4MaticW
4Matic

4MATIC – napęd na wszystkie koła w pojazdach osobowych marki Mercedes-Benz. Budowa napędu zależna jest od generacji, jednak w głównej mierze polega na "doklejeniu" dyferencjału centralnego do istniejących skrzyń automatycznych i połączeniu go osobnym wałem do dyferencjału przedniego i tylnego. Początkowo wymusiło to znaczną modyfikację zawieszenia oraz silnika co było też spowodowane dyferencjałem przednim niezintegrowanym ze skrzynią oraz daleko wysuniętej przedniej osi. Nazwa pochodzi od 4(-wheel-drive) i (auto)matic.

ABS (motoryzacja)W
ABS (motoryzacja)

Przeciwblokujący układ hamulcowy – układ, który wyczuwa poślizg kół i automatycznie moduluje ciśnienie, wytwarzając siły hamowania przy kołach, które ograniczają stopień poślizgu.

Adaptive Forward LightingW
Adaptive Forward Lighting

Adaptive Forward Lighting (AFL) także jako Adaptive Front Lighting System (AFS)– zaawansowany system oświetlenia przedniego.

Audi Space FrameW
Audi Space Frame

Audi Space Frame – rama przestrzenna stosowana w samochodach marki Audi. Jest to aluminiowa konstrukcja szkieletu karoserii, która przy lekkości zapewnia sztywność nadwozia. Stosowana w modelach A2, TT, A6, A7, A8 i R8.

BMW xDriveW
BMW xDrive

BMW xDrive – układ, który napędza wszystkie cztery koła opcjonalnie w samochodach BMW serii 3 od typoszeregu E90 i serii 5, seryjnie zaś w X3, X5 oraz X6.

Common railW
Common rail

Common rail – odmiana elektronicznie sterowanego systemu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych.

Direct Shift GearboxW
Direct Shift Gearbox

Direct Shift Gearbox, w skrócie DSG – dwusprzęgłowa skrzynia biegów, która została opracowana przez Volkswagena i zastosowana po raz pierwszy w Golfie R32 jesienią 2003 roku.

Electronic Fuel InjectionW
Electronic Fuel Injection

Electronic Fuel Injection (EFI) – elektroniczny wtrysk paliwa w silnikach benzynowych. Pierwszy komercyjny wtrysk elektroniczny systemu (EFI) był Electrojector, opracowany przez Bendix Corporation i był oferowany przez American Motors Corporation (AMC) w roku 1957.

Fuel Stratified InjectionW
Fuel Stratified Injection

Fuel Stratified Injection (FSI) – opracowany przez koncern Volkswagen AG system zasilania benzyną, stosowany w silnikach o zapłonie iskrowym. Wykorzystuje technikę bezpośredniego wtrysku paliwa do komory spalania i pozwala na uzyskanie zmniejszonego względem silnika zasilanego metodą pośrednią jednostkowego zużycia paliwa.

JTSW
JTS

JTS – rodzina benzynowych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa z wykorzystaniem ubogiej mieszanki w częściowym zakresie obrotów.

MFAW
MFA

MFA (Multifunktionsanzeige) jest to komputer pokładowy stosowany w samochodach grupy VAG.

MIEVW
MIEV

MIEV – testowany przez Mitsubishi układ napędu bazujący na litowo-jonowych bateriach i czterech silnikach elektrycznych zamontowanych w kołach.

Navigation PlusW
Navigation Plus

Navigation Plus – oznaczenie nadawane przez Audi na wysokiej klasy urządzenia car-audio z nawigacją GPS wyposażone w kolorowy ekran LCD.

OBDW
OBD

OBD – zdolność samodiagnostyki pojazdów.

Opel DIDW
Opel DID

Opel DID – wyświetlacz danych stosowany w samochodach marki Adam Opel AG w modelach Astra I, Corsa I.

Quattro (układ napędowy)W
Quattro (układ napędowy)

Quattro jest marką producenta samochodów Audi i określeniem samochodów z napędem na cztery koła tego samego producenta.

Radio Navigation SystemW
Radio Navigation System

Radio Navigation System, w skrócie RNS jest interfejsem użytkownika instalowanym w samochodach marki Audi jako alternatywa dla systemu Audi Concert oraz w samochodach marki Volkswagen. Choć podobny do Multi Media Interface, to stanowi całkiem odrębny system o węższej funkcjonalności.

TiptronicW
Tiptronic

Tiptronic – rodzaj zautomatyzowanej (półautomatycznej) skrzyni biegów. Kierowca oprócz możliwości jazdy w trybie automatycznym "D", ma do dyspozycji tryb manualny. W trybie manualnym zmiana biegów następuje sekwencyjnie, czyli kolejno bez możliwości omijania poszczególnych biegów. Skrzynie tiptronic montowane są w samochodach wielu firm, m.in. Audi, VW, Porsche czy Škoda.

TorSenW
TorSen

Torsen - samoblokujący się mechanizm różnicowy, szczególna odmiana szpery montowana w samochodach dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną lub między koła jednej osi. Nazwa TORSEN pochodzi od angielskich słów TORque - moment i SENsing - wyczucie.

Toyota New Global ArchitectureW
Toyota New Global Architecture

Toyota New Global Architecture (TNGA) to nazwa nowej koncepcji projektowania i produkcji samochodów Toyoty, a także nowego sposobu budowania i organizowania fabryk i linii produkcyjnych, realizowanej od 2015 roku. Istotą TNGA jest modułowość i wymienność elementów, zastosowana w budowie poszczególnych części, w łączeniu komponentów w podzespoły oraz w konstrukcji linii produkcyjnych w fabrykach. W architekturze TNGA powstały do tej pory platformy podłogowe, silniki, napędy hybrydowe oraz przekładnie.

VTEC systemW
VTEC system

VTEC – system kontrolujący czas otwarcia i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy, oraz obciążenia silnika. Wałki rozrządu posiadają po 3 krzywki, które sterują dwoma zaworami: 2 krzywki o jednakowym wzniosie pracują dla niskich prędkości obrotowych oraz na małym obciążeniu, natomiast krzywka o większym wzniosie i bardziej ostrej charakterystyce steruje dwa zawory jednocześnie poprzez spięcie dźwigni zaworowych w jedną całość dzięki dostarczeniu ciśnienia oleju do ich mechanizmu. Po przekroczeniu danego zakresu obrotów i przy spełnionych podstawowych warunkach system przełącza sterowanie zaworami na krzywki wałków rozrządu o dłuższym czasie otwarcia i większym wzniosie. System VTEC stosowany jest do poprawienia elastyczności silnika w dużym zakresie prędkości obrotowych oraz zwiększenia mocy silnika.

VVLW
VVL

VVL,(ang. Nissan Ecology Oriented Variable Valve Lift and Timing) - system sterowania rozrządem poprzez przełączanie krzywek znajdujących się na wałku rozrządu opracowany przez Nissana. Umożliwia zmianę czasu otwarcia oraz wzniosu zaworów. Jest to system zbliżony do systemu VTEC, ale lewa i prawa krzywka posiadają ten sam profil. Przy niskich obrotach obydwa zawory są niezależnie napędzane przez krzywki o krótkim czasie otwarcia i niskim wzniosie. Przy wysokich obrotach wszystkie 3 dźwignie zostają spięte razem i napędzane przez krzywkę zapewniającą długi czas otwarcia i wysoki wznios. To rozwiązanie stosowane jest w układzie rozrządu typu DOHC zarówno na wałku ssącym, jak i wylotowym. Jest to system 3-stopniowy:1 Faza - zarówno zawory dolotowe jak i wylotowe pracują przy ustawieniach typowych dla niskich obrotów. Zawory otwierają się w niewielkim stopniu, co sprzyja lepszemu napełnianiu cylindra. Mieszanka spalana jest dokładniej i efektywniej, dzięki czemu moc silnika oraz przebieg krzywej momentu obrotowego są bardzo korzystne, a przy tym zużycie paliwa jest na niskim poziomie. Kultura pracy jednostki napędowej jest przy tym bardzo wysoka. 2 Faza - zawory dolotowe pracują już na ustawieniach dla szybkich obrotów, natomiast zawory wylotowe na ustawieniach dla niskich obrotów 3 Faza - zarówno zawory dolotowe jak i wylotowe pracują na ustawieniach dla wysokich obrotów. Zawory mają wówczas znacznie większy skok, a ich czas otwarcia jest dłuższy. Cylindry są jeszcze lepiej napełniane mieszanką paliwowo-powietrzną, co wpływa na maksymalne osiągi mocy i momentu obrotowego.

Współczynnik oporu aerodynamicznegoW
Współczynnik oporu aerodynamicznego

– współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego. Współczynnik oporu powietrza uzależniony jest od kształtu danego obiektu oraz gładkości jego powierzchni.