Pojazd szynowyW
Pojazd szynowy

Pojazd szynowy – ruchome urządzenie poruszające się wyłącznie po szynach, wprawiane w ruch za pomocą własnego układu napędowego lub też ciągnięte przez inny pojazd.

AérotrainW
Aérotrain

Aérotrain − prototypowy środek transportu rozwijany przez Francję w latach 60. i 70. XX wieku jako rodzaj kolei dużych prędkości, ostatecznie zarzucony na rzecz TGV. Projektem zarządzał inżynier Jean Bertin. Projektowany pojazd był poduszkowcem poruszającym się po specjalnie przygotowanym torze, zaś napęd stanowić miał silnik odrzutowy lub turbośmigłowy. Pierwszy tor (jednoszynowy) z żelbetu zbudowano pomiędzy Gometz-le-Châtel i Limour w 1966 roku. Opierał się on na wspornikach, które wynosiły go ponad ziemię; sam tor był T-kształtny i miał 6,7 km długości. W 1969 roku zbudowano z aluminium i asfaltu drugi tor oraz liczącą 18 km trasę w Loiret. 5 marca 1974 roku osiągnięto prędkość testowanego pociągu równą 430 km/h. Ostatecznie projekt zarzucono, a w roku 2007 eksperymentalny tor rozebrano.

AerowagonW
Aerowagon

Aerowagon lub aeromotowagon – eksperymentalny pojazd szynowy wysokich prędkości napędzany samolotowym silnikiem śmigłowym, stworzony przez Waleriana Abakowskiego, radzieckiego inżyniera pochodzącego z Łotwy.

Drezyna pancernaW
Drezyna pancerna

Drezyna pancerna – opancerzona i uzbrojona drezyna z własnym napędem, używana jako pancerny pojazd rozpoznawczy na liniach kolejowych.

Elektryczny pojazd trakcyjnyW
Elektryczny pojazd trakcyjny

Elektryczny pojazd trakcyjny – pojazd szynowy z własnym napędem elektrycznym i bez własnego źródła energii. Energia elektryczna pobierana jest z sieci trakcyjnej i zamieniana w silnikach elektrycznych na pracę mechaniczną.

Ostoja (kolejnictwo)W
Ostoja (kolejnictwo)

Ostoja to rama pojazdu szynowego. Zależnie od budowy i zastosowania taboru ostoja może być metalowa lub drewniana, a pod względem zawieszenia na osi, zewnętrzna lub wewnętrzna.

Piasecznica (technika)W
Piasecznica (technika)

Piasecznica – urządzenie w pojeździe szynowym, którego zadaniem jest podawanie piasku pod koła napędowe, zapobiegając ich poślizgowi, zwłaszcza podczas ruszania i przy hamowaniu. Używana podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych, które znacząco zmniejszają przyczepność kół do szyny oraz na stromych podjazdach.

Tramwaj dwusystemowyW
Tramwaj dwusystemowy

Tramwaj dwusystemowy – pojazd szynowy zaprojektowany do połączonego użytkowania zarówno na infrastrukturze kolei lekkiej, jak i na infrastrukturze kolei ciężkiej. Łączy w sobie właściwości pojazdu kolejowego i tramwaju, może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i po torach kolejowych.