Aaron ManbyW
Aaron Manby

Aaron Manby – XIX-wieczny parowiec rzeczny zbudowany w Wielkiej Brytanii, do żeglugi po francuskiej Sekwanie. Jeden z pierwszych statków o żelaznym kadłubie, a zarazem pierwszy, który odbył rejs pełnomorski.

SS France (1960)W
SS France (1960)

SS France – francuski statek pasażerski – transatlantyk o napędzie turbinowym armatora Compagnie Générale Transatlantique, zbudowany w 1960 roku przez francuską stocznię Chantiers de l'Atlantique w St Nazaire, obsługujący linię Hawr – Nowy Jork. Dziewiczą podróż w rejsie turystycznym na Wyspy Kanaryjskie rozpoczął 11 stycznia 1962 roku. Pierwszy rejs transatlantycki odbył w lutym 1962. Do 1974 pływał pod banderą Francji, po czym w 1980 sprzedany Norwegii i przebudowany na wycieczkowiec, pod nazwą Norway. Mimo olbrzymiej prędkości statek nigdy nie podjął próby zdobycia Błękitnej Wstęgi Atlantyku.

SS France (1910)W
SS France (1910)

SS France – Statek pasażerski armatora Compagnie Générale Transatlantique wybudowany w stoczni Chantiers de l'Atlantique. Czterokominowiec wszedł do służby w 1912. Złomowany w 1935. Statek - jedyny francuski transatlantyk o czterech kominach - był obok RMS Mauretania i RMS Lusitania najszybszym i jednym z najdłużej pływających „czterokominowców”.RMS Aquitania 36 lat SS France” 35 lat

SS Île de FranceW
SS Île de France

Île de France – francuski liniowiec pasażerski zbudowany w 1927 w stoczni "Chantiers de Penhoët" w Saint-Nazaire we Francji do obsługi północnoatlantyckiej linii Hawr – Nowy Jork o pojemności 43153 BRT dla armatora Compagnie Générale Transatlantique. Wystrój wewnętrzny statku był utrzymany w propagowanym wówczas stylu "Art déco", zaś zewnętrzny nawiązywał do konserwatywnych pierwowzorów liniowców sprzed I wojny światowej. Jako pierwszy transatlantyk został wyposażony w stałą kaplicę. Na początku lat 30. zostaje zamontowana katapulta startowa wykorzystywana do startu szybkiego wodnosamolotu pocztowego.

SS LibertéW
SS Liberté

SS Liberté – francuski turbinowy statek pasażerski armatora "Compagnie Générale Transatlantique" zbudowany w roku 1929 przez niemiecką stocznię Blohm & Voss w Hamburgu dla niemieckiego armatora NDL. Wodowanie statku nastąpiło 15 sierpnia 1928 roku. Wiosną 1929 roku na prawie gotowym statku podczas prac wyposażeniowych wybuchł pożar. Odbudowa statku i remont zalanych turbin trwały 11 miesięcy. W pierwszy rejs próbny statek wyruszył dopiero 22 lutego 1930 roku a do służby weszła 19 marca 1930.

SS NormandieW
SS Normandie

SS Normandie – francuski liniowiec pasażerski zbudowany w okresie I 1931 – IV 1935, w stoczni w Saint-Nazaire we Francji do obsługi północnoatlantyckiej linii Hawr – Nowy Jork. Dziewiczą podróż do Nowego Jorku odbył w maju 1935 roku. Uważany za szczytowe osiągnięcie architektury okrętowej i jeden z najpiękniejszych statków pasażerskich. Był jednym z największych statków swoich czasów oraz zdobywcą Błękitnej Wstęgi Atlantyku w roku 1935. W czasie II wojny światowej został przemianowany na USS „Lafayette”, ale spłonął i zatonął w 1942 roku przy nabrzeżu nr 88 w porcie nowojorskim.

SS PasteurW
SS Pasteur

SS Pasteur − francuski liniowiec pasażerski, zbudowany w 1939 roku dla spółki żeglugowej Compagnie de Navigation Sud-Atlantique. Z powodu wybuchu II wojny światowej nie wszedł do eksploatacji. Od sierpnia 1940 roku służył jako transportowiec wojska, pod brytyjską banderą. Za swój udział w zwycięstwie został odznaczony Croix de Guerre. Po zakończeniu wojny powrócił do pierwotnego właściciela, w 1957 roku został zakupiony przez niemieckiego armatora Norddeutscher Lloyd (NDL), pod nazwą zmienioną na „Bremen”. W latach 1972−1974 pływał jako wycieczkowiec dla greckiego właściciela. Od 1977 do 1980 roku był wykorzystywany jako pływający hotel w Arabii Saudyjskiej. Zatonął 9 lipca 1980 roku podczas holowania do stoczni złomowej.