

Bojkot S-Bahn w Berlinie Zachodnim – bojkotowanie przez władze i ludność Berlina Zachodniego pociągów szybkiej kolei miejskiej (S-Bahn) jako protest przeciwko wzniesieniu muru berlińskiego w 1961 r. przez władze Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Bojkot trwał do 1989 roku, miał charakter biernego oporu i polegał na unikaniu podróży koleją miejską oraz wypracowania alternatywnych metod poruszania się po mieście.

Deutsche Bundesbahn (DB) – powstała w 1949 jako kolej państwowa nowo utworzonej Republiki Federalnej Niemiec (RFN) w wyniku podziału Deutsche Reichsbahn na dwa zarządy państwowych kolei. Koleje RFN przyjęły nazwę Deutsche Bundesbahn, a koleje Niemieckiej Republiki Demokratycznej (NRD) zachowały dotychczasową nazwę Deutsche Reichsbahn (DR). Nastąpił podział dotychczasowej sieci kolejowej na granicy wewnątrzniemieckiej. Komunikację transgraniczną poddano kontroli granicznej.

Deutsche Reichsbahn – kolej państwowa w Niemieckiej Republice Demokratycznej utworzona w 1949 r.

Dyrekcja Kolei w Królewcu – były terytorialny organ zarządzania koleją w Deutsche Reichsbahn z siedzibą w Królewcu.
Kolej Bystrzycka – linia kolejowa zbudowana pod koniec XIX wieku, przebiegająca wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy łącząc Świdnicę i Jedlinę-Zdrój.

Kolej Górnośląska – prywatna kolej w Prusach założona w celu wybudowania linii kolejowej łączącej Wrocław z Górnym Śląskiem, która została oddana do użytku 3 października 1846. W późniejszym okresie Towarzystwo Kolei Górnośląskiej zbudowało i przejęło w użytkowanie dziesiątki innych linii kolejowych, stając się przed nacjonalizacją kolei na terenie Prus i przejęciem jej linii przez pruskie koleje państwowe „KPEV” w 1883 roku jednym z największych przedsiębiorstw kolejowych w Europie.

Kolej Krakowsko-Górnośląska – kolej austro-węgierska w Galicji łącząca Kraków z Górnośląskim Zagłębiem Węglowym w Królestwie Prus w Cesarstwie Niemieckim i z Imperium Rosyjskim.

Kolej Prawego Brzegu Odry lub Kolej Prawoodrzańska – druga po Kolei Górnośląskiej linia kolejowa łącząca Wrocław z Górnym Śląskiem. Została zbudowana przez spółkę akcyjną Towarzystwo Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte–Oder–Ufer–Eisenbahn–Gesellschaft). Przebiega ona na trasie Wrocław – Oleśnica – Lasowice Małe Oleskie – Fosowskie – Tarnowskie Góry – Bytom – Chorzów – Siemianowice Śląskie – Katowice-Szopienice – Katowice-Murcki – Tychy – Pszczyna – Czechowice-Dziedzice. Została oddana do użytku w latach 1865-1872.

Kolej Prudnicko-Gogolińska – prywatna kolej w Prusach założona w celu wybudowania linii kolejowej łączącej Prudnik z Gogolinem, która została oddana do użytku 4 grudnia 1896.

Kolej Stargardzko-Poznańska – pierwsza linia kolejowa w Wielkopolsce powstała z inicjatywy Szczecina, który od 1843 miał połączenie z Berlinem, a od 1846 ze Stargardem.

Towarzystwo Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej – prywatna spółka kolejowa w Prusach, założona w celu wybudowania i eksploatacji linii kolejowej łączącej Wrocław z bogatym w surowce Przedgórzem Sudeckim.

Kołobrzeska Kolej Wąskotorowa – była kolej wąskotorowa na Pomorzu Zachodnim o długości 124 km torów i szerokości 1000 mm.

Königlich Bayerische Staatseisenbahnen – byłe koleje państwowe w Bawarii, utworzone w 1844 r.

Königlich Preußische Militär-Eisenbahn – dawna państwowa, zarządzana przez wojska pruskie linia kolejowa między Schöneberg i Kummersdorf, która później została przedłużona do Jüterbog.

Königlich Sächsische Staatseisenbahnen – dawne koleje państwowe w Saksonii utworzone w 1839 r.

Königlich Württembergische Staats-Eisenbahnen – dawne koleje państwowe w Królestwie Wirtembergii istniejące w latach 1843–1920.

Linia kolejowa nr 330 – nieczynna niezelektryfikowana, lokalna jednotorowa linia kolejowa, łącząca pierwotnie stację węzłową Kamienna Góra ze ślepo zakończoną stacją Okrzeszyn. Linia przebiega w całości na obszarze województwa dolnośląskiego.

Linia kolejowa Sławno – Gołogóra – rozebrana linia kolejowa Sławieńskiej Kolei Powiatowej łącząca stacje Sławno z Gołogórą.

Nadmorska Kolej Wąskotorowa – kolej wąskotorowa na Pomorzu Zachodnim. Obecnie funkcjonuje jako kolej turystyczna.

Pociąg Bałkański (Balkanzug) – niemiecki interkontynentalny pociąg pospieszny relacji Berlin – Konstantynopol, uruchomiony w latach 1916-1918, jako substytut Orient Expressu. Po klęsce Niemiec w 1918 roku, Balkanzug został odwołany, po czym reaktywowano kursowanie Orient Expressu.

Pruska Kolej Wschodnia – linia kolejowa długości około 740 km, łącząca Berlin ze stolicą Prus Wschodnich – Królewcem oraz z leżącymi na granicy z Imperium Rosyjskim Ejtkunami.

Pruskie koleje państwowe – syntetyczna nazwa łącząca przedsiębiorstwa kolejowe, które były w posiadaniu bądź pod zarządem administracji państwowej Królestwa Prus przed rokiem 1920. Popularnie oznaczane skrótem KPEV, który jednak nie był oficjalną nazwą.

Schienenzeppelin – niemiecki wagon spalinowy z napędem śmigłowym projektu Franza Kruckenberga.
Stargardzka Kolej Wąskotorowa – kolej wąskotorowa, liczyła 119,6 km torów o szerokości 1000 mm. Pierwsza linia otwarta w styczniu 1895 r. połączyła Stargard przez Starą Dąbrowę i Kozy Pomorskie z Ińskiem. W miejscowości Trąbki przecięła ona normalnotorową linię Szczecin – Gdańsk. W maju 1895 r. otwarto linię do Kani, przedłużoną w listopadzie do Dobrej Nowogardzkiej, gdzie łączyła się z Reską KW. W sierpniu 1896 r. otwarto linię z Kóz Pomorskich przez Dobrzany do Poźrzadła Dworu. Ostatnią linię otwarto w październiku 1897 r. z Ińska do Jankowa Pomorskiego, gdzie krzyżowała się z linią Runowo Pomorskie – Szczecinek, w 1910 r. została jeszcze przedłużona do stacji Drawsko Pomorskie. W 1964 r. zamknięto linię z Ińska do Drawska Pomorskiego Wąsk., a w 1969 r. z Dobrzan do Poźrzadła Dworu. Parę lat później obie linie zostały rozebrane, a na tym terenie utworzono poligon drawski. W 1989 r. czynnych było 81,7 km linii (68%). W 1996 r. została zamknięta kolejna linia ze Starej Dąbrowy do Ińska i Dobrzan, a w 2001 ostatnia czynna linia ze Stargardu do Dobrej Nowogardzkiej.

Śląska Kolej Górska – linia kolejowa wybudowana w trudnym terenie górskim Dolnego Śląska przez pruskie koleje państwowe.

Średzka Kolej Powiatowa – wąskotorowa linia kolejowa, łącząca pierwotnie Poznań ze Środą Wielkopolską, zachowana po dziś dzień w szczątkowej postaci.

Zakład Pojazdów Szynowych – zlokalizowany w Stargardzie oddział warszawskiego przedsiębiorstwa ZPS, zajmujący się naprawą i budową pojazdów szynowych. Jego historia sięga 1859, kiedy to w związku z budową linii kolejowej ze Stargardu do Koszalina powstały prowizoryczne warsztaty. Po II wojnie światowej działały one jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. W 2000 fabrykę postawiono w stan likwidacji i została ona przejęta, a na jej bazie powstała Fabryka Pojazdów Szynowych. W 2003 została ona ponownie przejęta i od 2006 przedsiębiorstwo funkcjonuje pod obecną nazwą.