
Lista lokomotyw elektrycznych eksploatowanych przez czeskich przewoźników

E 422.0 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w latach 1956‒1957 roku dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowano cztery lokomotywy, pierwszy w styczniu 1956 roku, a ostatni w listopadzie 1957 roku. Elektrowozy wyprodukowano do prowadzenia pasażerskich pociągów kursujących po lokalnych zelektryfikowanych liniach kolejowych. Elektrowozy pomalowano na kolor zielony. Lokomotywy posiadają przedział bagażowy. Po rozpadzie Czechosłowacji elektrowozy eksploatowane były przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 100. Jedna lokomotywa została zachowana jako czynny eksponat zabytkowy.

E 458.0 – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1971-1973 dla kolei czechosłowackich. Elektrowozy wyprodukowane zostały do prowadzenia pociągów pasażerskich oraz towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Zostały wyprodukowane 52 lokomotywy elektryczne. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowane są przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 110.

E 426.0 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1973 roku dla kolei czechosłowackich. Elektrowozy wyprodukowane zostały do prowadzenia pociągów pasażerskich oraz towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Wyprodukowano sześć lokomotyw. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowane są przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 113.

E 469.3 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1971 roku dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowanych zostało trzydzieści lokomotyw. Lokomotywy wyprodukowano do prowadzenia pasażerskich pociągów kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Elektrowozy pomalowano na kolor zielony. Po rozpadzie Czechosłowacji elektrowozy eksploatowane są przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 123.

ES 499.2 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1978 roku dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowano dwadzieścia siedem lokomotyw, pierwszy w czerwcu, a ostatni we wrześniu 1978 roku. Elektrowozy wyprodukowano do prowadzenia pasażerskich pociągów ekspresowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Elektrowozy pomalowano na kolor kości słoniowej i zielony. Po rozpadzie Czechosłowacji elektrowozy eksploatowane są przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 150.

Řada 151 ČD – lokomotywa elektryczna przebudowana w latach 1992-2002 dla kolei czeskich z elektrowozu Řada 150. Zostało przebudowanych trzynaście elektrowozów. Lokomotywy elektryczne prowadzą międzynarodowe ekspresowe pociągi pasażerskie kursujące po zelektryfikowanych liniach kolejowych.

E 499.3 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1991 roku dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowano 60 elektrowozów. Lokomotywy zostały wyprodukowane do prowadzenia ekspresowych pociągów pasażerskich kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowane są przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 162.
E 499.5 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w sierpniu 1987 roku dla kolei czechosłowackich. Elektrowóz wyprodukowany został do prowadzenia ekspresowych pociągów pasażerskich kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji elektrowóz eksploatowany był przez koleje czeskie oznakowany jako Řada 169. Elektrowóz był eksploatowany przez koleje czeskie do grudnia 1997 roku. Elektrowóz jest eksponatem techniki na terenie zakładów Škody.

E 698 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1958 roku dla kolei czechosłowackich w dwóch egzemplarzach, pierwszy powstał we wrześniu, ostatni w grudniu 1958 roku. Elektrowozy wyprodukowano do prowadzenia pociągów towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Elektrowozy pomalowano na kolor zielony. Po rozpadzie Czechosłowacji elektrowozy eksploatowane były przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 180. Elektrowozy zachowano jako eksponaty zabytkowe.
S 458.0 – lokomotywa elektryczna przebudowana w kwietniu 1990 roku dla kolei czechosłowackich z elektrowozu Řada 210. Elektrowóz wyprodukowano do prowadzenia pociągów pasażerskich oraz towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowana była przez koleje czeskie oznakowana jako Řada 209. Lokomotywa była eksploatowana do 2006 roku.

S 458.0 – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1971-1973 dla kolei czechosłowackich. Elektrowozy wyprodukowane zostały do prowadzenia pociągów pasażerskich oraz towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Zostały wyprodukowane 74 lokomotywy elektryczne. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowane są przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 210.

S 489.0 – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1966-1967 dla kolei czechosłowackich. Pierwszy elektrowóz został wyprodukowany w maju 1966 roku. Wyprodukowano 110 lokomotyw. Elektrowozy wyprodukowane zostały do prowadzenia pociągów pasażerskich oraz towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowany jest przez koleje czeskie oznakowany jako Řada 230.

S 499.0 – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1967-1969 dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowanych zostało 145 lokomotyw. Elektrowozy wyprodukowano do prowadzenia pociągów pasażerskich i towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowane są przez koleje czeskie i słowackie oznakowane jako Řada 240.

S 499.02 - lokomotywa elektryczna wyprodukowana w latach 1975-1981 dla kolei czechosłowackich. Powstało 86 elektrowozów przeznaczonych do prowadzenia pociągów towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji elektrowozy eksploatowane były przez koleje czeskie. Dwadzieścia elektrowozów zostało sprzedanych kolejom bułgarskim.

S 499.2 - lokomotywa elektryczna wyprodukowana w latach 1984-1988 dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowanych zostało dziesięć elektrowozów. Pierwszy elektrowóz wyprodukowano w styczniu 1984 roku. Drugi wyprodukowano w kwietniu 1984 roku. Lokomotywy elektryczne wyprodukowano do prowadzenia pasażerskich pociągów kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji elektrowozy eksploatowane są przez koleje czeskie oznakowane jako Řada 263.

Řada 340 ČD – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 2003 roku z przebudowanych lokomotyw Řada 240 dla kolei czeskich. Przebudowano trzy lokomotywy. Wielosystemowy elektrowóz został wyprodukowany do prowadzenia międzynarodowych ekspresowych pociągów pasażerskich kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych.

ES 499.1 – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1990 roku dla kolei czechosłowackich. Wielosystemowy elektrowóz został wyprodukowany do prowadzenia międzynarodowych ekspresowych pociągów pasażerskich kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowany jest przez koleje czeskie oznakowany jako Řada 362.
Řada 371 ČD – lokomotywa elektryczna przebudowana w latach 1994-2004 dla kolei czeskich z elektrowozu Řada 372. Zostało przebudowanych siedem elektrowozów. Lokomotywy elektryczne prowadzą międzynarodowe ekspresowe pociągi pasażerskie kursujące po zelektryfikowanych liniach kolejowych.

Škoda 12E – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1953-1958 dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowano 100 lokomotyw do prowadzenia pociągów pasażerskich na zelektryfikowanych liniach kolejowych. W Czechosłowacji i jej państwach-sukcesorach oznaczona jako seria E499.0, następnie 140. Eksploatowana w Polsce jako ET13. Od układu osi (Bo'Bo') nazywana była popularnie w Czechosłowacji bobina.

Škoda 31E – seria towarowych normalnotorowych lokomotyw elektrycznych, wyprodukowanych w latach 1963–1965 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są eksploatowane w Czechach i na Słowacji, a także przez prywatnych przewoźników w Polsce.

S 699.0 – czechosłowacka lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1963 roku dla kolei czechosłowackich. Lokomotywa została wyprodukowana w jednym egzemplarzu do prowadzenia pociągów pasażerskich na zelektryfikowanych liniach kolejowych.

Škoda 43E – towarowe lokomotywy elektryczne wyprodukowane w roku 1960 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Wyprodukowano 85 egzemplarzy. W Polsce lokomotywy tego typu były eksploatowane przez prywatnych przewoźników przez krótki czas. Obecnie zostały wycofane a większość z nich sprzedano z powrotem do Czech lub na Słowację.

Škoda 57E – typy normalnotorowych towarowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w roku 1967 i 1971 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są eksploatowane obecnie w Czechach.

E 479.1 - lokomotywa elektryczna wyprodukowana w latach 1980-1982 dla kolei czechosłowackich, powstało pięćdziesiąt elektrowozów. Elektrowozy wyprodukowano do prowadzenia pociągów towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych i pomalowano na kolor zielony. Po rozpadzie Czechosłowacji elektrowozy eksploatowane są przez koleje słowackie. Elektrowozy od 2009 roku kursują na granicznych liniach kolejowych w Polsce.

Seria 182 ČD – lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1963-1965 dla kolei czechosłowackich. Wyprodukowano 168 lokomotyw. Elektrowozy zostały wyprodukowanie do prowadzenia pociągów towarowych kursujących po zelektryfikowanych liniach kolejowych. Po rozpadzie Czechosłowacji eksploatowane są przez koleje czeskie i słowackie oznakowane jako Řada 182. Przez polskich przewoźników kolejowych eksploatowanych było 108 lokomotyw pod oznaczeniami 182. Niekiedy można spotkać się z oznaczeniem ET182, które jedynie zostało nadane w 2006 roku lokomotywie 182 121 pracującej dla CTL Logistic, która pracowała z oznaczeniem 182 121-4 + ET182-002, to jednak nigdy żadna z polskich lokomotyw nie otrzymała takiego oznaczenia. W 2007 roku oznaczenie ET182-002 zostało usunięte z pudła maszyny.

ČD 183 – lokomotywa elektryczna produkowana w zakładach Škody w Pilźnie w 1971 dla kolei czechosłowackich. W 2011 elektrowozy były w okresie eksploatacji dozorowanej w dolnośląskiej spółce Pol-Miedź Trans, a we wrześniu 2011 otrzymały świadectwo dopuszczające do ruchu kolejowego. Lokomotywy są eksploatowane przez kilku polskich przewoźników kolejowych po modernizacji w ZNTK Oleśnica, podczas których otrzymały pantografy połówkowe. Pozostałe lokomotywy posiadają dopuszczenie do kursowania do stacji granicznej w Chałupkach.

Škoda 69E – typ normalnotorowych dwusystemowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w latach 1984–1990 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Jest to najliczniejsza seria lokomotyw dwusystemowych w Czechach.

Seria 163 kolei czeskich – oznaczenie normalnotorowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w latach 1984-1992 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są eksploatowane obecnie w Czechach, na Słowacji i we Włoszech, a od 2012 roku, również przez Przewozy Regionalne. Od 2015 roku większość spolonizowanych lokomotyw tej serii eksploatowanych jest przez spółkę Koleje Czeskie.

Škoda 78E – typ normalnotorowych manewrowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w latach 1981–1982 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są eksploatowane obecnie w Czechach.

Škoda 79E – lokomotywa elektryczna wyprodukowana w 1977 roku przez firmę Škoda dla kolei czechosłowackich (ČSD), oznaczona pierwotnie jako seria E.479.0, następnie seria 130 kolei ČSD/ČD. Powstały ogółem 54 lokomotywy tego typu, z tego 40 dla kolei czechosłowackich, w ramach dwóch podtypów fabrycznych 79E1 i 79E2.

Škoda 109E Emil Zátopek – czeska lokomotywa elektryczna wyprodukowana w latach 2008-2011 przez Škoda Transportation.