
Kolejarz – pracownik zatrudniony w dziale gospodarki związanej z kolejnictwem.

Dróżnik przejazdowy – pracownik kolei, którego zadaniem jest obsługa przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych.

Dyżurny ruchu – wykwalifikowany pracownik kolei, którego głównym obowiązkiem jest prowadzenie ruchu na stacji i przyległych szlakach.

Dyżurny ruchu peronowy – wykwalifikowany pracownik kolei, do którego obowiązków należy m.in. nadzór nad przygotowaniem pociągu do wyprawienia i wyprawianie go ze stacji za pomocą sygnału Rd1 Nakaz jazdy, wydawanie na polecenie dyżurnego ruchu dysponującego ostrzeżeń i rozkazów pisemnych.

Konduktor – współcześnie, pracownik kolejowy podległy bezpośrednio kierownikowi pociągu zajmujący się obsługą pociągu.

Maszynista pojazdu trakcyjnego – osoba posiadająca odpowiednie kompetencje i uprawniona do prowadzenia pociągów, w tym lokomotyw, lokomotyw manewrowych, pociągów roboczych (budowlanych), kolejowych pojazdów specjalnych lub pociągów przeznaczonych do kolejowego przewozu pasażerów lub towarów. Kobietę sprawującą tę funkcję można określać słowem maszynistka.

Nastawniczy – pracownik kolei pracujący w nastawni.
Oshiya − pracownik tokijskiego metra lub kolei naziemnej, którego zadaniem jest upychanie ludzi do pociągów w czasie porannego i wieczornego szczytu komunikacyjnego.

Palacz – pracownik obsługujący palenisko pieca lub kotła. Tradycyjne określenie pracownika obsługującego parowóz na kolei oraz palacza w kotłowniach miejskich i na statkach lub okrętach.

Rewident taboru kolejowego – pracownik kolei wykonujący prace związane z badaniem (oględzinami) stanu technicznego oraz drobną naprawą taboru kolejowego w szczególności wagonów pasażerskich, towarowych lub specjalnego przeznaczenia znajdujących się w składach pociągów rozpoczynających lub kończących bieg w obrębie posterunku rewizji technicznej, wagonowni, lokomotywowni. To właśnie rewident taboru decyduje o tym czy dany wagon może zostać wyprawiony w drogę, jeżeli pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego, zostaje on bezzwłocznie wyłączony z pociągu przez rewidenta taboru.

Ustawiacz – osoba wykonująca i nadzorująca prace manewrowe na taborze kolejowym. Ustawiacz ma za zadanie łączenie i rozłączanie składu wagonów, kierowanie pracą drużyny manewrowej, manewrowanie przy użyciu lokomotywy oraz obsługę punktu ładunkowego.