
Linie kolejowe w Norwegii – sieć 4087 km linii kolejowych w Norwegii, z czego 2622 km jest zelektryfikowanych a 242 km – dwutorowych. Na norweskich liniach kolejowych znajduje się 6986 tuneli i 2760 mostów. Głównym przewoźnikiem są Norges Statsbaner – norweskie koleje państwowe.

Arendalsbanen – zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Nelaug do Arendal o długości 37 km oddana do użytku w roku 1910.

Askerbanen – linia kolejowa o długości 9,5 km między Asker i Sandvika w Norwegii. Linia biegnie wzdłuż tego samego korytarza co Drammenbanen, ale ma większą przepustowość i jest szybsza. Pierwsza część została otwarta w 2005, a oddanie odcinka od Sandvika do Lysaker planowano na 2011. Rozbudowa linii do Skøyen w Oslo planowana jest po 2020. Większość linii znajduje się w tunelu i jest przystosowana do prędkości 160 km/h. Cała linia jest zelektryfikowana na AC 15 kV 16,7 Hz. Koszt pierwszego odcinka wyniósł 3,7 mld NOK, natomiast drugiego szacowano na 2,7 mld NOK.

Bergensbanen – linia kolejowa łącząca dwa największe miasta w Norwegii, Oslo i Bergen. Otwarta w 1909 linia jest jednym z najwyżej położonych szlaków kolejowych w Europie oraz uznawana jest za jedną z najbardziej malowniczych na świecie. Trasa wiedzie przez jeden z największych płaskowyżów w Europie, Hardangervidda i przebiega na tym odcinku około 100 m powyżej linii występowania drzew. Pociąg pnie się w górę aż do wysokości 1237 m n.p.m. Budowa Bergensbanen była sporym wyzwaniem dla inżynierów, trasa wymagała bowiem zbudowania 182 tuneli o całkowitej długości 73 km, w tym jednego osiągającego długość 10 km, a także około 300 mostów przerzuconych nad licznymi strumieniami. W 1964 roku linia została zelektryfikowana. Czas przejazdu na tym 400 km odcinku wynosi 6,5 godziny.

Bratsbergbanen – zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Eidanger) do Notodden kollektivterminal o długości 47 km oddana do użytku w roku 1917.
Dovrebanen - główna linia norweskiego systemu kolejowego między Oslo i Trondheim. Odcinek 64 km na południe od Eidsvoll został zastąpiony przez szybką linię Gardermobanen. Trasa między Eidsvoll i Dombås nazywana była dawniej Eidsvoll-Dombåsbanen. Linia z Støren do Trondheim nazywa się Størenbanen. Cała linia z Oslo do Trondheim liczy 553 km. Jest bardziej ruchliwą linią niż starsza Rørosbanen i jest zelektryfikowana.

Drammenbanen - zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Drammen do Oslo o długości 52,86 km oddana do użytku w roku 1872.

Flåmsbana - zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Myrdal do Flåm, odnoga głównej linii kolejowej Bergensbanen.

Gjøvikbanen – zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Gjøvik do Oslo.

Hovedbanen – linia kolejowa w Norwegii, która biegnie pomiędzy Oslo i Eidsvoll. Linia jest własnością Jernbaneverket.

Kongsvingerbanen - zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Lillestrøm do Charlottenberg o długości 115 km oddana do użytku w roku 1862.

Meråkerbanen – linia kolejowa, która biegnie od Trondheim, poprzez Meråker do Storlien w Szwecji. Linia o długości 102 km została uruchomiona w 1881 roku. Linia jest obsługiwana przez Mittnabotåget do Östersund. Linia jest również obsługiwana przez wiele pociągów towarowych.

Nordlandsbanen – linia kolejowa łącząca Bodø i Trondheim. Jest to najdalej na północ położona linia kolejowa przebiegająca wyłącznie po terytorium Norwegii.

Ofotbanen – zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Narwiku do granicy państwa o długości 40 km oddana do użytku w roku 1902. Linia pełniła ważną rolę w transporcie rud żelaza.

Østfoldbanen – linia kolejowa biegnąca z Oslo w Norwegii do Kornsjø na granicy ze Szwecją. Linia przebiega przez Follo i Østfold. Linia została otwarta w 1879 roku jako Smaalensbanen. Pomiędzy Ski i Sarpsborg znajduje się linia Østfoldbanens østre linje.

Østfoldbanens østre linje - zelektryfikowana wschodnia część linii Østfoldbanen w Norwegii z Ski do Sarpsborga przez Mysen o długości 77 km oddana do użytku w roku 1882.

Roa–Hønefossbanen - zelektryfikowana linia kolejowa w Trondheim w Norwegii z Roa do Hønefoss o długości 32 km oddana do użytku w roku 1909.

Rørosbanen - niezelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Hamar do Trondheim o długości 115 km oddana do użytku w roku 1877.

Sørlandsbanen - zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Drammen do Stavanger.

Spikkestadlinjen - zelektryfikowana linia kolejowa w Norwegii z Asker do Spikkestad o długości 14 km oddana do użytku w roku 1872. Obecnie jest to linia jednostronnie ślepa.

Stavnebanen - niezelektryfikowana linia kolejowa w Trondheim w Norwegii z Marienborga do Lreangen o długości 6 km oddana do użytku w roku 1882.

Vestfoldbanen – norweska linia kolejowa o długości 148 km z Drammen do Eidanger biegnąca przez region Vestfold. Linia kolejowa z Eidanger do Skien nazywa się Bratsbergbanen. Linia początkowo nazywała się Grevskapsbanen lub Jarlsbergbanen. Odcinbek Drammen - Larvik otwarto 13 października 1881, a odcinek Larvik - Skien 23 listopada 1882.