
Katastrofa kolejowa w Barwałdzie Średnim – wypadek kolejowy, który wydarzył się 24 listopada 1944 w Barwałdzie Średnim, koło Wadowic.
Katastrofa kolejowa w Bąkowie – zderzenie dwóch pociągów, które miało miejsce 17 października 1984 w Bąkowie. Prowadzony lokomotywą EU07-022 pociąg relacji Lublin-Jelenia Góra najechał z dużą prędkością na ruszający spod semafora stacji Bąków pociąg towarowy. Do zdarzenia doszło o godzinie 4:26. Siła uderzenia spowodowała wyrzucenie z torów wagonów pociągu pospiesznego, które znalazły się po obydwu stronach toru, którym się poruszały. Za przyczynę katastrofy uznano błąd dyżurnej stacji Bąków, w wyniku którego na jednym torze znalazły się dwa składy. W katastrofie zginęły cztery osoby, w tym trzy na miejscu, ponadto na skutek wypadku poroniła jedna z ciężarnych pasażerek. Rannych zostało około 60 osób.

Katastrofa kolejowa pod Bydgoszczą wydarzyła się 3 czerwca 1972 ok. godz. 12:20 na szlaku Ślesin — Zielonczyn. W jej wyniku poniosło śmierć 12 osób, 26 zostało rannych. Przyczyną katastrofy było wykolejenie się pociągu relacji Kołobrzeg — Warszawa Główna na wyboczeniu szyny. Ostatni wagon, który leżał na boku, był ciągnięty przez parowóz Ty51 jeszcze przez kilkadziesiąt metrów.

Katastrofa kolejowa wydarzyła się 3 lipca 1967 o godz. 13:13 między Działdowem a Nidzicą, w okolicach Sarnowa, na trasie Warszawa–Ełk. Wykoleiły się ostatnie cztery wagony pociągu prowadzonego prawdopodobnie przez lokomotywę parową Pm-2.
Katastrofa kolejowa w Getå – katastrofa kolejowa w Szwecji w gminie Norrköping, w pobliżu wsi Getå. Miała miejsce 1 października 1918. W jej wyniku zginęło 41 osób, co czyni ją największą katastrofą kolejową w historii Szwecji.

Katastrofa kolejowa w Hinton była wypadkiem kolejowym, który miał miejsce 8 lutego 1986 roku. 23 osoby zginęły w wyniku kolizji kanadyjskiego pociągu towarowego CN i pociągu pasażerskiego VIA Rail. Była to największa kanadyjska katastrofa kolejowa od czasu wypadku w Dugaldzie z 1947 roku, w którym zginęło 31 osób, aż do roku 2013, kiedy w katastrofie kolejowej w Lac-Mégantic śmierć poniosło 47 osób. Przypuszczano, że wypadek był spowodowany przez załogę pociągu towarowego. Szczegóły śledztwa ujawniły poważne wady w praktykach pracowników CN.

Katastrofa kolejowa pod Janikowem – katastrofa miała miejsce 18 lutego 1983 pod Janikowem. Pociąg pośpieszny relacji Wrocław Główny – Gdynia Główna Osobowa najechał przed stacją Janikowo na stojące na położonym na nasypie torze szlakowym wagony towarowe. Wagony pozostawił tam, rozerwany w momencie ruszania spod semafora wjazdowego, pociąg towarowy. Lokomotywa po najechaniu na wagony została wyrzucona z torów i wpadła do Jeziora Pakoskiego a wagony wykoleiły się pozostając na nasypie. W wypadku zginęły 3 osoby, a 19 zostało rannych.

Katastrofa kolejowa w Juliance miała miejsce 3 listopada 1976 roku około godziny 2:05 na stacji kolejowej Julianka k. Częstochowy.

Wypadek kolejowy w Kochanówce – wypadek w Brzeźnicy podczas przejazdu pociągu wojskowego, określanego jako transport operacyjny nr 1157, składającego się z 40 wagonów towarowych, po moście kolejowym na rzece Wielopolce w dniu 6 maja 1968 r., tuż przed wjazdem do stacji Kochanówka. Eszelon po załadowaniu na rampie w Dębicy Towarowej ruszył o godzinie 20:20 w kierunku stacji wyładowczej Lipa. Na moście kolejowym na Wielopolce, tuż przed stacją, niewłaściwie załadowana spycharka BAT-M zawadziła o górną krawędź kratownicy mostu. Spowodowało to zepchnięcie pojazdów mechanicznych z kilkunastu platform kolejowych i śmierć 7 żołnierzy rezerwy ówczesnego 13 Samodzielnego Batalionu Saperów w Dębicy, którzy spali w kabinach samochodów.

Wypadek kolejowy pod Krouną – 24 czerwca 1995 pod Krouną doszło do wypadku kolejowego pociągu Kolei Czeskich linii nr 261 relacji Svitavy – Žďárec u Skutče, którym podróżowały 23 osoby. Był to największy wypadek kolejowy w Czechach w latach 90. XX wieku.

Katastrofa kolejowa w Krzeszowicach – katastrofa kolejowa z dwunastoma ofiarami śmiertelnymi, która wydarzyła się 2 października 1934 roku w podkrakowskich Krzeszowicach (Małopolska).

Katastrofa kolejowa w Nowym Dworze Mazowieckim wydarzyła się 30 grudnia 1986 ok. godz. 17:15 na odcinku pomiędzy stacjami kolejowymi Nowy Dwór Mazowiecki i Modlin, na łuku toru na wysokości ogródków działkowych "Pestka" przed wiaduktem w pobliżu drogi krajowej 85. W jej wyniku poniosło śmierć 6 osób, w tym 5 pracowników PKP będących na służbie oraz 1 pasażer, a 10 zostało rannych.
Katastrofa kolejowa w Osiecku – katastrofa kolejowa, która wydarzyła się 4 czerwca 1981 ok. godz. 15:45 na odcinku Skierniewice – Pilawa. W jej wyniku śmierć poniosło 25 osób, a 8 zostało rannych.

Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem – czołowe zderzenie pociągu osobowego relacji Toruń Główny – Łódź Kaliska z pociągiem towarowym relacji Otłoczyn – Wrocki, na odstępie Otłoczyn – Brzoza Toruńska, do którego doszło 19 sierpnia 1980 około godziny 4:30. W wypadku śmierć poniosło 67 osób, ranne zostały 64 osoby.

Katastrofa kolejowa pod Pomereczem – ciężki wypadek kolejowy pod wsią Pomerecz, w ówczesnym województwie wileńskim II Rzeczypospolitej, z udziałem dwóch pociągów pancernych Wojska Polskiego.

Katastrofa kolejowa w Poznaniu na Jeżycach – katastrofa kolejowa, która miała miejsce 15 grudnia 1933 roku na linii kolejowej nr 351 pomiędzy obecnym posterunkiem odgałęźnym POD, a stacją Poznań Główny, w pobliżu wiaduktu nad ul. Jasną (Roosevelta)/Libelta. Była największą katastrofą kolejową w Polsce lat 30. XX wieku.

Katastrofa kolejowa w Poznaniu na Jeżycach – katastrofa kolejowa, która miała miejsce 16 sierpnia 1945 na linii kolejowej nr 351 pomiędzy obecnym posterunkiem odgałęźnym POD, a stacją Poznań Główny, w pobliżu wiaduktu nad ul. Roosevelta/Libelta.

Katastrofa kolejowa pod Radkowicami wydarzyła się 27 sierpnia 1973 ok. godz. 2:42 na odcinku Kielce — Kozłów na linii nr 8. W jej wyniku poniosło śmierć 16 osób, 24 zostały ranne. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu relacji Zakopane — Warszawa Wschodnia na 20 wagonów towarowych pozostawionych na trasie w wyniku rozerwania pociągu.

Katastrofa kolejowa pod Řikonínem – zderzenie pociągu ekspresowego nr 57 Pannonia relacji Bucureşti Nord - Praha hlavní nádraží z wykolejonymi wagonami pociągu towarowego, które wydarzyło się w dniu 11 grudnia 1970 około godziny 7:00 na odstępie Řikonín – Níhov w okolicach Brna w Czechosłowacji.

Katastrofa kolejowa pod Šakvicami – katastrofa kolejowa, do której doszło 24 grudnia 1953 w pobliżu stacji Šakvice, położonej na linii kolejowej Brno – Brzecław. Druga pod względem liczby ofiar katastrofa kolejowa na terytorium Czechosłowacji.

Katastrofa kolejowa w Sątopach-Samulewie – katastrofa kolejowa, która miała miejsce 26 stycznia 1954 r. w miejscowości Sątopy-Samulewo, w której zginęło ok. 18 osób.

Katastrofa kolejowa pod Starogardem – wydarzyła się 30 kwietnia 1925 i należy do najtragiczniejszych tego typu wypadków w dwudziestoleciu międzywojennym oraz do największych katastrof kolejowych w Polsce. Z powodu rozkręcenia szyn pociąg międzynarodowy relacji Insterburg – Berlin, składający się z 9 wagonów w tym 1 sypialnego, 1 bagażowego stoczył się z 8–9-metrowego nasypu. W rezultacie zamachu na miejscu zginęło 25 pasażerów, w większości obywateli niemieckich, a co najmniej 12 odniosło ciężkie rany, w wyniku których 4 osoby zmarły w tczewskim szpitalu, zwiększając bilans zabitych do 29. Ponadto 60 osób odniosło lekkie obrażenia.

Katastrofa kolejowa pod Stéblovą – katastrofa kolejowa, do której doszło 14 listopada 1960 w pobliżu stacji Stéblová, położonej na linii kolejowej Pardubice – Liberec. Najtragiczniejsza katastrofa kolejowa na terytorium Czechosłowacji.

Katastrofa kolejowa w Strażowie wydarzyła się 7 września 1979 na odcinku Rzeszów-Przeworsk w pobliżu Strażowa na linii kolejowej nr 91. W jej wyniku poniosło śmierć 10 osób, a 7 zostało rannych. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego relacji Lipsk–Przemyśl Główny na koniec pociągu towarowego, spowodowane nieprzełożeniem zwrotnicy z toru nr 3 na tor nr 1. W chwili zbliżania się do stacji Strażów pociąg jechał z szybkością ponad 90 km/h. Światła na semaforze wskazywały wolną drogę po torze głównym nr 1. W momencie mijania zwrotnicy maszynista zorientował się, że pociąg, który prowadzi, jest kierowany na tor boczny nr 3, i w odległości około 150 m dostrzegł tylne światła pociągu towarowego. Od lokomotywy EU07-168 oderwało się podwozie przez które wypadły silniki trakcyjne, a pierwszy wagon służbowy za lokomotywą został całkowicie zmiażdżony. Natomiast pierwszy wagon pasażerski był ścięty na wysokości siedzeń. Kilka wagonów towarowych było ze sobą spiętrzonych ze sobą. Specjalna komisja, z wiceministrem komunikacji Kazimierzem Jacukowiczem na czele, ustaliła, że brygada, która przebudowywała urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów, nie dopatrzyła czegoś z kluczami do zwrotnic, doprowadzając do złego ustawienia zwrotnicy przez nastawniczego, który spostrzegł swój błąd, już szedł przełożyć zwrotnicę, ale było już za późno.

Katastrofa kolejowa w Ursusie – wydarzyła się 20 sierpnia 1990 o godzinie 6:20 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Zachodnia. W jej wyniku poniosło śmierć 16 osób, a 43 zostały ranne. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego „Silesia”, relacji Praga – Warszawa Wschodnia, na koniec pociągu osobowego relacji Szklarska Poręba – Warszawa Wschodnia. W chwili wypadku panowała gęsta mgła. Większość ofiar wypadku znajdowała się w ostatnim wagonie pociągu osobowego, który został całkowicie zmiażdżony. Pociąg „Silesia” prowadziła lokomotywa typu 201E o bardzo mocnej konstrukcji.

Katastrofa kolejowa w Violet Town wydarzyła się 7 lutego 1969 w stanie Wiktoria w Australii. W katastrofie zginęło 9 osób.

Katastrofa kolejowa w Żurawicy – zderzenie dwóch pociągów 10 września 2000 o godzinie 21.49 na odcinku Przemyśl–Jarosław w pobliżu stacji Żurawica Rozrządowa. W jego wyniku śmierć poniosły dwie osoby, a siedem zostało rannych.