Wagon osobowyW
Wagon osobowy

Wagon osobowy – pojazd nietrakcyjny w składzie stałym lub zmiennym, przeznaczony do przewozu pasażerów. Wagon osobowy może posiadać kabinę maszynisty i nazywany jest wówczas wagonem sterowniczym.

SalonkaW
Salonka

Salonka, wagon salonowy – specjalnie umeblowany, komfortowy wagon kolejowy przeznaczony do użytku wysokich urzędników lub władców, niekiedy innych osób. Wagony salonowe są własnością przewoźnika, udostępnianą na zamówienie, albo należą do osoby z nich korzystającej. W Polsce normalnotorowymi salonkami dysponują np. PKP Intercity S.A. oraz Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych w Bytomiu do dziś zachowała się salonka wąskotorowa z 1912, którą podobno podróżował niemiecki cesarz.

Wagon barowyW
Wagon barowy

Wagon barowy (bufetowy) – rodzaj wagonu kolejowego, wyposażonego w sposób umożliwiający przygotowanie, podawanie i spożywanie w nim posiłków przez podróżnych.

1AwW
1Aw

1Aw – wąskotorowe wagony pasażerskie wyprodukowane w latach 1954–1957 w Fabryce Wagonów w Świdnicy w liczbie 126 sztuk. Wszystkie były przeznaczone dla kolei dojazdowych PKP. Według danych z 2009 zachowało się 31 sztuk, w tym 2 przeznaczone do ekspozycji. Oznaczane były serią Cx, a następnie Bx i Bxhpi. W oparciu o konstrukcję typu 1Aw powstały kolejne polskie wagony dla kolei wąskotorowej.

43AW
43A

Wagon 43A – wagon osobowy II klasy używany kiedyś przez PKP na trasach lokalnych, popularnie zwany Ryflakiem.

101AW
101A

101A – wagon osobowy 2. klasy używany od lat 60. do wczesnych lat 90. XX w. przez PKP na trasach lokalnych, zwany ryflakiem. Dwa ostatnie czynne wagony zostały przeniesione do skansenu kolejowego w Chabówce, gdzie służą przy okazji przejazdów specjalnych. Wagon stanowił rozwinięcie konstrukcji 43A.

110AW
110A

Wagon 110A - pierwsza seria wagonów z miejscami leżącymi w Polsce. Prototyp wagonu powstał w 1969 roku. Łącznie wyprodukowano 375 sztuk wagonów w trzech wersjach.

111ArowW
111Arow

111Arow – seria zmodernizowanych wagonów pasażerskich 111A. Charakteryzuje się brakiem przedziałów pasażerskich oraz uchwytami do przewożenia rowerów. Jeżdżą w pociągach PKP Intercity kategorii EIC, IC i TLK

112AtW
112At

112At – jeden z dwóch typów wagonów osobowych pierwszej i drugiej klasy jeżdżący w PKP Intercity. Drugi typ, to 141A-20 powstały po modernizacji wagonów 141A w bydgoskiej Pesie.

113AW
113A

113A – wagony barowe jeżdżący w składach PKP Intercity. Wagony były produkowane w latach 1989-1999 przez H. Cegielski – Poznań. Obecnie jest to najpopularniejszy typ wagonów barowych używany przez PKP IC w pociągach Ekspres Intercity.

120AW
120A

120A – wagon osobowy używany przez Przewozy Regionalne; przez kolejarzy i miłośników kolei zwany bonanza.

141AW
141A

141A – wagony osobowe drugiej klasy jeżdżące w składach PKP Intercity. Posiadają standardowe malowanie wagonu klasy drugiej w wersji dla TLK lub EIC.

A20D-P (wagon doczepny)W
A20D-P (wagon doczepny)

A20D-P – wąskotorowy wagon doczepny do wagonu motorowego MBxd2. Wagony te zostały wyprodukowane w latach 1983–1988 w Zakładach Metalowych "23 August" w Bukareszcie. Pierwotnie wchodziły w skład spalinowych zespołów trakcyjnych A20D-P.

BhiW
Bhi

Bhi - oznaczenie serii nadawane pasażerskim wagonom wąskotorowym w Polsce.

BhpW
Bhp

Bhp – według oznaczeń PKP seria osobowych piętrowych wagonów kolejowych, budowanych w zakładach VEB Waggonbau Görlitz w latach 1959–1977. Pojazd ten, mimo że bazował na rozwiązaniach przedwojennych, był dość nowoczesną konstrukcją. Był charakterystycznym pojazdem na szlakach lokalnych w wielu krajach socjalistycznych. Eksploatowany do niedawna w pociągach na lokalnych liniach o sporym ruchu pasażerskim, w przeszłości – również w pociągach pospiesznych. 17 czerwca 2018 roku ostatni czynny zestaw po raz ostatni przewiózł pasażerów, obsługując pociąg Tur relacji Chojnice - Hel - Chojnice.

Boczniak (wagon)W
Boczniak (wagon)

Boczniak – wagon osobowy dawnej konstrukcji, przedziałowy, pozbawiony korytarza wewnętrznego, z osobnymi drzwiami zewnętrznymi do każdego przedziału i stopniami bocznymi na całej długości wagonu. W Polsce boczniaków wywodzących się z Cesarstwa Niemieckiego używano w ruchu planowym do lat siedemdziesiątych XX wieku.

Bombardier TwindexxW
Bombardier Twindexx

Bombardier Twindexx - seria pasażerskich wagonów piętrowych typu push-pull produkowanych przez firmę Bombardier od 2009 roku dla Niemiec, Szwajcarii, Luksemburga. Wagony Twindexx Vario zostały zaprojektowane dla ruchu regionalnego z prędkością 160 km/h. Firma Bombardier posiada w swojej ofercie także wagony Twindexx Express przystosowane do prędkości 230 km/h.

British Rail Mark 3W
British Rail Mark 3

British Rail Mark 3 – seria brytyjskich wagonów kolejowych budowana w zakładach BREL w latach 1975–1988, przeznaczona do stosowania w pociągach klasy InterCity. Większość wagonów, występująca w wielu wariantach, jest nadal wykorzystywana, w szczególności w połączeniu z dwoma lokomotywami British Rail Class 43, tworząc składy Intercity 125. Niektórzy operatorzy wykorzystują je także w składach klasycznych, razem z lokomotywą British Rail Class 67. Wagony Mark 3 posiadają udoskonalone zawieszenie pneumatyczne, dzięki czemu wyróżniają się wyjątkowo płynną jazdą. Wagony te posiadają nietypowy system otwierania drzwi – klamka znajduje się jedynie na zewnątrz wagonu i aby otworzyć drzwi od środka należy najpierw otworzyć okno znajdujące się w drzwiach wagonu.

BTxhpiW
BTxhpi

BTxhpi – oznaczenie serii nadawane pasażerskim wagonom turystycznym zbudowanym na bazie wagonów towarowych eksploatowanym na kolejach wąskotorowych w Polsce.

BxhpiW
Bxhpi

Bxhpi – oznaczenie na Polskich Kolejach Państwowych wąskotorowych, czteroosiowych wagonów osobowych drugiej klasy, przechodnich, wyposażonych w hamulec pneumatyczny.

Eurofima (wagon)W
Eurofima (wagon)

Eurofima – seria wagonów osobowych klasy I i II, które stały się protoplastą standardu Z. Wagony powstały w dwóch seriach liczących w sumie 500 egzemplarzy i są eksploatowane przez 6 przewoźników kolejowych z zachodniej Europy. Nazwa handlowa Eurofima pochodzi od nazwy funduszu Eurofima, z którego przekazano środki na zakup pierwszych wagonów dla kolei austriackich. W latach 1980–1982 SGP-Simmering zbudował dla kolei austriackich serię niemalże identycznych wagonów, lecz ze zmienionym wózkiem oraz bez klimatyzacji. Wagony te dostały tylko oznaczenie numeryczne z zakresu 51 81 21-70 500 do 604.

Ferdinand Magellan (wagon)W
Ferdinand Magellan (wagon)

Ferdinand Magellan – opancerzony, kuloodporny wagon kolejowy zbudowany na potrzeby podróży urzędujących prezydentów Stanów Zjednoczonych za czasów prezydentury Franklina D. Roosevelta, zabytek ze zbiorów The Gold Coast Railroad Museum of Miami.

HCP 111AW
HCP 111A

111A – wagon osobowy drugiej klasy jeżdżący w składach PKP Intercity i Przewozów Regionalnych. Posiada standardowe malowanie wagonu klasy drugiej.

HCP 112AW
HCP 112A

112A – typ wagonów osobowych pierwszej klasy, jeżdżący w składach PKP Intercity.

HCP Z1W
HCP Z1

HCP Z1 – wagony pasażerskie produkowane w latach 1997–2015 przez zakłady H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych dostosowane do wymagań UIC-Z1. Zbudowano kilkanaście typów wagonów tego standardu, w sumie 138 egzemplarzy. Głównym ich użytkownikiem jest PKP Intercity. Swoje HCP Z1 posiadają także Koleje Białoruskie.

HCP Z2W
HCP Z2

HCP Z2 – wagony pasażerskie produkowane w latach 1988-1996 przez H. Cegielski w Poznaniu dostosowane do wymagań UIC-Z2. Zbudowano 8 typów wagonów tego standardu w łącznej liczbie 118 egzemplarzy. Jedynym ich użytkownikiem jest PKP Intercity.

Pesa 401MW
Pesa 401M

Pesa 401M – wagon sterowniczy stosowany jako doczepa do szynobusów Pesa 214M serii SA106. Wagon ten został zbudowany przez Pesę Bydgoszcz dla urzędu marszałkowskiego województwa kujawsko-pomorskiego w liczbie 5 sztuk.

Pesa SundeckW
Pesa Sundeck

Pesa Sundeck – rodzina wagonów piętrowych produkowana przez zakłady Pesa z Bydgoszczy. W jej skład wchodzą wagony sterownicze i wagony środkowe, które w połączeniu z lokomotywami z rodziny Pesa Gama tworzą pociągi w systemie push-pull.

TiepłuszkaW
Tiepłuszka

Tiepłuszka – ogrzewany wagon towarowy przystosowany do przewożenia ludzi w dość prymitywnych warunkach. Typowe dla Rosji z okresu rewolucji bolszewickiej.

UIC-YW
UIC-Y

UIC-Y – standard wagonów pasażerskich dostosowanych do ruchu międzynarodowego wprowadzony przez Międzynarodowy Związek Kolei. Przyjęty w 1961 i stosowany do dziś.

UIC-ZW
UIC-Z

UIC-Z – standard wagonów pasażerskich dostosowanych do ruchu międzynarodowego wprowadzony przez Międzynarodowy Związek Kolei, następca UIC-Y. Rozwijany od lat 70., zaś powszechnie przyjęty po 1989 roku. Wyróżnia się wagony Z1 i Z2.

Wagon restauracyjnyW
Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny – rodzaj wagonu kolejowego, który jest wyposażony w sposób umożliwiający przygotowanie, podawanie i spożywanie w nim posiłków przez podróżnych. Pierwsze wagony restauracyjne wprowadzono w 1879 r. Typowy wagon restauracyjny składa się z zajmującej większą część przestrzeni sali jadalnej mającej ok. 40 miejsc konsumenckich oraz kuchni z zapleczem socjalnym dla załogi wagonu. W części restauracyjnej przejście znajduje się pośrodku, a w części kuchennej – z boku wagonu. Stoliki są rozmieszczone po obu stronach przejścia w rzędach, po jednej stronie 2-osobowe, a po drugiej 4-osobowe.

Wagon z CompiègneW
Wagon z Compiègne

Wagon z Compiègne – wagon, w którym podpisano pierwszy oraz drugi rozejm w Compiègne.