Bark (żaglowiec)W
Bark (żaglowiec)

Bark – żaglowiec co najmniej trzymasztowy, niosący na wszystkich masztach ożaglowanie rejowe, a na ostatnim ożaglowanie skośne gaflowe lub (rzadziej) bermudzkie.

STS Alexander von HumboldtW
STS Alexander von Humboldt

STS Alexander von Humboldt – niemiecki bark.

ARM CuauhtémocW
ARM Cuauhtémoc

ARM Cuauhtémoc BE-01, MMSI 345186001, IMO 8107505 – żaglowiec szkolny Marynarki Wojennej Meksyku. Kilka krajów Ameryki Łacińskiej ma swoje żaglowce szkolące młodzież studiującą w tamtejszych uczelniach morskich. Przedstawicielem tego rejonu świata jest właśni ten meksykański trzymasztowy bark. W języku Indian zamieszkujących obszary Meksyku cuauhtémoc to pikujący orzeł. Takie imię nosił ostatni władca Azteków, który wsławił się w walkach z hiszpańską konkwistą. To jego przedstawia piękny galion na dziobie żaglowca. „Cuauhtémoc” stacjonuje w Vera Cruz na wschodnim wybrzeżu Meksyku albo w Acapulco na Pacyfiku.

HMB EndeavourW
HMB Endeavour

HMB Endeavour – XVIII-wieczny bark, zbudowany jako węglowiec, następnie w służbie Royal Navy. Na jego pokładzie James Cook odbył swoją pierwszą wyprawę dookoła świata (1768–1771), docierając do Nowej Zelandii i Australii.

SV EuropaW
SV Europa

SV Europa – trzymasztowy bark zbudowany w 1911 roku w stoczni w Hamburgu.

France IIW
France II

SV France II - pięciomasztowy bark, jeden z windjammerów, był jednym z największych żaglowców jakie kiedykolwiek zbudowano.

General CarletonW
General Carleton

General Carleton – brytyjski statek towarowy – węglowiec, bark o wysokiej dzielności morskiej, zwodowany w 1777 w Whitby. Zatonął w silnym sztormie 27 września 1785 roku w pobliżu ujścia Piaśnicy, niedaleko miejscowości Dębki, w rejsie ze Sztokholmu, oznaczony jako „Wrak W-32”. Kapitan William Hustler (1753–1785) oraz 17 członków załogi poniosło śmierć w katastrofie.

Gorch FockW
Gorch Fock

Gorch Fock – nazwa niemieckich żaglowców szkolnych, na cześć niemieckiego poety i pisarza marynisty Johanna Kinau (1880-1916), publikującego pod pseudonimem literackim Gorch Fock.

Herzogin CecilieW
Herzogin Cecilie

SV Herzogin Cecilie – dwudziestowieczny żaglowiec, czteromasztowy stalowy bark, nazwany tak ku czci księżniczki Cecylii Meklemburskiej (1886–1954). Był jednym z najbardziej znanych windjammerów.

STS KruzenszternW
STS Kruzensztern

STS Kruzensztern, poprzednio Padua – rosyjski żaglowiec, czteromasztowy bark, jeden z największych żaglowców i ostatnich windjammerów.

LawhillW
Lawhill

Lawhill - żaglowiec, czteromasztowy bark, żaglowiec handlowy. Służył w fińskiej flocie Gustafa Eriksona w okresie 1917-1941. Staranował SS Niemen w kolizji w 1932 roku.

STS Lord NelsonW
STS Lord Nelson

STS Lord Nelson – pierwszy na świecie żaglowiec zaprojektowany z myślą o osobach niepełnosprawnych, które mogą stanowić aż połowę jego załogi.

STS LwówW
STS Lwów

STS Lwów – polski żaglowiec szkolny, pierwsza polska „kolebka nawigatorów”.

RV OceaniaW
RV Oceania

RV Oceania, także SY Oceania – stalowy, trójmasztowy statek (żaglowiec) o ożaglowaniu skośnym o powierzchni 280m², należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk, który jest obecnie największym polskim instytutem badającym problemy fizyki, chemii, biologii i ekologii morza.

Otago (1869)W
Otago (1869)

Bark „Otago” – statek handlowy, drobnicowiec, konstrukcji żelaznej, nitowanej, jedyny żaglowiec prowadzony przez Józefa Konrada Korzeniowskiego jako kapitana (1888-1889).

Pamir (1905)W
Pamir (1905)

Pamir – czteromasztowy bark, windjammer, ostatni towarowy żaglowiec, jaki kursował na trasie z Europy do Chile wokół przylądka Horn.

Peter IredaleW
Peter Iredale

Peter Iredale – czteromasztowy stalowy bark zbudowany w 1890 roku. Osiadł na wybrzeżu Oregonu 25 października 1906 roku, w drodze do rzeki Kolumbia. Wrak natychmiast stał się atrakcją turystyczną i pozostaje nią do dzisiaj.

Polly WoodsideW
Polly Woodside

Polly Woodside – trzymasztowy bark o kadlubie z żelaza, zbudowany w Belfaście, znajdujący się obecnie w Melbourne (Australia). Od 1968 statek muzeum.

Sea CloudW
Sea Cloud

Sea Cloud – jeden z największych żaglowców świata, obecnie wykorzystywany jako jednostka typowo turystyczna w rejsach kilku- kilkunastodniowych dla spragnionych wrażeń urlopowiczów. Atrakcją jest tradycyjny takielunek obsługiwany przez dostatecznie liczną obsługę – zawodowych żeglarzy, oraz typowo hotelowe luksusowe wnętrza ze słynną kuchnią.

Simon Bolivar (1979)W
Simon Bolivar (1979)

Simon Bolivar - trójmasztowy bark zwodowany w roku 1979 w hiszpańskiej stoczni Celaya w Bilbao, dł. 82,4 m, pow. ożaglowania 1850 m², 1024 BRT. Pływa pod banderą Wenezueli jako żaglowiec szkolny marynarki wojennej. Na dziobie galion przedstawiający alegorię wenezuelskiej Niepodległości. Nazwa żaglowca pochodzi od południowoamerykańskiego bohatera walk o niepodległość Simona Bolivara.

Star of IndiaW
Star of India

SV Star of India – został zbudowany 14 listopada 1863 jako fregata Euterpe w stoczni Gibson. W 1906 roku przemianowany został na „Star of India”.

STS Lê Quý DônW
STS Lê Quý Dôn

Lê Quý Dôn – żaglowiec szkoleniowy zbudowany przez stocznię Marine Projects w Gdańsku dla Akademii Marynarki Wojennej Wietnamu. Zaprojektowany przez Zygmunta Chorenia. Jest trzymasztowym barkiem o powierzchni ożaglowania 1400 m2.

STS SedovW
STS Sedov

STS Sedov – największy żaglowiec szkolny świata, czteromasztowy bark, jeden z ostatnich windjammerów. Przez wiele lat był największym żaglowcem w ogóle, lecz oddał pierwszeństwo wycieczkowemu Royal Clipper.

Terra Nova (1884)W
Terra Nova (1884)

Terra Nova – brytyjski statek przystosowany do żeglugi w warunkach polarnych, wybudowany w 1884 r. przez stocznię w Dundee (Szkocja). Trójmasztowy żaglowiec (bark) z drewnianym kadłubem długości 57 metrów o wyporności 764 ton, z dodatkowym napędem parowym.