roku.

HMS Terror (1813)W
HMS Terror (1813)

HMS Terror – brytyjski okręt, który został zwodowany w 1813 roku. Zbudowany jako moździerzowiec, uczestniczył w wyprawach badawczych do Antarktyki i Arktyki. Zaginął w trakcie poszukiwań Przejścia Północno-Zachodniego w 1845 roku, jego wrak odnaleziono dopiero w 2016 roku.

HMS TrincomaleeW
HMS Trincomalee

HMS Trincomalee – brytyjska fregata typu Leda, zbudowana w 1817. Brała udział w wojnie krymskiej. W latach 90. XX w. przeprowadzono gruntowny remont i rekonstrukcję jednostki, która obecnie służy jako okręt muzeum i jest najstarszym brytyjskim okrętem wojennym utrzymującym się na wodzie.

HMS Unicorn (1824)W
HMS Unicorn (1824)

HMS Unicorn – brytyjska fregata z XIX wieku, należąca do typu Leda. Obecnie okręt muzeum w Dundee w Szkocji.

HMS Victoria (1859)W
HMS Victoria (1859)

HMS Victoria – brytyjski żaglowo-parowy okręt liniowy pierwszej klasy z drugiej połowy XIX wieku. Należał do pierwszych dużych jednostek wyposażonych w śrubę napędową. Okręt nazwano imieniem królowej Victorii. Był największym w historii okrętem liniowym zbudowanym z drewna.

HMS Victoria (1887)W
HMS Victoria (1887)

HMS Victoria − brytyjski pancernik wieżowy z końca XIX wieku, zbudowany dla Royal Navy w 1890 roku i włączony do Floty Śródziemnomorskiej jako jej okręt flagowy. Zatonął 22 czerwca 1893 roku w pobliżu Trypolisu w Libanie w wyniku kolizji z pancernikiem „Camperdown”. W katastrofie zginęło 358 członków załogi okrętu, z dowódcą Floty Śródziemnomorskiej, wiceadmirałem George’em Tryonem.

HMS Warrior (1860)W
HMS Warrior (1860)

HMS Warrior – pierwszy brytyjski okręt pancerny zbudowany w odpowiedzi na francuski "Gloire". "Warrior" był największym, najszybszym, najsilniej uzbrojonym i najciężej opancerzonym okrętem w chwili powstania.

HMS Warspite (1884)W
HMS Warspite (1884)

HMS Warspite – brytyjski krążownik pancerny typu Imperieuse. Budowę rozpoczęto w stoczni marynarki w Chatham w 1881 roku; okręt zwodowano 29 stycznia 1884, do służby w Royal Navy wszedł w czerwcu 1888.