Samochód ciężarowyW
Samochód ciężarowy

Samochód ciężarowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków. Określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy, przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9. Według danych statystycznych, pod koniec roku 2018 w Polsce zarejestrowanych było 3 758 000 samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych.

Citroën Type 23W
Citroën Type 23

Citroën Type 23 – francuska ciężarówka wykorzystywana podczas drugiej wojny światowej.

DAF XFW
DAF XF

DAF XF – seria ciężarówek przystosowanych do transportu długodystansowego, produkowanych przez holenderską firmę DAF. Obecnie produkowane są pojazdy drugiej generacji.

IFA W50W
IFA W50

IFA W50 – samochód ciężarowy, który produkowany był przez VEB IFA w Ludwigsfelde w NRD w latach 1965–1990.

Iveco EuroStarW
Iveco EuroStar

Iveco EuroStar – samochód ciężarowy produkowany przez włoską firmę Iveco. Pojazd często wykorzystywany do transportu dalekobieżnego. Samochód najczęściej występował jako ciągnik siodłowy w konfiguracji napędu 4x2 rzadziej w 6x2. Nieco mniejszym odpowiednikiem Iveco EuroStar jest Iveco EuroTech. Iveco EuroStar posiada większą atrapę chłodnicy niż EuroTech. Następcą serii Euro była seria Stralis.

Iveco StralisW
Iveco Stralis

Iveco Stralis – ciężki samochód ciężarowy produkowany przez włoską firmę Iveco od 2002 roku. Stralis zastąpił w ofercie Iveco ciężarówki EuroStar oraz EuroTech. Występuje w wariantach od 19 do 44 ton, uzupełniając ofertę modelu Eurocargo.

Iveco ZetaW
Iveco Zeta

Iveco Zeta i Iveco TurboZeta – samochody ciężarowe klasy średniej produkowane w latach 1977-1991 w wielu odmianach nadwozi i silników. Wersje licencyjne powstają do dziś.

Jeep Forward ControlW
Jeep Forward Control

Jeep Forward Control – samochód ciężarowy produkowany pod amerykańską marką Jeep w latach 1956 – 1965.

MAN F2000W
MAN F2000

MAN F2000 – seria ciężkich samochodów ciężarowych produkowana przez niemiecką firmę MAN Nutzfahrzeuge AG.

MAN TGAW
MAN TGA

MAN TGA – seria ciężkich pojazdów użytkowych niemieckiej firmy MAN AG, wprowadzona na rynek w roku 2000.

MAN TGLW
MAN TGL

MAN TGL – seria lekkich i średnich samochodów ciężarowych produkowanych od 2005 roku przez niemiecki koncern MAN. W Polsce model ten dostępny jest również pod oznaczeniem Star TGL, a w Austrii jako Steyr TGL.

MAN TGXW
MAN TGX

MAN TGX – seria ciężkich pojazdów użytkowych niemieckiej firmy MAN AG, wprowadzona na rynek w roku 2007.

MAN TGX V8W
MAN TGX V8

MAN TGX V8 – dalekobieżny ciągnik siodłowy niemieckiej firmy MAN AG, wprowadzony na rynek jesienią roku 2007, rozwinięcie poprzedniego ciągnika – MAN TGA.

MAN-VWW
MAN-VW

MAN-Volkswagen G90 – to lekkie samochody ciężarowe, produkowane przez firmę Volkswagen w kooperacji z MAN w latach 1977-1993.

Mercedes-Benz ActrosW
Mercedes-Benz Actros

Mercedes-Benz Actros – samochód ciężarowy produkowany przez przedsiębiorstwo Mercedes-Benz od 1996. Pierwszą generację produkowano do roku 2003. Od 2011 roku produkowana jest druga generacja pojazdu oznaczona jako MP4.

Mercedes-Benz ArocsW
Mercedes-Benz Arocs

Mercedes-Benz Arocs – ciężki samochód ciężarowy przeznaczony do transportu budowlanego produkowany przez niemieckiego producenta Mercedes-Benz od 2013 roku.

Mercedes-Benz ZetrosW
Mercedes-Benz Zetros

Mercedes-Benz Zetros - ciężka ciężarówka produkowana przez koncern Mercedes-Benz. Auto łączy w sobie cechy terenowego Unimoga oraz szosowego Actrosa.

Pojazd wieżowyW
Pojazd wieżowy

Pojazd wieżowy – pojazd kolejowy lub samochodowy, przeznaczony do prac nad przewodami trakcyjnymi. W początkach kolei elektrycznej i tramwajów używano lekkich, bezsilnikowych wagonów doczepnych o prostej konstrukcji. Współcześnie na kolei wykorzystuje się przede wszystkim wagony wieżowe, powstałe poprzez przebudowę wozów silnikowych. Do diagnostyki i napraw przewodów trolejbusowych oraz tramwajowych służą pojazdy samochodowe i tramwajowe, które są wyposażone w podnośnik na dachu.

Praga V3SW
Praga V3S

Praga V3S − model czechosłowackiej ciężarówki wielozadaniowej produkcji zakładów Auto-Praga Hostivař.

Renault KeraxW
Renault Kerax

Renault Kerax – samochód ciężarowy produkowany przez firmę Renault Trucks od 1997 roku do zastosowań budowlanych. Został zaprezentowany w 1997 roku i od razu było to podobieństwo do swojego drogowego brata Renault Premium Route. Technicznie bazuje na właśnie tym modelu i z niego pochodzą silniki, skrzynie biegów oraz kabina z wnętrzem. Rama i osie są specjalnie stworzone do Keraxa, dzięki czemu w zależności od wersji ładowność może wynosić 26 i 32 t. Silniki montowane w modelu Kerax to m.in.: MIDR o mocach 385 i 400 KM, dCi o mocy 420 KM (Renault) oraz DXI o mocach 410, 430, 450 i 460 KM (Volvo). Zawieszenie montowane w modelu Renault Kerax to resory piórowe, ale różnią się w zależności od wersji. W modelu o ładowności 26 t zastosowano resory paraboliczne, a w wersji o ładowności 32 t zastosowano resory półeliptyczne. Renault Kerax bardzo często był używany jako samochód techniczny w rajdzie Paryż-Dakar bazujący na Renault Kerax 6x6 dCi 420. Były stosowane 3 wersje kabin, co zwiększało możliwości Keraxa. W 2006 roku przeszedł gruntowny facelifting gdzie poddano modernizacji silniki, kabiny, wnętrze, lampy oraz skrzynie biegów. W 2009 roku również został poddany faceliftingowi gdzie lekko zmodernizowano kabinę oraz silniki. W 2013 roku zakończono produkcję, ale nadal można kupić wojskową wersję Keraxa, która jest nadal produkowana. Następcą modelu Kerax jest Range K.

Renault MagnumW
Renault Magnum

Renault Magnum – seria samochodów ciężarowych produkowanych przez francuski koncern Renault V.I./Renault Trucks.

Renault MascottW
Renault Mascott

Renault Mascott – lekki samochód ciężarowy produkowany przez Renault Trucks w latach 1999 - 2010. Pojazd został zastąpiony trzecią generacją modelu Master.

Renault MaxityW
Renault Maxity

Renault Maxity – samochód ciężarowy produkowany przez Renault Trucks od 2007 roku jako samochód dystrybucyjny, który sprawdza się w mieście na wąskich uliczkach. Został zaprezentowany w 2007 roku przy szerszej publiczności i miał uzupełnić lukę po modelach Master i Mascott, z którym dzieli podzespoły osie i silniki DXi. Pod kabiną montowano jeden z 2 silników z modeli Master i Mascott o poj. 2,5 oraz 3.0 o mocy odpowiednio 110, 130 i 150 KM. Samochód mógł być wyposażony w pojedynczą lub podwójną kabinę która była przestronna i komfortowa. W wyposażeniu standardowym znalazło się m.in: ABS z EBD, elektryczne lusterka i szyby, centralny zamek, komputer pokładowy, klimatyzację, radio CD itp. Dzięki krótkiemu rozstawowi osi od 2500-3400 mm jest bardzo zwrotny w mieście, gdzie jest czasami bardzo ciasno. Bez większych zmian był produkowany do 2014 roku, gdzie został zastąpiony modelem Range D.

Renault MidlumW
Renault Midlum

Renault Midlum – samochód ciężarowy dystrybucyjny produkowany przez Renault Trucks w latach 2000-2014. Samochód był następcą modelu Midliner produkowanego w latach 80. i 90. Samochód został zaprezentowany w 2000 roku jako odpowiedź na konkurencję m.in : MAN TGL, Iveco EuroCargo czy DAF LF, czyli lekkich samochodów ciężarowych. Midlum w porównaniu do poprzednika zaprezentował nowe podejście do designu, który zapoczątkował w modelu Premium. W Renault Midlum znajdują się jednostki napędowe spełniające normy Euro 3,4 i 5 : (Renault) MIDR o mocy 135-250 KM, dCi o mocy 150-270 KM, DXi (TCD) o mocy 160-280 KM, DXi (TCD) o mocy 180-300 KM. Samochód był i jest nadal wykorzystywany w specjalistycznych zadaniach, korzystają z nich np. Straż i Pogotowie Energetyczne. W 2006 roku przeszedł gruntowną modernizację, kabinę z wnętrzem, zmieniono lampy, silniki spełniające normę Euro4 (DXi) i skrzynię biegów. W 2009 roku przeszedł delikatny lifting w którym poddano lekkiej modernizacji : kabinę oraz silniki DXi spełniające już normę Euro 5. W 2014 roku zakończono produkcję, a następcą został Range D.

Renault PremiumW
Renault Premium

Renault Premium Route – samochód ciężarowy francuskiego koncernu Renault Trucks, który pojawił się na rynku w 1997 roku zastępując wysłużoną serię R-Major produkowaną od początku lat 80. XX wieku. Pojazdy Premium reprezentują segment ciężkich i średnich ciężarówek, przeznaczone są głównie na trasy średniej długości, używane są także w długodystansowym transporcie drogowym. Początkowo pojazdy wyposażano w silniki o mocy nieprzekraczającej 400 KM, później pojawiła się wersja 420 dCI o mocy 412 KM, którą często wykorzystywano w transporcie międzynarodowym. Po 2006 roku były montowane silniki DXi o pojemności 11 litrów konstrukcji Volvo o mocach od 410-460 koni. Kabiny różnych długości i wysokości, w tym kabina typu Single dla jednego kierowcy, bez fotela pasażera. Dokonano modernizacji modelu Premium zmieniając jego design oraz silniki, a także wprowadzając nowe odmiany przystosowane do różnych zadań transportowych.

Renault serii RW
Renault serii R

Renault serii R – samochód ciężarowy produkowany przez Renault Véhicules Industriels w latach 1980-1996. Pierwsze egzemplarze tych pojazdów pojawiły się w 1980 r. i były nieznacznie zmodyfikowanymi wersjami bliźniaczych ciężarówek Berliet serii "TR" i Saviem serii "PX", marek należących już w tym czasie do koncernu Renault.

Robur (samochód)W
Robur (samochód)

Robur – samochód, produkowany przez VEB ROBUR-Werke Zittau w NRD w latach 1961–1991 jako ciężarówka i autobus. Wytwarzano go z napędem na cztery koła AWD i 4x2.

Scania serii 3W
Scania serii 3

Scania serii 3 – samochód ciężarowy produkowany przez szwedzkiego producenta samochodów ciężarowych Scania w latach 1987 - 1997.

Scania serii 4W
Scania serii 4

Scania serii 4 - samochód ciężarowy produkowany przez szwedzkiego producenta samochodów ciężarowych Scania w latach 1995 - 2004.

Scania serii GW
Scania serii G

Scania serii G – ciężki samochód ciężarowy produkowany przez szwedzkiego producenta aut ciężarowych Scania od 2004 roku.

Scania serii PW
Scania serii P

Scania serii P – lekki samochód ciężarowy produkowany przez szwedzkiego producenta aut ciężarowych Scania.

Scania serii RW
Scania serii R

Scania serii R - ciężki samochód ciężarowy produkowany przez szwedzkiego producenta aut ciężarowych Scania od 2004 roku.

Scania serii TW
Scania serii T

Scania serii T - ciężki samochód ciężarowy produkowany przez szwedzkiego producenta aut ciężarowych Scania od 2000 roku do 2005.

Tatra 148W
Tatra 148

Tatra 148 – samochód ciężarowy o dużej ładowności produkcji czechosłowackiej. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1969 roku, a zakończono w 1982 roku. Produkowana w licznych wersjach nadwoziowych na podwoziach 4x4 i 6x6. Eksportowana do wielu krajów socjalistycznych.

Tatra 813W
Tatra 813

Tatra 813 – ciężki samochód ciężarowy produkcji czechosłowackiej. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1967 roku, a zakończono w 1982 roku, w odmianach napędu: 4x4, 6x6 i 8x8, znajdowała liczne zastosowania cywilne i wojskowe. Następcą była Tatra 815.

Tatra 815W
Tatra 815

Tatra 815 – samochód ciężarowy produkcji czeskiej. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1983 roku, a skończono w 1994 roku.

Tesla SemiW
Tesla Semi

Tesla Semi – elektryczny samochód ciężarowy produkcji Tesla, Inc., zaprezentowany w 2017 roku. Rozpoczęcie produkcji jest zaplanowane na 2021 rok.

Toyota DynaW
Toyota Dyna

Toyota Dyna – samochód użytkowy produkowany pod japońską marką Toyota od 1957 roku.

Volkswagen ConstellationW
Volkswagen Constellation

Volkswagen Constellation − flagowy ciągnik siodłowy marki Volkswagen produkowany na rynek Ameryki Południowej od 2005 roku w zakładach MANa.

Volvo F10, F12 i F16W
Volvo F10, F12 i F16

Volvo F10, F12 i F16 – seria samochodów ciężarowych produkowanych przez Volvo Trucks w latach 1977-1993. Produkcja F10 i F12 została uruchomiona w 1977 roku, z wieloma innowacyjami, jak na swoje czasy, przede wszystkim kabiną z wysokim poziomem bezpieczeństwa i ergonomii dla kierowcy. Potężny model F16 wszedł do produkcji w 1987 roku, zaledwie 10 lat po premierze modeli F10 i F12.

Volvo FHW
Volvo FH

Volvo FH – gama ciężkich samochodów ciężarowych produkowanych przez Volvo Trucks. Wprowadzona na rynek w 1993 jako FH12 oraz FH16. Obecnie w produkcji jest czwarta generacja tego modelu. FH to pierwsze litery słów Front High a numer oznacza pojemność silnika w litrach. Gama FH jest jedną z najbardziej udanych ciężarówek. Na całym świecie sprzedano ponad 400 tys. egzemplarzy wszystkich generacji. We wrześniu 2012 roku, Volvo Trucks wprowadziło do produkcji nową generację modelu FH z wieloma usprawnieniami technicznymi.

Volvo FMW
Volvo FM

Volvo FM − gama samochodów ciężarowych produkowanych przez szwedzkie Volvo Truck Corporation. Wprowadzony w 1998 roku jako FM7, FM10 i FM12 obecnie produkowana jest druga generacja już jako FM. Od 2005 roku pojemność silnika nie jest już dodawana do nazwy modelu. FM jest uniwersalną w swym zakresie ciężarówką do dystrybucji, budownictwa i zastosowań komunalnych.