Historia kolei w NiemczechW
Historia kolei w Niemczech

Bojkot S-Bahn w Berlinie ZachodnimW
Bojkot S-Bahn w Berlinie Zachodnim

Bojkot S-Bahn w Berlinie Zachodnim – bojkotowanie przez władze i ludność Berlina Zachodniego pociągów szybkiej kolei miejskiej (S-Bahn) jako protest przeciwko wzniesieniu muru berlińskiego w 1961 r. przez władze Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Bojkot trwał do 1989 roku, miał charakter biernego oporu i polegał na unikaniu podróży koleją miejską oraz wypracowania alternatywnych metod poruszania się po mieście.

Deutsche BundesbahnW
Deutsche Bundesbahn

Deutsche Bundesbahn (DB) – powstała w 1949 jako kolej państwowa nowo utworzonej Republiki Federalnej Niemiec (RFN) w wyniku podziału Deutsche Reichsbahn na dwa zarządy państwowych kolei. Koleje RFN przyjęły nazwę Deutsche Bundesbahn, a koleje Niemieckiej Republiki Demokratycznej (NRD) zachowały dotychczasową nazwę Deutsche Reichsbahn (DR). Nastąpił podział dotychczasowej sieci kolejowej na granicy wewnątrzniemieckiej. Komunikację transgraniczną poddano kontroli granicznej.

Deutsche Reichsbahn (NRD)W
Deutsche Reichsbahn (NRD)

Deutsche Reichsbahn – kolej państwowa w Niemieckiej Republice Demokratycznej utworzona w 1949 r.

Dyrekcja Kolei w KrólewcuW
Dyrekcja Kolei w Królewcu

Dyrekcja Kolei w Królewcu – były terytorialny organ zarządzania koleją w Deutsche Reichsbahn z siedzibą w Królewcu.

Kolej BystrzyckaW
Kolej Bystrzycka

Kolej Bystrzycka – linia kolejowa zbudowana pod koniec XIX wieku, przebiegająca wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy łącząc Świdnicę i Jedlinę-Zdrój.

Kolej GórnośląskaW
Kolej Górnośląska

Kolej Górnośląska – prywatna kolej w Prusach założona w celu wybudowania linii kolejowej łączącej Wrocław z Górnym Śląskiem, która została oddana do użytku 3 października 1846. W późniejszym okresie Towarzystwo Kolei Górnośląskiej zbudowało i przejęło w użytkowanie dziesiątki innych linii kolejowych, stając się przed nacjonalizacją kolei na terenie Prus i przejęciem jej linii przez pruskie koleje państwowe „KPEV” w 1883 roku jednym z największych przedsiębiorstw kolejowych w Europie.

Kolej Krakowsko-GórnośląskaW
Kolej Krakowsko-Górnośląska

Kolej Krakowsko-Górnośląska – kolej austro-węgierska w Galicji łącząca Kraków z Górnośląskim Zagłębiem Węglowym w Królestwie Prus w Cesarstwie Niemieckim i z Imperium Rosyjskim.

Kolej Prawego Brzegu OdryW
Kolej Prawego Brzegu Odry

Kolej Prawego Brzegu Odry lub Kolej Prawoodrzańska – druga po Kolei Górnośląskiej linia kolejowa łącząca Wrocław z Górnym Śląskiem. Została zbudowana przez spółkę akcyjną Towarzystwo Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte–Oder–Ufer–Eisenbahn–Gesellschaft). Przebiega ona na trasie Wrocław – Oleśnica – Lasowice Małe Oleskie – Fosowskie – Tarnowskie Góry – Bytom – Chorzów – Siemianowice Śląskie – Katowice-Szopienice – Katowice-Murcki – Tychy – Pszczyna – Czechowice-Dziedzice. Została oddana do użytku w latach 1865-1872.

Kolej Prudnicko-GogolińskaW
Kolej Prudnicko-Gogolińska

Kolej Prudnicko-Gogolińska – prywatna kolej w Prusach założona w celu wybudowania linii kolejowej łączącej Prudnik z Gogolinem, która została oddana do użytku 4 grudnia 1896.

Kolej Stargardzko-PoznańskaW
Kolej Stargardzko-Poznańska

Kolej Stargardzko-Poznańska – pierwsza linia kolejowa w Wielkopolsce powstała z inicjatywy Szczecina, który od 1843 miał połączenie z Berlinem, a od 1846 ze Stargardem.

Kolej Wrocławsko-Świdnicko-ŚwiebodzickaW
Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicka

Towarzystwo Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej – prywatna spółka kolejowa w Prusach, założona w celu wybudowania i eksploatacji linii kolejowej łączącej Wrocław z bogatym w surowce Przedgórzem Sudeckim.

Kołobrzeska Kolej WąskotorowaW
Kołobrzeska Kolej Wąskotorowa

Kołobrzeska Kolej Wąskotorowa – była kolej wąskotorowa na Pomorzu Zachodnim o długości 124 km torów i szerokości 1000 mm.

Königlich Bayerische StaatseisenbahnenW
Königlich Bayerische Staatseisenbahnen

Königlich Bayerische Staatseisenbahnen – byłe koleje państwowe w Bawarii, utworzone w 1844 r.

Königlich Preußische Militär-EisenbahnW
Königlich Preußische Militär-Eisenbahn

Königlich Preußische Militär-Eisenbahn – dawna państwowa, zarządzana przez wojska pruskie linia kolejowa między Schöneberg i Kummersdorf, która później została przedłużona do Jüterbog.

Königlich Sächsische StaatseisenbahnenW
Königlich Sächsische Staatseisenbahnen

Königlich Sächsische Staatseisenbahnen – dawne koleje państwowe w Saksonii utworzone w 1839 r.

Königlich Württembergische Staats-EisenbahnenW
Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen

Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen – dawne koleje państwowe w Królestwie Wirtembergii istniejące w latach 1843–1920.

Linia kolejowa nr 330W
Linia kolejowa nr 330

Linia kolejowa nr 330 – nieczynna niezelektryfikowana, lokalna jednotorowa linia kolejowa, łącząca pierwotnie stację węzłową Kamienna Góra ze ślepo zakończoną stacją Okrzeszyn. Linia przebiega w całości na obszarze województwa dolnośląskiego.

Linia kolejowa Sławno – GołogóraW
Linia kolejowa Sławno – Gołogóra

Linia kolejowa Sławno – Gołogóra – rozebrana linia kolejowa Sławieńskiej Kolei Powiatowej łącząca stacje Sławno z Gołogórą.

Nadmorska Kolej WąskotorowaW
Nadmorska Kolej Wąskotorowa

Nadmorska Kolej Wąskotorowa – kolej wąskotorowa na Pomorzu Zachodnim. Obecnie funkcjonuje jako kolej turystyczna.

Pociąg BałkańskiW
Pociąg Bałkański

Pociąg Bałkański (Balkanzug) – niemiecki interkontynentalny pociąg pospieszny relacji Berlin – Konstantynopol, uruchomiony w latach 1916-1918, jako substytut Orient Expressu. Po klęsce Niemiec w 1918 roku, Balkanzug został odwołany, po czym reaktywowano kursowanie Orient Expressu.

Pruska Kolej WschodniaW
Pruska Kolej Wschodnia

Pruska Kolej Wschodnia – linia kolejowa długości około 740 km, łącząca Berlin ze stolicą Prus Wschodnich – Królewcem oraz z leżącymi na granicy z Imperium Rosyjskim Ejtkunami.

Pruskie koleje państwoweW
Pruskie koleje państwowe

Pruskie koleje państwowe – syntetyczna nazwa łącząca przedsiębiorstwa kolejowe, które były w posiadaniu bądź pod zarządem administracji państwowej Królestwa Prus przed rokiem 1920. Popularnie oznaczane skrótem KPEV, który jednak nie był oficjalną nazwą.

SchienenzeppelinW
Schienenzeppelin

Schienenzeppelin – niemiecki wagon spalinowy z napędem śmigłowym projektu Franza Kruckenberga.

Stargardzka Kolej WąskotorowaW
Stargardzka Kolej Wąskotorowa

Stargardzka Kolej Wąskotorowa – kolej wąskotorowa, liczyła 119,6 km torów o szerokości 1000 mm. Pierwsza linia otwarta w styczniu 1895 r. połączyła Stargard przez Starą Dąbrowę i Kozy Pomorskie z Ińskiem. W miejscowości Trąbki przecięła ona normalnotorową linię Szczecin – Gdańsk. W maju 1895 r. otwarto linię do Kani, przedłużoną w listopadzie do Dobrej Nowogardzkiej, gdzie łączyła się z Reską KW. W sierpniu 1896 r. otwarto linię z Kóz Pomorskich przez Dobrzany do Poźrzadła Dworu. Ostatnią linię otwarto w październiku 1897 r. z Ińska do Jankowa Pomorskiego, gdzie krzyżowała się z linią Runowo Pomorskie – Szczecinek, w 1910 r. została jeszcze przedłużona do stacji Drawsko Pomorskie. W 1964 r. zamknięto linię z Ińska do Drawska Pomorskiego Wąsk., a w 1969 r. z Dobrzan do Poźrzadła Dworu. Parę lat później obie linie zostały rozebrane, a na tym terenie utworzono poligon drawski. W 1989 r. czynnych było 81,7 km linii (68%). W 1996 r. została zamknięta kolejna linia ze Starej Dąbrowy do Ińska i Dobrzan, a w 2001 ostatnia czynna linia ze Stargardu do Dobrej Nowogardzkiej.

Śląska Kolej GórskaW
Śląska Kolej Górska

Śląska Kolej Górska – linia kolejowa wybudowana w trudnym terenie górskim Dolnego Śląska przez pruskie koleje państwowe.

Średzka Kolej PowiatowaW
Średzka Kolej Powiatowa

Średzka Kolej Powiatowa – wąskotorowa linia kolejowa, łącząca pierwotnie Poznań ze Środą Wielkopolską, zachowana po dziś dzień w szczątkowej postaci.

Zakład Pojazdów SzynowychW
Zakład Pojazdów Szynowych

Zakład Pojazdów Szynowych – zlokalizowany w Stargardzie oddział warszawskiego przedsiębiorstwa ZPS, zajmujący się naprawą i budową pojazdów szynowych. Jego historia sięga 1859, kiedy to w związku z budową linii kolejowej ze Stargardu do Koszalina powstały prowizoryczne warsztaty. Po II wojnie światowej działały one jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. W 2000 fabrykę postawiono w stan likwidacji i została ona przejęta, a na jej bazie powstała Fabryka Pojazdów Szynowych. W 2003 została ona ponownie przejęta i od 2006 przedsiębiorstwo funkcjonuje pod obecną nazwą.