
Dar Młodzieży – trzymasztowy polski żaglowiec szkolny (fregata) typu B-95, Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, następca „Lwowa” i „Daru Pomorza”.
STS Kaliakra – trzymasztowa barkentyna, szkolny żaglowiec bułgarskiej marynarki handlowej wykorzystywany również jako żaglowiec szkolny Akademii Marynarki Wojennej im. Nikoły Wapcarowa w Warnie, kształcącej oficerów bułgarskiej marynarki wojennej.

MS Marceli Nowotko – drobnicowiec typu B-54 należący do Polskich Linii Oceanicznych, pierwszy z serii polskich dziesięciotysięczników. Pływał na linii dalekowschodniej, w 1957 zawinął, jako pierwszy polski statek do Japonii. Dowódcą statku w tym rejsie był kapitan Michał Niczko. Po zakończeniu służby, 8 lutego 1980 roku został sprzedany na złom firmie Iwai-Niesho Co. z Japonii.

MF Stena Vision – jest dużym promem pasażersko-samochodowym szwedzkiego armatora Stena Line, pływającym pomiędzy Karlskroną a Gdynią. Statek został zwodowany w 1981 roku jako MF Stena Scandinavica. Jednak ze względu na problemy Stoczni Gdańskiej, w której był budowany, wykończenie jednostki zostało opóźnione i dopiero w 1987 roku wszedł do eksploatacji pod nową nazwą MS Stena Germanica. Statek pływa pod banderą Szwecji, a jego port macierzysty to Karlskrona.

M/S Maria Konopnicka – 154-metrowy drobnicowiec typu B-54 (dziesięciotysięcznik) wybudowany w Stoczni Gdańskiej.

MS Nysa – polski drobnicowiec pierwszy z serii typu B-51, zbudowany w Stoczni Gdańskiej na podstawie planów włoskiej stoczni Ansaldo z Genui. Należał do PŻM i używany był do prowadzenia tzw. żeglugi małej. Jego matką chrzestną była przodowniczka pracy Anna Walentynowicz.

RV Oceania, także SY Oceania – stalowy, trójmasztowy statek (żaglowiec) o ożaglowaniu skośnym o powierzchni 280m², należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk, który jest obecnie największym polskim instytutem badającym problemy fizyki, chemii, biologii i ekologii morza.

STS Pałłada – trzymasztowy rosyjski żaglowiec szkolny (fregata) typu B810/04, Uniwersytetu Rybołówstwa we Władywostoku. Jest to czwarty rosyjski statek o nazwie Pałłada. Statek został zaprojektowany przez polskiego inżyniera Zygmunta Chorenia. Jednostka została nazwana na cześć fregaty wojennej „Pałłada”. Pałłada to po polsku Pallas Atena.

STS Pogoria – polski żaglowiec, stalowa, trójmasztowa barkentyna zbudowana w 1980 roku w Stoczni Gdańskiej im. W. Lenina, pierwszy duży żaglowiec, zaprojektowany przez polskiego konstruktora statków, inż. Zygmunta Chorenia, pierwowzór dla kilku podobnych jednostek, w budowie których polskie stocznie się wyspecjalizowały: „Iskra”, bułgarska „Kaliakra”, „Oceania”.
RV Profesor Siedlecki - polski statek do badań oceanologicznych, ichtiologicznych, i hydrobiologicznych dla rybołówstwa, zbudowany dla Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni przez Gdańską Stocznię im. Lenina w latach 1970-1972.
SV Royal Clipper – pięciomasztowa fregata, której kadłub zbudowano w Stoczni Gdańskiej pod nazwą "Gwarek". Jest największym żaglowcem na świecie.

Running On Waves – pasażerski statek żaglowy, stalowa, trójmasztowa barkentyna sztakslowa. Zaprojektowana przez biuro konstrukcyjne Zygmunta Chorenia.

SS Sołdek – masowiec o napędzie parowym – pierwszy statek zbudowany całkowicie w Polsce po II wojnie światowej, który następnie przez szereg lat pływał pod polską banderą handlową, a później służył m.in. jako magazyn pływający na Odrze w Szczecinie. Prototyp serii dwudziestu dziewięciu rudowęglowców – małych masowców typu B30 budowanych w latach 1949-1954 w Stoczni Gdańskiej. Otrzymał nazwisko ówczesnego trasera Stoczni Gdańskiej, przodownika pracy Stanisława Sołdka, którego żona, Helena, była matką chrzestną.

ST Brda (GDY-261) – polski trawler typu B10, zbudowany w Stoczni Gdańskiej. Należał do Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich Dalmor. Zatonął 10 stycznia 1975 roku wraz z 10 członkami załogi w duńskim porcie Hanstholm.

Stena Spirit − duży prom pasażersko-samochodowy szwedzkiego armatora Stena Line. Wszedł do eksploatacji w 1988 roku jako Stena Scandinavica, by − po generalnej przebudowie w Göteborgu i zmianie nazwy w 2011 roku − wejść na linię Karlskrona–Gdynia.

STS Kaisei (海星) – dwumasztowa brygantyna. Weszła do eksploatacji w 1990 roku jako polski szkuner Zew, następnie sprzedana do Japonii i przebudowana. Armatorem jest Sail Training Association of Japan, pływa pod banderą Antigui i Barbudy.

STS Mir – rosyjska trzymasztowa fregata szkolna.