
Samolot ultralekki, mikrolot, ultralight, ultralekki statek powietrzny, samolot UL lub ULM – samolot do amatorskiego latania, który spełnia następujące wymagania:prędkość przeciągnięcia lub minimalna prędkość lotu poziomego w konfiguracji do lądowania nie może przekraczać 65 km/h masa startowa samolotu nie przekracza 450 kg w przypadku samolotów lądujących na ziemi lub 495 kg, w przypadku samolotów lądujących na wodzie. Jeśli samolot został wyposażony w system ratowniczy jego waga może być dodatkowo większa o 22,5 kg.

3Xtrim – polski samolot ultralekki, produkowany przez 3Xtrim Aircraft Factory w Bielsku-Białej.
Aero-Kros MP-02 Czajka – polski samolot ultralekki, zaprojektowany i rozwinięty przez firmę Aero-Kros z Krosna, przedstawiony podczas targów lotniczych Friedrichshafen w 2009 r. Maszyna jest dostarczana jako gotowa do lotu.

Aeroprakt A-22 – samolot ultralekki w układzie zastrzałowego górnopłatu konstrukcji duraluminiowej, o stałym, resorowanym podwoziu z przednim kółkiem. Samolot zaprojektował konstruktor lotniczy Jurij Jakowlew.

Curtiss-Wright CW-1 Junior – amerykański samolot turystyczny produkowany na początku lat 30. XX wieku, ulepszona wersja Curtiss-Wright CR-1 Skeeter. Junior był najpopularniejszym ultralekkim samolotem turystycznym w latach 1931-1932.

DEKO-6 Whisper – samolot rekreacyjno - patrolowy

Dova DV-1 Skylark – dwumiejscowy sportowy samolot ultralekki przeznaczony do lotów ekonomicznych produkowany przez czeską firmę DOVA Aircraft. Konstrukcja metalowa w układzie dolnopłata z oszkloną kabiną.

J-1 Prząśniczka – jednomiejscowy samolot amatorski, zastrzałowy górnopłat o prostej i lekkiej, drewnianej konstrukcji ze stałym podwoziem, silnikiem pchającym umieszczonym za kabiną pilota. Samolot zaprojektował konstruktor-amator Jarosław Janowski z Łodzi.

J-2 Polonez – amatorski samolot ultralekki konstrukcji Jarosława Janowskiego. Z powodów proceduralnych zarejestrowany jako motoszybowiec.

J-3 Orzeł – amatorski samolot konstrukcji Jarosława Janowskiego.

J-6 Fregata – polski motoszybowiec o konstrukcji laminatowej, opracowany przez Jarosława Janowskiego. Przeznaczony do szkolenia i turystyki lotniczej.

PARAFAN – motospadochron.

Pipistrel Virus – luksusowy samolot ultralekki, produkowany przez firmę Pipistrel w miejscowości Ajdovscina w Słowenii. Jest najszybszym produkowanym seryjnie samolotem ultralekkim. Jego osiągi zostały potwierdzone przez zdobycie nagrody Personal Air Vehicle (PAV) 2007 i General Aviation Technology (GAT) 2008 przyznawanej przez NASA. Pipistrel Virus SW jest pierwszym samolotem ultralekkim posiadającym certyfikat wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego pozwalający na loty nocne VFR.

Rans S-6 – Rans S-6 Coyote II, samolot ultralekki amerykańskiej firmy Rans Inc, konstruktor Randy Schlitter.

Tulak UL – samolot ultralekki w układzie zastrzałowego górnopłatu o bardzo prostej konstrukcji. Kadłub i usterzenie z kratownicy spawanej z rur stalowych oraz drewniane skrzydła pokryte są ceconitem i blachą. Uznawany jest za replikę brytyjskiego samolotu British Taylorcraft Auster z okresu II wojny światowej i podobnie jak on oferowany jest z silnikiem bokser albo z 4-cylindrowym wiszącym silnikiem rzędowym.

WT-9 Dynamic – ultralekki, dwuosobowy, jednosilnikowy samolot rekreacyjno-turystyczny, w konstrukcji dolnopłata zbudowanego z włókien węglowych. WT-9 Dynamic skonstruowany został przez mieszkającego na Słowacji Polaka, inż. Tadeusza Walę; produkowany jest przez firmę Aerospool, spol. s r.o. mieszczącą się w Prievidzy na Słowacji. Obecnie WT-9 Dynamic produkowany jest w dwóch wersjach: ultralekkiej, przeznaczonej głównie do celów turystycznych i rekreacyjnych oraz sportowej (LSA) na rynek amerykański.
Zenith STOL CH 701 - lekki dwumiejscowy samolot projektu kanadyjskiego inżyniera Chrisa Heintza wyprodukowany po raz pierwszy w 1986 przez jego firmę Zenith Aircraft Co.

Zenair CH 601 - samolot ultralekki w układzie dolnopłata wolnonośnego. Jego konstruktorem jest Chris Heintz. Model 601 jest udoskonaloną wersją samolotu 600 który miał być tanim samolotem treningowym. Produkowany przez firmy Zenair, następnie Zenith Aircraft Company i Aircraft Manufacturing and Design (AMD) w wersjach: 1. CH-601 HD 2. CH-601 HDS 3. CH-601 (UL) 4. CH-601 XL 5. CH-604 (czteromiejscowy)