
Sztuczna inteligencja jest obecnie wykorzystywana w wielu dziedzinach, takich jak diagnostyka medyczna, gra na giełdzie, sterowanie robotami czy automatyczne dowodzenie twierdzeń. Wiele tych zastosowań nie jest jednak traktowanych jako SI, ponieważ termin zwykle kojarzy się z tymi funkcjami ludzkiego umysłu, których jeszcze nie potrafimy odtworzyć w komputerze.

Analiza frazowa - model analizy języka naturalnego, w którym struktura zdania jest przedstawiona za pomocą zagnieżdżonych składników, oznaczonych przez swoją syntaktyczną kategorię, np. S = zdanie, NP = wyrażenie rzeczownikowe, VP = wyrażenie czasownikowe, PP = wyrażenie przyimkowe.

Analiza zależnościowa – podobnie jak analiza frazowa, typ analizy języka naturalnego, w którym struktura badanego zdania determinowana jest poprzez relacje zachodzące pomiędzy wyrazami znaczącymi a im podrzędnymi. Cechą charakterystyczną analizy zależnościowej jest to, że nie wymaga ona ścisłego szyku zdania do określenia jego struktury. W omawianym modelu analizy zależności grupowane są według podziału na części mowy.

Deep Blue – komputer grający w szachy, stworzony przez IBM.

DigiHive jest systemem modelowania sztucznego życia. Środowisko umożliwia przeprowadzenie symulacji dużej liczby obiektów zwanych cząsteczkami, w dwuwymiarowej przestrzeni z periodycznymi warunkami brzegowymi. Cząsteczki poruszają się i zderzają zgodnie z regułami uproszczonej mechaniki klasycznej. Po zderzeniu cząsteczki mogą połączyć się w strukturę zwaną kompleksem - prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest regulowane odpowiednimi ustawieniami środowiska. Połączenia mogą być tworzone zarówno w kierunku poziomym jak i pionowym.

ELIZA – program symulujący psychoanalityka, napisany w 1966 przez Josepha Weizenbauma.

ABBYY FineReader – program służący do rozpoznawania znaków (OCR), stworzony przez firmę ABBYY.

Hugo de Garis – naukowiec zajmujący się nową gałęzią sztucznej inteligencji, określaną jako ewolucyjny/ewoluujący hardware, futurolog, zwolennik transhumanizmu.

GDL, GDL Technology – język opisu gestów, metoda opisu i automatycznej komputerowej klasyfikacji gestów i ruchów opracowana przez dr inż. Tomasza Hachaja i profesora Marka R. Ogielę .

Infobot – internetowy bot informacyjny dostępny w Asystencie Google, na komunikatorach Facebook Messenger i Telegram oraz poprzez wiadomości prywatne na Twitterze. Udostępnia funkcje takie jak prognoza pogody, tłumaczenie słów, wyniki losowań lotto, kalkulator walutowy, daty imienin i ciekawostki. Posiada również funkcję rozmowy charakterystyczną dla chatbotów.

Lisp-maszyny – komputery ogólnego przeznaczenia, zaprojektowane ze sprzętowym wsparciem dla Lispu jako głównego języka programowania. Stanowią przykład architektury komputerowej dla języka wysokiego poziomu. Były jednymi z pierwszych komercyjnych jednoużytkownikowych stacji roboczych. Pomimo niewielkiej liczby egzemplarzy, Lisp-maszyny były pionierem wielu popularnych technologii – w tym odśmiecania pamięci, drukowania laserowego, systemu okienkowego, komputerowej myszy, grafiki rastrowej o wysokiej rozdzielczości, renderowania grafiki komputerowej, sieci komputerowych. Następujące firmy budowały i sprzedawały Lisp-maszyny w latach 80.: Symbolics, Lisp Machines Incorporated, Texas Instruments, Xerox. Systemy operacyjne dla Lisp-maszyn zostały napisane w języku Lisp Machine Lisp, InterLisp (Xerox), a później częściowo w Common Lispie.

Marvin Lee Minsky – amerykański naukowiec zajmujący się głównie naukami kognitywnymi, zwłaszcza sztuczną inteligencją (AI). Współzałożyciel laboratorium AI w Massachusetts Institute of Technology. Autor wielu tekstów i prac z zakresu sztucznej inteligencji oraz filozofii.

Seymour Papert – południowoafrykański matematyk i informatyk, autor języka programowania LOGO, jeden z pionierów sztucznej inteligencji.

Rozpoznawanie obrazu – przetwarzanie obrazu przez maszynę za pomocą urządzeń zewnętrznych w opis cyfrowy tegoż obrazu w celu dalszego przetwarzania. Przykładem takiego działania jest OCR czy też OMR. Dalsze przetwarzanie i ostateczna klasyfikacja obrazu częstokroć dokonywana jest przy wykorzystaniu metod inteligencji obliczeniowej.

SHRDLU - system komputerowy z dziedziny sztucznej inteligencji służący do przetwarzania języka naturalnego, napisany przez Terry'ego Winograda w MIT Artificial Intelligence Laboratory w latach 1968-70. SHRDLU umożliwia prostą konwersację z użytkownikiem na temat małego świata obiektów. W pierwotnej wersji obiekty wyświetlane były na wczesnych ekranach komputerowych DEC-340 podłączonych do komputera PDP-6(ang.).

Sophia – humanoidalny robot, wyprodukowany przez firmę Hanson Robotics z Hongkongu. Obdarzona jest sztuczną inteligencją, aby uczyć się, dostosowywać do ludzkich zachowań i pracować z ludźmi. Udzieliła wielu wywiadów na całym świecie. W październiku 2017 została obywatelem Arabii Saudyjskiej, stając się pierwszym robotem, który otrzymał obywatelstwo jakiegokolwiek kraju.
Szachy komputerowe – nazwa dziedziny badań w zakresie sztucznej inteligencji polegająca na tworzeniu oprogramowania i specjalizowanych komputerów do gry w szachy.

TensorFlow – otwartoźródłowa biblioteka programistyczna napisana przez Google Brain Team. Wykorzystywana jest w uczeniu maszynowym i głębokich sieciach neuronowych. Została wydana 9 listopada 2015 roku.

Watson – superkomputer stworzony przez IBM do odpowiadania na pytania zadawane w języku naturalnym.

Rozpoznawanie obrazu – przetwarzanie obrazu przez maszynę za pomocą urządzeń zewnętrznych w opis cyfrowy tegoż obrazu w celu dalszego przetwarzania. Przykładem takiego działania jest OCR czy też OMR. Dalsze przetwarzanie i ostateczna klasyfikacja obrazu częstokroć dokonywana jest przy wykorzystaniu metod inteligencji obliczeniowej.