Dźwig okrężnyW
Dźwig okrężny

Paternoster lub dźwig okrężny jest dźwigiem, który właściwie pracuje jak przenośnik kubełkowy, składa się z szeregu otwartych kabin połączonych w łańcuch, poruszających się z niewielką prędkością w zamkniętej pętli w ruchu ciągłym, gdy jedna strona porusza się w kierunku do góry, druga do dołu.

Dźwig portowyW
Dźwig portowy

Dźwig portowy, zwany też żurawiem portowym, to urządzenie mechaniczne służące do przeładunku towarów ze statków na nabrzeże lub odwrotnie. Dźwig portowy jest tak skonstruowany, że może wykonywać kilka operacji jednocześnie: podnosić i opuszczać ładunki, obracać wysięgnicę wokół własnej osi i zmieniać jej nachylenie, a także przesuwać się wzdłuż nabrzeża.

Dźwig przyściennyW
Dźwig przyścienny

Dźwig przyścienny (budowlany), wyciąg masztowy - dźwig stosowany najczęściej w budownictwie w czasie prac wykończeniowych, gdy główna struktura budynku lub jej część już istnieje. Dźwig przyścienny montowany jest do fasady budynku i służy do transportowania osób i materiałów. Po zakończeniu budowy dźwig jest demontowany. Dźwig przyścienny składa się z pionowej struktury kratownicowej zwanej masztem lub wieżą, platformy lub kabiny transportowej oraz z napędu.

DźwignikW
Dźwignik

Dźwignik – urządzenie dźwigowe do pionowego przemieszczania (podnoszenia) obiektów, zwykle na niewielką wysokość. Najczęściej stosowanym dźwignikiem jest podnośnik.

HakW
Hak

Hak – urządzenie w postaci zakrzywionego pręta metalowego służące do zaczepiania, trzymania lub zawieszania na nim najczęściej ładunków. Stanowi wyposażenie najczęściej urządzeń dźwignicowych jako element zblocza lub zawiesia. W przeszłości haki były wykonywane poprzez odlewanie, obecnie poprzez kucie przeważnie matrycowe, w wykonaniu monolitycznym lub płytowym.

HamownikW
Hamownik

Hamownik, inaczej napinacz – urządzenie do hamowania lub napinania wciąganych kabli i przewodów w budowie linii elektroenergetycznej w celu uzyskania stałego naprężenia liny, zapobiegającego nadmiernemu zwisaniu przewodów. Hamownik w opcji do ciągnięcia przewodów, może służyć również do wciągania przewodów napowietrznych średniego i wysokiego napięcia oraz przewodów światłowodowych OPGW.

Krzesło schodoweW
Krzesło schodowe

Krzesło schodowe – rodzaj urządzenia dźwigowego, które służy do transportu osób starszych i niepełnosprawnych po schodach.

MostowiecW
Mostowiec

Mostowiec, most przeładunkowy – jedno z największych urządzeń dźwigowych, stosowane najczęściej w portach do przeładunku surowców masowych.

Podest (urządzenie dźwigowe)W
Podest (urządzenie dźwigowe)

Podest ruchomy – urządzenie dźwigowe służące do podnoszenia osób i materiałów w czasie prac budowlanych lub montażowych na wysokościach. Składa się z platformy bądź gondoli zawieszonej na cięgniku lub podnoszonej na dźwigniku. Może być stacjonarny lub samobieżny.

Podnośnik koszowyW
Podnośnik koszowy

Podnośnik koszowy – urządzenie dźwignicowe w postaci platformy lub kosza na końcu hydraulicznego ramienia. Często występuje jako kołowy pojazd mechaniczny. Używany w sadownictwie, do czyszczenia okien, malowania budynków, na budowie, a także przez straż pożarną.

Przenośnik kubełkowyW
Przenośnik kubełkowy

Przenośniki kubełkowe są urządzeniami do bliskiego transportu sypkich materiałów masowych takich jak ziarna zbóż, cukier, kruszywa itp. Wykorzystywane są w procesach technologicznych najczęściej do napełniania silosów lub zbiorników. Klasyfikuje się je jako przenośniki cięgnowe członowe. Członami są kubełki przytwierdzone do cięgien czyli taśm lub łańcuchów przewijających się przez bębny lub koła łańcuchowe, z których jedne są napędzające, a drugie napinające. Elementy nośne wykonane są z łańcucha technicznego ogniwowego, tulejkowo – rolkowego oraz pasa pędnego.

Przewoźna wciągarka z urządzeniem przetwarzającymW
Przewoźna wciągarka z urządzeniem przetwarzającym

Przewoźna wciągarka z urządzeniem przetwarzającym – samojezdna maszyna dźwignicowa służąca do przenoszenia kłód i umieszczania ich na ciężarówce dostawczej. Używana jest głównie w terenie trudno dostępnym dla innych maszyn. Przenoszenie może odbywać się za pomocą specjalnych przewodów lub chwytaka.

SuwnicaW
Suwnica

Suwnica – dźwignica pracująca w ruchu przerywanym wyposażona w mechanizm podnoszenia i opuszczania: wciągarka lub wciągnik. Przeznaczona do przemieszczania materiałów w pionie i poziomie w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy, wysokością podnoszenia i opuszczania oraz szerokością mostu.

Suwnica bramowaW
Suwnica bramowa

Suwnica bramowa – suwnica najczęściej instalowana na zewnętrznych składowiskach lub pochylniach stoczniowych. Suwnica bramowa składa się z pomostu zawieszonego na dwóch bocznych mostach, wiążących dwie lub większą liczbę bram. Każda z bram wyposażona jest w podwozie typu szynowego lub kołowego. Po pomoście przesuwa się cięgnik. Większe suwnice wyposażone są w kabinę operatora. Małe suwnice mogą być sterowane za pomocą przewodowego lub zdalnego sterownika. Suwnica bramowa posiada zwykle kilka napędów: ruchu suwnicy, ruchu pomostu, ruchu cięgnika oraz podnoszenia zawiesia.

Suwnica pomostowaW
Suwnica pomostowa

Suwnica pomostowa - suwnica najczęściej instalowana wewnątrz hal przemysłowych. Suwnica składa się z kratownicowego lub pełnościennego mostu składającego się z belek głównych, czołownic oraz czasami pomostu obsługowego, toczącego się po szynach zainstalowanych na belkach podsuwnicowych opartych na wspornikach słupów konstrukcji nośnej hali. Po belkach głównych mostu suwnicy przesuwa się wciągnik co umożliwia podnoszenie ciężarów w dowolnym miejscu hali. Większe suwnice wyposażone są w kabinę operatora instalowaną w środku rozpiętości mostu lub przy jednej z belek podsuwnicowych. Małe suwnice mogą być sterowane zdalnie - przewodowo lub bezprzewodowo. Suwnica posiada zwykle kilka napędów: ruchu mostu w kierunku podłużnym, ruchu wciągnika w kierunku poprzecznym oraz podnoszenia zawiesia w kierunku pionowym.

SzeklaW
Szekla

Szekla – metalowa klamra w kształcie litery "U" lub "Ω", tworząca zamknięty obwód, otwierany i zamykany za pomocą śruby lub sprężynowej zapadki, służąca do łączenia elementów takielunku, np. liny z żaglem oraz szybkiego i czasowego łączenia lin zakończonych okiem, łańcuchów i ich kombinacji.

Trawers (konstrukcja)W
Trawers (konstrukcja)

Trawers lub belka trawersowa – poprzeczna belka oferująca kilka punktów podwieszenia, element urządzeń podnoszących.

WciągnikW
Wciągnik

Wciągnik – urządzenie dźwignicowe zaliczane do grupy cięgników. Charakteryzuje się zwartą budową i zwykle niewielkimi gabarytami.

Wciągnik pneumatycznyW
Wciągnik pneumatyczny

Wciągnik pneumatyczny – urządzenie dźwignicowe zaliczane do grupy cięgników.

Wyciąg szybowyW
Wyciąg szybowy

Górniczy wyciąg szybowy – dźwignica stosowana w górnictwie głębinowym do transportu urobku, osób i materiałów w szybie górniczym, najczęściej pionowym.

ZawiesieW
Zawiesie

Zawiesie – urządzenie będące wyposażeniem urządzenia dźwigowego żurawia, cięgnika lub suwnicy służące do zawieszania, obwiązywania lub podtrzymywania podnoszonego ładunku. W większości przypadków zawiesie nie jest integralnym elementem dźwignicy a jest jedynie zawieszane na haku zblocza.

ZbloczeW
Zblocze

Zblocze – element urządzenia dźwigowego żurawia, cięgnika lub suwnicy służący do zaczepiania ładunku poprzez zawiesie, rzadziej bezpośrednio.

Żuraw portowyW
Żuraw portowy

Żuraw portowy lub żuraw stoczniowy – żuraw o specjalnym zastosowaniu. Używane w dokach portowych do załadunku i rozładunku statków oraz przy montażu i remoncie obiektów pływających. Odrębność nazwy żurawi portowych od stoczniowych bierze się wyłącznie z faktu, że zwykle stocznia i port wodny stanowią odrębne jednostki gospodarcze. Zarówno żurawie portowe i stoczniowe są zwykle montowane na szynowym podwoziu. Budowane są także żurawie pływające. Zazwyczaj mają konstrukcję wypadową, gdzie cały mechanizm pochyla się w taki sposób, że przenoszony ładunek pozostaje zawsze na tej samej wysokości; dopiero po osiągnięciu odpowiedniego położenia opuszczany jest za pomocą cięgnika.

Żuraw samochodowyW
Żuraw samochodowy

Żuraw samochodowy – urządzenie dźwigowe na podwoziu samochodu ciężarowego lub specjalnie skonstruowanym podwoziu samojezdnym, używane do prac przeładunkowych i montażowych. Żuraw samochodowy składa się z wciągarek i wychylnego wysięgnika osadzonego na obrotowym pomoście (kolumnie), co zapewnia podnoszenie i opuszczanie ciężaru oraz jego przemieszczanie przez obrót pomostu i zmianę wysięgu. Maszyna może pracować w dwóch trybach: transportowym i dźwigowym. W trybie pracy dźwigowej, podwozie, w celu zapewnienia stabilności, jest zwykle podnoszone na wysuwnych podporach (łapach), będących częścią urządzenia.

Żuraw wieżowyW
Żuraw wieżowy

Żuraw wieżowy – urządzenie dźwignicowe potocznie zwane dźwigiem, zaliczane do największych maszyn roboczych. Może osiągać wysokość podnoszenia wolnostojąco do około 100 metrów, a kotwiony do budynku ograniczony jest jedynie długością liny podnoszącej.