
Przeciwblokujący układ hamulcowy – układ, który wyczuwa poślizg kół i automatycznie moduluje ciśnienie, wytwarzając siły hamowania przy kołach, które ograniczają stopień poślizgu.

Adaptive Cruise Control (ACC), Intelligent Cruise Control (ICC) – urządzenie utrzymujące odpowiedni (bezpieczny) odstęp między poruszającymi się pojazdami samochodowymi, jeśli ruch odbywa się po tym samym pasie.

Adaptive Forward Lighting (AFL) także jako Adaptive Front Lighting System (AFS)– zaawansowany system oświetlenia przedniego.

Akwaplanacja – utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między oponą a jezdnią. W rezultacie może wystąpić utrata kontroli nad pojazdem. O akwaplanację łatwo podczas jazdy w czasie albo po deszczu na asfaltowych nawierzchniach z wygniecionymi koleinami lub nierównościami, w których zbiera i długo się utrzymuje wystarczająco gruba warstwa wody.

Blind Spot Information System w skrócie BLIS jest to system informacji "martwego pola" w pojeździe. System ten - dzięki lampkom umieszczonym obok lusterek - ostrzega kierowcę o innym pojeździe, który znajduje się w tzw. "martwym polu". Działa dzięki kamerom umieszczonym w bocznych lusterkach. System aktywuje się po przekroczeniu przez kierowcę prędkości 10 km/h.

Blokada alkoholowa – urządzenie techniczne uniemożliwiające uruchomienie silnika pojazdu silnikowego i pojazdu szynowego, w przypadku gdy zawartość alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu wynosi co najmniej 0,1 mg alkoholu w 1 dm³.

Chlapacz samochodowy – element montowany seryjnie lub dodawany opcjonalnie do samochodu, który ma na celu ochronę nadwozia przed kamieniami, wodą, błotem.

Czarny punkt – miejsce na drodze, gdzie dochodzi do szczególnie wielu wypadków drogowych. W niektórych krajach na świecie wybrane miejsca oznaczane są specjalnymi znakami drogowymi lub niekonwencjonalnymi tablicami informacyjnymi. Czarnymi punktami oznaczane są także inne niebezpieczne miejsca, np. przy zbiornikach wodnych oraz przejścia przez tory kolejowe.
Czujnik(i) parkowania lub asystent parkowania – elektroniczny system zdalnie mierzący odległość samochodu od przeszkody lub innego pojazdu, ułatwiający jego manewrowanie (parkowanie), oparty na zasadzie echosondy.

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, elektroniczna kontrola stabilizacji, ESC, ESP lub DSC – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

Euro NCAP – niezależna niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów, sponsorowana przez różne niezależne organizacje, wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Powstała w 1997 roku. Jej głównym celem było testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Głównym elementem tegoż testu był test zderzeniowy. Organizacja przyczyniła się do rozwoju bezpieczeństwa.
Fotelik samochodowy chroni dziecko będące pasażerem samochodu przed skutkami zderzenia lub gwałtownego hamowania.

International Organisation for Standardisation – ISO Fixture bardziej znane w skrócie jako Isofix także ISOFIX, jest systemem mocowania fotelików dziecięcych na siedzeniach w samochodach. System Isofix składa się z dwóch uchwytów, które znajdują się między siedziskiem a oparciem fotela. Uchwyty te są przymocowane bezpośrednio do konstrukcji pojazdu. Wcześniej stosowano mocowanie fotelika pasami bezpieczeństwa. W stosunku do pasów, Isofix zapewnia sztywniejsze zamocowanie, co przekłada się na wyższe bezpieczeństwo. Zastosowanie systemu zatrzasków praktycznie wyklucza nieprawidłowy montaż. Wadą Isofixu jest brak zabezpieczenia fotelika przed przemieszczeniem w osi obrotu wokół uchwytów. Jedyne zabezpieczenie stanowią siedzisko i oparcie fotela.
Klatka bezpieczeństwa – to konstrukcja przestrzenna, która ma za zadanie przeciwdziałać poważnym odkształceniom nadwozia w razie wypadku lub wywrócenia samochodu, a przez to chronić życie osób w pojeździe. Używana w sportach samochodowych oraz pojazdach komunikacji miejskiej i turystycznych. Klatka bezpieczeństwa zalecana jest dla samochodów startujących w każdych niemal zawodach sportowych, natomiast obowiązkowa jest w profesjonalnych seriach jak Driftingowe Mistrzostwa Polski czy Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski. Wymóg stosowania klatek podyktowany jest dużym stopniem ryzyka. Klatka bezpieczeństwa nie może utrudniać kierowcy i pilotowi wchodzenia i wychodzenia z samochodu.

Lexus Safety System + – opracowany przez firmę Lexus zintegrowany system podwyższający poziom bezpieczeństwa czynnego pojazdów, wykorzystujący przednią kamerę samochodu i radar pracujący w zakresie fal milimetrowych do wykrywania znajdujących się przed samochodem przeszkód, pojazdów i pieszych. W oparciu o uzyskane w ten sposób informacje, przetworzone przez algorytmy sztucznej inteligencji, zwiększa świadomość sytuacyjną kierowcy, pomagając uniknąć zderzenia, a w sytuacjach krytycznych może również autonomicznie podejmować działania przeciwdziałające wypadkom lub ograniczające skutki kolizji.

Lojack S.A. – pierwsza w Polsce firma zajmująca się odzyskiwaniem skradzionych pojazdów. Systemy Lojack oprócz Polski znajdują się w ponad 40 krajach.

Lusterko wsteczne – element wyposażenia pojazdu ułatwiający kierowcy obserwację przestrzeni z tyłu i z boków pojazdu.

Manekin – figura mająca imitować człowieka. Ma zastosowanie zarówno w przemyśle jak i w sztuce. Manekiny wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie zaistnieje potrzeba coś wyeksponować jak i w badaniach, w których celem jest zbadanie zachowania ludzkiego ciała na określone warunki a wykorzystanie człowieka zagrażałoby jego zdrowiu. Manekin występuje też w sztuce jako istota podatna na wszelkie wpływy z zewnątrz lub całkowicie obojętna wobec wszystkiego co widzi.

OnStar – należąca do grupy General Motors korporacja prowadząca działalność komunikacyjną, monitorującą, oraz śledzącą na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady. System OnStar aktualnie dostępny jest wyłącznie w pojazdach produkowanych przez General Motors, lecz przez krótki czas dostępny był również w pojazdach produkowanych przez Audi, Acura, Subaru i Volkswagen. OnStar ma na celu namierzanie pojazdów znajdujących się na terenie danego kraju.

Pas bezpieczeństwa – pas z tkaniny lub tworzywa sztucznego montowany w samochodzie lub samolocie, który po zapięciu częściowo chroni ludzi przed uszkodzeniami ciała w razie zderzenia lub gwałtownego hamowania samochodu, lub wpadnięcia samolotu w turbulencje.

Poduszka powietrzna – samochodowy element pasywnego systemu bezpieczeństwa. Ma na celu zamortyzowanie uderzenia o elementy pojazdu ciała pasażerów i kierowcy w wypadku zderzenia.

Side Impact Protection System w skrócie SIPS, jest to system zabezpieczający przed bocznymi uderzeniami. System ten został opatentowany przez firmę Volvo. System działa tak, aby w wypadku uderzenia bocznego rozproszył on energię uderzenia na cały szkielet pojazdu. Częścią wyposażenia tego systemu są boczne poduszki powietrzne.

Strefa zgniotu, ściślej strefa kontrolowanego zgniotu – część pojazdu, która przy kolizji z przeszkodą ulega deformacji (zgnieceniu), pochłaniając przy tym znaczną część energii pojazdu.

Sygnał dźwiękowy - element obowiązkowego wyposażenia pojazdu, służący do ostrzegania innych użytkowników dróg.
Zjawisko odnoszące się do wpływu używania telefonu komórkowego przez prowadzących pojazdy na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Psychologiczne teorie uwagowe i empiryczne dowody wskazują na negatywny wpływ prowadzenia rozmów oraz sporządzania wiadomości tekstowych przy użyciu telefonu komórkowego na bezpieczeństwo jazdy. Wpływ ten jest niezależny od użycia zestawów głośnomówiących oraz zestawów słuchawkowych.

Test łosia – test, który muszą przejść i zaliczyć wszystkie nowe samochody zanim zostaną wprowadzone na rynek. Polega na przejechaniu samochodem slalomu pomiędzy słupkami z odpowiednią prędkością. Służy do testowania stabilności pojazdu podczas wykonywania gwałtownych manewrów.

Test zderzeniowy - test zderzenia samochodu przeprowadzany w warunkach laboratoryjnych, którego celem jest sprawdzenie systemów bezpieczeństwa biernego samochodu. Podczas testu rejestrowany jest obraz wideo oraz sygnały z czujników umieszczonych na pokładzie samochodu oraz zamontowanych w manekinach. Po wykonaniu testu dane te są szczegółowo analizowane.
Trójkąt ostrzegawczy − odblaskowy trójkąt ustawiany na drodze za zepsutym pojazdem albo zakładany z tyłu zepsutego pojazdu, aby zapobiec najechaniu na ten pojazd. Trójkąt ostrzegawczy wchodzi w Polsce w skład wyposażenia obowiązkowego pojazdu samochodowego z wyjątkiem motocykla jednośladowego.

Widzialność (met.) – zależny od warunków atmosferycznych zasięg dostrzegania obiektów.

Wypadek komunikacyjny – zdarzenie w ruchu lądowym, morskim lub powietrznym, w którym uczestniczy co najmniej jeden pojazd oraz którego skutkiem są szkody w majątku lub szkody na osobach w nim uczestniczących.

Zagłówek – element wyposażenia pojazdów silnikowych głównie pojazdów samochodowych. Umieszczony nad oparciem fotela element, mający na celu przytrzymywanie głowy osoby siedzącej w fotelu. W transporcie zadaniem zagłówków jest niedopuszczenie do nagłego przemieszczenia głowy ku tyłowi pojazdu, które mogłoby prowadzić do urazów kręgosłupa. Drugim zadaniem zagłówka jest podniesienie komfortu podróżowania poprzez umożliwienie wygodnego oparcia głowy.

Zderzak w motoryzacji to najbardziej wysunięty w przód i w tył element pojazdu służący do złagodzenia zderzenia pojazdu z innym pojazdem, pieszym lub przeszkodą. Stanowi też ważny element wzorniczy samochodu.

Zderzenie czołowe – zderzenie dwóch pojazdów w ruchu drogowym, szynowym, morskim, lotnicznym itp., w którym dochodzi do czołowego, obustronnego i niezaplanowanego kontaktu, podczas którego wyzwala się duża (ogromna) niszcząca energia.