Katastrofa kolejowa w Barwałdzie ŚrednimW
Katastrofa kolejowa w Barwałdzie Średnim

Katastrofa kolejowa w Barwałdzie Średnim – wypadek kolejowy, który wydarzył się 24 listopada 1944 w Barwałdzie Średnim, koło Wadowic.

Katastrofa kolejowa w BąkowieW
Katastrofa kolejowa w Bąkowie

Katastrofa kolejowa w Bąkowie – zderzenie dwóch pociągów, które miało miejsce 17 października 1984 w Bąkowie. Prowadzony lokomotywą EU07-022 pociąg relacji Lublin-Jelenia Góra najechał z dużą prędkością na ruszający spod semafora stacji Bąków pociąg towarowy. Do zdarzenia doszło o godzinie 4:26. Siła uderzenia spowodowała wyrzucenie z torów wagonów pociągu pospiesznego, które znalazły się po obydwu stronach toru, którym się poruszały. Za przyczynę katastrofy uznano błąd dyżurnej stacji Bąków, w wyniku którego na jednym torze znalazły się dwa składy. W katastrofie zginęły cztery osoby, w tym trzy na miejscu, ponadto na skutek wypadku poroniła jedna z ciężarnych pasażerek. Rannych zostało około 60 osób.

Katastrofa kolejowa pod BydgoszcząW
Katastrofa kolejowa pod Bydgoszczą

Katastrofa kolejowa pod Bydgoszczą wydarzyła się 3 czerwca 1972 ok. godz. 12:20 na szlaku Ślesin — Zielonczyn. W jej wyniku poniosło śmierć 12 osób, 26 zostało rannych. Przyczyną katastrofy było wykolejenie się pociągu relacji Kołobrzeg — Warszawa Główna na wyboczeniu szyny. Ostatni wagon, który leżał na boku, był ciągnięty przez parowóz Ty51 jeszcze przez kilkadziesiąt metrów.

Katastrofa kolejowa pod DziałdowemW
Katastrofa kolejowa pod Działdowem

Katastrofa kolejowa wydarzyła się 3 lipca 1967 o godz. 13:13 między Działdowem a Nidzicą, w okolicach Sarnowa, na trasie Warszawa–Ełk. Wykoleiły się ostatnie cztery wagony pociągu prowadzonego prawdopodobnie przez lokomotywę parową Pm-2.

Katastrofa kolejowa w GetåW
Katastrofa kolejowa w Getå

Katastrofa kolejowa w Getå – katastrofa kolejowa w Szwecji w gminie Norrköping, w pobliżu wsi Getå. Miała miejsce 1 października 1918. W jej wyniku zginęło 41 osób, co czyni ją największą katastrofą kolejową w historii Szwecji.

Katastrofa kolejowa w HintonW
Katastrofa kolejowa w Hinton

Katastrofa kolejowa w Hinton była wypadkiem kolejowym, który miał miejsce 8 lutego 1986 roku. 23 osoby zginęły w wyniku kolizji kanadyjskiego pociągu towarowego CN i pociągu pasażerskiego VIA Rail. Była to największa kanadyjska katastrofa kolejowa od czasu wypadku w Dugaldzie z 1947 roku, w którym zginęło 31 osób, aż do roku 2013, kiedy w katastrofie kolejowej w Lac-Mégantic śmierć poniosło 47 osób. Przypuszczano, że wypadek był spowodowany przez załogę pociągu towarowego. Szczegóły śledztwa ujawniły poważne wady w praktykach pracowników CN.

Katastrofa kolejowa pod JanikowemW
Katastrofa kolejowa pod Janikowem

Katastrofa kolejowa pod Janikowem – katastrofa miała miejsce 18 lutego 1983 pod Janikowem. Pociąg pośpieszny relacji Wrocław Główny – Gdynia Główna Osobowa najechał przed stacją Janikowo na stojące na położonym na nasypie torze szlakowym wagony towarowe. Wagony pozostawił tam, rozerwany w momencie ruszania spod semafora wjazdowego, pociąg towarowy. Lokomotywa po najechaniu na wagony została wyrzucona z torów i wpadła do Jeziora Pakoskiego a wagony wykoleiły się pozostając na nasypie. W wypadku zginęły 3 osoby, a 19 zostało rannych.

Katastrofa kolejowa w JulianceW
Katastrofa kolejowa w Juliance

Katastrofa kolejowa w Juliance miała miejsce 3 listopada 1976 roku około godziny 2:05 na stacji kolejowej Julianka k. Częstochowy.

Wypadek kolejowy w KochanówceW
Wypadek kolejowy w Kochanówce

Wypadek kolejowy w Kochanówce – wypadek w Brzeźnicy podczas przejazdu pociągu wojskowego, określanego jako transport operacyjny nr 1157, składającego się z 40 wagonów towarowych, po moście kolejowym na rzece Wielopolce w dniu 6 maja 1968 r., tuż przed wjazdem do stacji Kochanówka. Eszelon po załadowaniu na rampie w Dębicy Towarowej ruszył o godzinie 20:20 w kierunku stacji wyładowczej Lipa. Na moście kolejowym na Wielopolce, tuż przed stacją, niewłaściwie załadowana spycharka BAT-M zawadziła o górną krawędź kratownicy mostu. Spowodowało to zepchnięcie pojazdów mechanicznych z kilkunastu platform kolejowych i śmierć 7 żołnierzy rezerwy ówczesnego 13 Samodzielnego Batalionu Saperów w Dębicy, którzy spali w kabinach samochodów.

Katastrofa kolejowa pod KrounąW
Katastrofa kolejowa pod Krouną

Wypadek kolejowy pod Krouną – 24 czerwca 1995 pod Krouną doszło do wypadku kolejowego pociągu Kolei Czeskich linii nr 261 relacji Svitavy – Žďárec u Skutče, którym podróżowały 23 osoby. Był to największy wypadek kolejowy w Czechach w latach 90. XX wieku.

Katastrofa kolejowa w KrzeszowicachW
Katastrofa kolejowa w Krzeszowicach

Katastrofa kolejowa w Krzeszowicach – katastrofa kolejowa z dwunastoma ofiarami śmiertelnymi, która wydarzyła się 2 października 1934 roku w podkrakowskich Krzeszowicach (Małopolska).

Katastrofa kolejowa pod ModlinemW
Katastrofa kolejowa pod Modlinem

Katastrofa kolejowa w Nowym Dworze Mazowieckim wydarzyła się 30 grudnia 1986 ok. godz. 17:15 na odcinku pomiędzy stacjami kolejowymi Nowy Dwór Mazowiecki i Modlin, na łuku toru na wysokości ogródków działkowych "Pestka" przed wiaduktem w pobliżu drogi krajowej 85. W jej wyniku poniosło śmierć 6 osób, w tym 5 pracowników PKP będących na służbie oraz 1 pasażer, a 10 zostało rannych.

Katastrofa kolejowa w OsieckuW
Katastrofa kolejowa w Osiecku

Katastrofa kolejowa w Osiecku – katastrofa kolejowa, która wydarzyła się 4 czerwca 1981 ok. godz. 15:45 na odcinku Skierniewice – Pilawa. W jej wyniku śmierć poniosło 25 osób, a 8 zostało rannych.

Katastrofa kolejowa pod OtłoczynemW
Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem

Katastrofa kolejowa pod Otłoczynem – czołowe zderzenie pociągu osobowego relacji Toruń Główny – Łódź Kaliska z pociągiem towarowym relacji Otłoczyn – Wrocki, na odstępie Otłoczyn – Brzoza Toruńska, do którego doszło 19 sierpnia 1980 około godziny 4:30. W wypadku śmierć poniosło 67 osób, ranne zostały 64 osoby.

Katastrofa kolejowa pod PomereczemW
Katastrofa kolejowa pod Pomereczem

Katastrofa kolejowa pod Pomereczem – ciężki wypadek kolejowy pod wsią Pomerecz, w ówczesnym województwie wileńskim II Rzeczypospolitej, z udziałem dwóch pociągów pancernych Wojska Polskiego.

Katastrofa kolejowa w Poznaniu (1933)W
Katastrofa kolejowa w Poznaniu (1933)

Katastrofa kolejowa w Poznaniu na Jeżycach – katastrofa kolejowa, która miała miejsce 15 grudnia 1933 roku na linii kolejowej nr 351 pomiędzy obecnym posterunkiem odgałęźnym POD, a stacją Poznań Główny, w pobliżu wiaduktu nad ul. Jasną (Roosevelta)/Libelta. Była największą katastrofą kolejową w Polsce lat 30. XX wieku.

Katastrofa kolejowa w Poznaniu (1945)W
Katastrofa kolejowa w Poznaniu (1945)

Katastrofa kolejowa w Poznaniu na Jeżycach – katastrofa kolejowa, która miała miejsce 16 sierpnia 1945 na linii kolejowej nr 351 pomiędzy obecnym posterunkiem odgałęźnym POD, a stacją Poznań Główny, w pobliżu wiaduktu nad ul. Roosevelta/Libelta.

Katastrofa kolejowa pod RadkowicamiW
Katastrofa kolejowa pod Radkowicami

Katastrofa kolejowa pod Radkowicami wydarzyła się 27 sierpnia 1973 ok. godz. 2:42 na odcinku Kielce — Kozłów na linii nr 8. W jej wyniku poniosło śmierć 16 osób, 24 zostały ranne. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu relacji Zakopane — Warszawa Wschodnia na 20 wagonów towarowych pozostawionych na trasie w wyniku rozerwania pociągu.

Katastrofa kolejowa pod ŘikonínemW
Katastrofa kolejowa pod Řikonínem

Katastrofa kolejowa pod Řikonínem – zderzenie pociągu ekspresowego nr 57 Pannonia relacji Bucureşti Nord - Praha hlavní nádraží z wykolejonymi wagonami pociągu towarowego, które wydarzyło się w dniu 11 grudnia 1970 około godziny 7:00 na odstępie Řikonín – Níhov w okolicach Brna w Czechosłowacji.

Katastrofa kolejowa pod ŠakvicamiW
Katastrofa kolejowa pod Šakvicami

Katastrofa kolejowa pod Šakvicami – katastrofa kolejowa, do której doszło 24 grudnia 1953 w pobliżu stacji Šakvice, położonej na linii kolejowej Brno – Brzecław. Druga pod względem liczby ofiar katastrofa kolejowa na terytorium Czechosłowacji.

Katastrofa kolejowa w Sątopach-SamulewieW
Katastrofa kolejowa w Sątopach-Samulewie

Katastrofa kolejowa w Sątopach-Samulewie – katastrofa kolejowa, która miała miejsce 26 stycznia 1954 r. w miejscowości Sątopy-Samulewo, w której zginęło ok. 18 osób.

Katastrofa kolejowa pod Starogardem GdańskimW
Katastrofa kolejowa pod Starogardem Gdańskim

Katastrofa kolejowa pod Starogardem – wydarzyła się 30 kwietnia 1925 i należy do najtragiczniejszych tego typu wypadków w dwudziestoleciu międzywojennym oraz do największych katastrof kolejowych w Polsce. Z powodu rozkręcenia szyn pociąg międzynarodowy relacji Insterburg – Berlin, składający się z 9 wagonów w tym 1 sypialnego, 1 bagażowego stoczył się z 8–9-metrowego nasypu. W rezultacie zamachu na miejscu zginęło 25 pasażerów, w większości obywateli niemieckich, a co najmniej 12 odniosło ciężkie rany, w wyniku których 4 osoby zmarły w tczewskim szpitalu, zwiększając bilans zabitych do 29. Ponadto 60 osób odniosło lekkie obrażenia.

Katastrofa kolejowa pod StéblovąW
Katastrofa kolejowa pod Stéblovą

Katastrofa kolejowa pod Stéblovą – katastrofa kolejowa, do której doszło 14 listopada 1960 w pobliżu stacji Stéblová, położonej na linii kolejowej Pardubice – Liberec. Najtragiczniejsza katastrofa kolejowa na terytorium Czechosłowacji.

Katastrofa kolejowa w StrażowieW
Katastrofa kolejowa w Strażowie

Katastrofa kolejowa w Strażowie wydarzyła się 7 września 1979 na odcinku Rzeszów-Przeworsk w pobliżu Strażowa na linii kolejowej nr 91. W jej wyniku poniosło śmierć 10 osób, a 7 zostało rannych. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego relacji Lipsk–Przemyśl Główny na koniec pociągu towarowego, spowodowane nieprzełożeniem zwrotnicy z toru nr 3 na tor nr 1. W chwili zbliżania się do stacji Strażów pociąg jechał z szybkością ponad 90 km/h. Światła na semaforze wskazywały wolną drogę po torze głównym nr 1. W momencie mijania zwrotnicy maszynista zorientował się, że pociąg, który prowadzi, jest kierowany na tor boczny nr 3, i w odległości około 150 m dostrzegł tylne światła pociągu towarowego. Od lokomotywy EU07-168 oderwało się podwozie przez które wypadły silniki trakcyjne, a pierwszy wagon służbowy za lokomotywą został całkowicie zmiażdżony. Natomiast pierwszy wagon pasażerski był ścięty na wysokości siedzeń. Kilka wagonów towarowych było ze sobą spiętrzonych ze sobą. Specjalna komisja, z wiceministrem komunikacji Kazimierzem Jacukowiczem na czele, ustaliła, że brygada, która przebudowywała urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów, nie dopatrzyła czegoś z kluczami do zwrotnic, doprowadzając do złego ustawienia zwrotnicy przez nastawniczego, który spostrzegł swój błąd, już szedł przełożyć zwrotnicę, ale było już za późno.

Katastrofa kolejowa w UrsusieW
Katastrofa kolejowa w Ursusie

Katastrofa kolejowa w Ursusie – wydarzyła się 20 sierpnia 1990 o godzinie 6:20 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Zachodnia. W jej wyniku poniosło śmierć 16 osób, a 43 zostały ranne. Przyczyną katastrofy było najechanie pociągu pospiesznego „Silesia”, relacji Praga – Warszawa Wschodnia, na koniec pociągu osobowego relacji Szklarska Poręba – Warszawa Wschodnia. W chwili wypadku panowała gęsta mgła. Większość ofiar wypadku znajdowała się w ostatnim wagonie pociągu osobowego, który został całkowicie zmiażdżony. Pociąg „Silesia” prowadziła lokomotywa typu 201E o bardzo mocnej konstrukcji.

Katastrofa kolejowa w Violet TownW
Katastrofa kolejowa w Violet Town

Katastrofa kolejowa w Violet Town wydarzyła się 7 lutego 1969 w stanie Wiktoria w Australii. W katastrofie zginęło 9 osób.

Katastrofa kolejowa w ŻurawicyW
Katastrofa kolejowa w Żurawicy

Katastrofa kolejowa w Żurawicy – zderzenie dwóch pociągów 10 września 2000 o godzinie 21.49 na odcinku Przemyśl–Jarosław w pobliżu stacji Żurawica Rozrządowa. W jego wyniku śmierć poniosły dwie osoby, a siedem zostało rannych.