Linia kolejowa Adriatica – państwowa linia kolejowa z Ankony do Otranto, która biegnie wzdłuż wybrzeża Adriatyku we Włoszech. Jest to jedna z podstawowych włoskich linii kolejowych, i łącząca obszary centralnych i południowych Włoch.

Linia kolejowa Alessandria-Piacenza – główna linia kolejowa, biegnąca przez Piemont, Lombardię i Emilię-Romanię, we Włoszech. Ma 96 km długości i jest zarządzana przez Rete Ferroviaria Italiana. Łączy węzeł kolejowy w Aleksandrii z węzłem w Piacenza, poprzez stacje w Tortona i Voghera.

Linia kolejowa Asti-Genua – państwowa włoska linia kolejowa, która łączy Asti z Genuą i port, przez Acqui Terme.

Linia kolejowa Bolonia – Florencja – jedna z głównych linii kolejowych we włoskiej sieci kolejowej, łącząca kolej w dolinie Padu z koleją Toskanii i Włoszech Centralnych w Apeninach. Jest również znana jako Direttissima Bologna-Firenze, gdzie direttissima w języku włoskim oznacza "najbardziej bezpośrednie". Budowa linii była największym osiągnięciem inżynierii Włoch w pierwszej połowie XX wieku. Po otwarciu linii w 1934 znacznie skrócił się czas podróży. Było to możliwe dzięki budowie tunelu o długości 18,507 km. Nowa linia KDP Bolonia – Florencja została otwarta 5 grudnia 2009. Ma długość 78,5 km z czego 73,8 km to tunele.

Linia kolejowa Bolonia-Ankona – włoska państwowa linia kolejowa łącząca Bolonię z Ankoną, biegnąca przez dolinę Padu do Rimini i wzdłuż wybrzeża Adriatyku do końca trasy.

Linia kolejowa Brescia-Cremona – włoska państwowa linia kolejowa łącząca miasta Brescia i Cremona.

Linia kolejowa Caserta-Foggia – państwowa włoska linia kolejowa łącząca Casertę, w regionie Kampania, z Foggią w Apulii.

Ferrovia Circumetnea – regionalna wąskotorowa linia kolejowa we wschodniej Sycylii, okrążająca wulkan Etna. Budowę pierwszego odcinka Catania Borgo – Adernò rozpoczęto w 1889, a do użytku został on oddany w 1895
Linia kolejowa Faentina – włoska linia kolejowa, która łączy Florencję z Faenzą przez Borgo San Lorenzo. Linia ma długości 101 km i nie jest zelektryfikowana.
Linia kolejowa Faenza-Rawenna – włoska normalnotorowa linia kolejowa, która łączy Faenzę, na linii Bolonia-Ankona z Rawenną.
Linia kolejowa Ferrara-Rimini – państwowa linia kolejowa, która łączy Ferrarę, na linii Padwa - Bolonia, z Rimini, na linii Bolonia - Ankona, przez Rawennę: linia przebiega w całości w regionie Emilia-Romania.

Linia kolejowa Florencja-Rzym – linia kolejowa stanowiąca część głównej tradycyjnej włoskiej linii północ-południe. Obsługiwana jest przez Ferrovie dello Stato. Obecnie nazywana jest Linea Lenta dla odróżnienia od linii dużej prędkości. Linia jest używane głównie do przewozów regionalnych pociągów InterCity oraz przewozów towarowych.

Linia kolejowa Genua – Ventimiglia – linia kolejowa biegnąca wzdłuż wybrzeża Ligurii, we Włoszech. Oddana został do użytku jako linia jednotorowa między Genuą i Savoną w 1868 roku, a między Savoną i Ventimiglią w 1872.

Linia kolejowa Genua – Mediolan – główna linia kolejowa łącząca Genuą z Mediolanem, we Włoszech. Ma długość 157 km i jest w pełni zelektryfikowana napięciem 3000 V prądu stałego.

Linia kolejowa Lecce-Otranto – linia kolejowa należąca do Ferrovie del Sud Est, we Włoszech, w regionie Apulia. Linia łączy Lecce przez Maglie do Otranto. Ma długość 47 km i jest linią niezelektryfikowaną.

Linia kolejowa Lecco – Bergamo – państwowa linia kolejowa, która łączy miasta Lecco i Bergamo w Lombardii.

Linia kolejowa Leopolda – linia kolejowa zbudowana w latach 40 XIX w, łącząca miasta Toskanii: Florencję, Pizę i Livorno przez Empoli. Ma długość 101 km i jest w pełni zelektryfikowana napięciem 3000 V prądu stałego. Ruch pasażerski jest zarządzany przez Trenitalia.
Linia kolejowa Poggibonsi – Colle Val d’Elsa – zlikwidowana, jednotorowa, normalnotorowa, ślepa linia kolejowa we Włoszech (Toskania), odchodząca na stacji Poggibonsi-San Gimignano od magistrali Chiusi – Empoli i kończąca się na stacji Colle Val d’Elsa.
Linia Watykańska – linia łącząca stację i państwo Watykan ze stacją Roma San Pietro we Włoszech.
Linia kolejowa Lukka–Piza – linia kolejowa, która została zbudowana w 1846 roku pomiędzy toskańskimi Lukką i Pizą. W tym czasie Lukka znajdowała się w Księstwie Lukki, a Piza w Wielkim Księstwie Toskanii, dlatego była to pierwsza na świecie linia międzypaństwowa, ale straciła ten status w roku następnym, kiedy Księstwo Lukki zostało zaanektowane przez Toskanię. Jest w pełni zelektryfikowana napięciem 3000 V prądu stałego. Ruch pasażerski jest obsługiwany przez Trenitalia.

Linia kolejowa Maria Antonia – linia kolejowa wybudowana w okresie 1848–1859 łącząca Florencję, Prato, Pistoię i Lukkę w Toskanii. Pierwsza część z Florencji do Pistoi została nazwana na cześć Marii Antonietty Sycylijskiej, żony Leopolda II, wielkiego księcia Toskanii. Linia jest w pełni zelektryfikowana napięciem 3000 V DC. Ruch pasażerski jest obsługiwany przez Trenitalia.

Linia kolejowa Marsylia-Ventimiglia – główna linia kolejowa w południowo-wschodniej Francji. Rozpoczyna się na Gare de Marseille-Saint-Charles i kończy się na stacji Ventimiglia, we Włoszech. Biegnie wzdłuż Wybrzeża Lazurowego.

Linia kolejowa Mediolan-Asso – regionalna linia kolejowa, która łączy Mediolan przez Canzo do Asso.

Linia kolejowa Mediolan – Bolonia – linia kolejowa w północnej części Włoch, część korytarza północ-południe włoskiej sieci kolejowej. Linia biegnie po starożytnej rzymskiej drodze Via Aemilia. Linia została otwarta pomiędzy 1859 i 1861 jako linia jednotorowa. Drugi tor został wybudowany między 1866 i 1894. Linia została zelektryfikowana 3000 V prądu stałego w 1938 roku. Od 13 grudnia 2008 istnieje linia KDP Mediolan – Bolonia, która biegnie równolegle do starej linii.

Linia kolejowa Mediolan-Wenecja - jedna z najważniejszych linii kolejowych we Włoszech. Łączy główne miasto północnych Włoch, Mediolan w Lombardii, z Wenecją, nad Adriatykiem w regionie Wenecja Euganejska. Linia jest zarządzana przez państwową spółkę infrastrukturalną, Rete Ferroviaria Italiana. Linii jest zelektryfikowana napięciem 3000 V prądu stałego. Linia ma długość 267 km i przechodzi przez takie miasta jak: Brescia, Werona, Vicenza i Padwa.

Linia kolejowa Mediolan–Chiasso – włoska linia kolejowa łącząca Mediolan, Como i Chiasso w Szwajcarii.
Linia kolejowa Mediolan–Domodossola – główna włoska linia kolejowa i ważny element europejskiej sieci kolejowej. Jest to jedna z najbardziej ruchliwych linii Włoch dla pociągów pasażerskich i towarowych. Linia łączący Mediolan z Domodossolą i dalej z Brig, ważnym węzłem kolejowym Szwajcarii, przez tunel Simplon. Linia biegnie przez niższe tereny prowincji Varese, w dolinie Ossola i wzdłuż brzegu jeziora Maggiore.
Linia kolejowa Mesyna-Syrakuzy – jedna z dwóch głównych linii kolejowych Sycylii, łącząca Mesyną przez Katanię z Syrakuzami. Ma 182 km długości i jest zelektryfikowana napięciem 3000 V prądu stałego.

Linia kolejowa Neapol-Salerno - główna linia kolejowa we włoskiej sieci kolejowej, część głównej magistrali południowych Włoch. Pierwsze dziewięć kilometrów od Neapolu do Portici było pierwszą linią kolejową we Włoszech, otwartą w dniu 3 października 1839 roku. Została przedłużona do Torre Annunziata Centrale w dniu 2 sierpnia 1842, do Nocera Inferiore w dniu 19 maja 1844 roku. linia została przedłużona do Cava de’ Tirreni w dniu 31 lipca 1858, do Vietri sul Mare 1 sierpnia 1860 i do Salerno w 20 maja 1866 roku.

Linia kolejowa Padwa-Bolonia – państwowa włoska linia kolejowa łącząca Padwę z Bolonią, przez Rovigo i Ferrarę.

Linia kolejowa Palermo-Katania – najdłuższa linia kolejowa na Sycylii, o długości 241 km z rozszerzenia, przechodząca przez czterey prowincje Palermo, Caltanissetta, Enna i Katania. Łączy dwa największe miasta wyspy: Palermo i Katanię.

Linia kolejowa Palermo-Mesyna – jedna z dwóch głównych linii kolejowych w północnej Sycylii i łącząca dwa główne miasta Palermo i Mesyną. Jest linią dwutorową na odcinku 107 km, natomiast pozostała część to linia jednotorowa. Linia jest zelektryfikowana napięciem 3000 V prądu stałego.

Linia kolejowa Parma-Brescia – państwowa włoska linia kolejowa łącząca Parmę z Brescią, przechodząca przez dolinę Padu.

Linia kolejowa Piza–La Spezia–Genua – jedna z magistrali włoskiej sieci kolejowej. Biegnie wzdłuż wybrzeża liguryjskiego z Genui do Pizy przez Riviera di Levante i Versilia. Przechodzi przez miasta Massa, Carrara i La Spezia. Na południe od Pizy łączy się z linią Piza–Rzym, biegnącą wzdłuż wybrzeża Morza Tyrreńskiego do Rzymu. Linia jest dwutorowa i jest w pełni zelektryfikowana napięciem 3000 V prądu stałego. Ruch pasażerski jest zarządzany przez Trenitalia.
Linia kolejowa Piza–Livorno–Rzym – jedna z magistrali kolejowych włoskiej sieci kolejowej. Łączy południe, północ i zachód Włoch, wzdłuż wybrzeża Morza Tyrreńskiego. Biegnie przez regiony: Toskania i Lacjum, przez prowincje Piza, Livorno, Grosseto, Viterbo i Rzym. Linia jest dwutorowa i jest w pełni zelektryfikowana napięciem 3000 V prądu stałego. Ruch pasażerski jest zarządzany przez Trenitalia.
Linia kolejowa Pontremolese – linia kolejowa, która łączy Parmę z linią Piza-Genua w pobliżu La Spezia.

Linia kolejowa Rzym-Albano – włoska linia kolejowa w regionie Lacjum. Łączy Rzym z Albano Laziale, położonym w Castelli Romani. Linia została otwarta w 1889.
Linia kolejowa Rzym-Capranica-Viterbo – państwowa włoska linia kolejowa łącząca Rzym z Viterbo.

Linia kolejowa Rzym-Cassino-Neapol - pierwsza z trzech istniejących linii kolejowych pomiędzy stolicami Lacjum i Kampanii. Linia została otwarta przez Società per le Strade Ferrate Romane w 1863 roku. Linia jest w pełni zelektryfikowana napięciem 3kV DC. Jest obecnie wykorzystywana głównie przez pociągi regionalne, niektóre pociągi kursujące na wybrzeża Adriatyku i kilka pociągów nocnych. W 2005 otarto częściowa trasę kolei dużych prędkości Rzym-Neapol.

Linia kolejowa Rzym-Formia-Neapol - linia kolejowa, stanowiąca część głównego korytarza północ-południe tradycyjnej włoskiej sieci kolejowej. Oddana został do użytku w 1927 roku jako szybkie połączenie, alternatywa dla istniejącej linii Rzym-Neapol przez Cassino, znacznie skracając czas podróży. Równolegle do istniejącej linii zbudowana została kolej dużych prędkości Rzym-Neapol, którą otwarto częściowo w 2005, a całość w 2009.

Linia kolejowa Rzym-Sulmona-Pescara – włoska linia kolejowa, która łączy Rzym z Tivoli, Tagliacozzo, Avezzano, Sulmona, Chieti i Pescarą. Linia budowana była w latach 1873-1888 i ma długość 240 km.

Linia kolejowa Rzym-Velletri – lokalna linia kolejowa w Lacjum, pierwotnie część odcinka projektowanej linii kolejowej pomiędzy Rzymem i Neapolem.

Linia kolejowa Rzym–Frascati – jedna z najstarszych linii kolejowych we Włoszech. Była pierwszą linią kolejową w Państwie Kościelnym. Została otwarta w 1856 roku, i ma 24 km długości.

Linia kolejowa Sulmona-Carpinone – włoska linia kolejowa łącząca miasto Sulmona z Carpinone. Ma 118,1 km długości i składa się z sześciu stacji pośrednich między dwoma krańcami. Została otwarta w 1897.
Linia kolejowa Syrakuzy-Gela-Canicattì – jedna z linii kolejowych zarządzana przez RFI, łącząca Syrakuzy nad Morzem Jońskim, z Canicattì, gdzie łączy się z linią Caltanissetta - Agrigento. Ma długość 158 km i jest niezelektryfikowana.
Linia kolejowa Tarent-Brindisi – drugorzędna linia kolejowa w Apulii, łącząca Morze Jońskie w Tarencie z Adriatykiem w Brindisi. Obsłiuguje również Mesagne, Francavilla Fontana i Grottaglie. Jest linią jednotorową i zelektryfikowaną. Jest wykorzystywana głównie przez pociągi regionalne.

Linia kolejowa Triest – Poreč – nieistniejąca już wąskotorowa linia kolejowa położona na pograniczu Włoch, Słowenii i Chorwacji.

Linia kolejowa Turyn – Genua – główna włoska linia kolejowa, łącząca miasta Turyn i Genua. Ma długość 169 km. Przebiega przez dwa regiony: Piemont i Ligurię.

Linia kolejowa Turyn-Mediolan – jedna z głównych linii kolejowych we Włoszech, łącząca Turyn z Mediolanem.

Linia kolejowa Udine-Triest – włoska państwowa linia kolejowa która łączy Udine z Triestem Triestu do Udine w Friuli-Wenecji Julijskiej.

Kolej Val Gardena lub Klausen-Plan – kolej wąskotorowa w Val Gardena w paśmie górskim Dolomity, Włochy. Została wybudowana w 1915 roku, kiedy region ten był częścią Austro-Węgier. Całkowita długość trasy wynosiła 31 kilometrów. Zlikwidowano ją w 1960 roku.

Linia kolejowa Vicenza-Treviso – państwowa włoska linia kolejowa łącząca Vicenzę i Treviso.

Linia kolejowa Wenecja-Triest – główna linia kolejowa północno-wschodnich Włoch, który biegnie głównie wzdłuż Zatoki Weneckiej, z Wenecji, w regionie Wenecja Euganejska, a kończy w Trieście, w Friuli-Wenecja Julijska.

Linia kolejowa Wenecja-Udine – włoska państwowowa linia kolejowa, biegnąca przez regiony Wenecja Euganejska i Friuli-Wenecja Julijska, łącząca Wenecję z Udine.

Linia kolejowa Werona-Bolonia – główna włoska linia kolejowa, łącząca Weronę z Bolonią. Linia łączy się z Koleją Brennerską oraz z szybką koleją Bolonia-Florencja. Jest częścią I korytarza transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T). Uważana jest za linię podstawową przez Ferrovie dello Stato (FS).
Linia kolejowa Werona-Mantua-Modena – włoska państwowa linia kolejowa łącząca miasta Werona, Mantua i Modena, w dolinie Padu.