
Auguste Piccard (PX-8) – pierwszy podwodny statek pasażerski.

Ben Franklin (PX-15) – podwodny statek badawczy, zdolny do długiego przebywania pod wodą. W 1969 wykonał miesięczny rejs badawczy, dryfując w Prądzie Zatokowym. Obecnie w Vancouver Maritime Museum.

Błotniak – jednoosobowy pojazd podwodny, z mokrą kabiną, przeznaczony do zadań dywersyjnych. Przedprototypy i eksploatowane egzemplarze stacjonowały w torpedowni na Oksywiu, tzw. Formozie. Pozostałe jednostki przechowywano w magazynie. Nazwa pochodzi od kryptonimu projektu: „błotniak” – nazwa ptaka drapieżnego z rodziny jastrzębiowatych. Wszystkie jednostki podwodne Marynarki Wojennej nazywane są nazwami ptaków drapieżnych, np. sęp, orzeł itp.

Delfin – pojazdy podwodne bez własnego napędu z suchą kabiną, przeznaczone do obserwacji trałów, sieci, dna itp., eksploatowane na statku badawczym Profesor Siedlecki.

DSRV 1 Mystic – amerykański oceaniczny, głębinowy ratunkowy pojazd podwodny klasy DSRV, opracowany w następstwie katastrofy amerykańskiego okrętu podwodnego USS "Thresher", jako pierwsza z planowanych dwunastu tego typu jednostek. W związku z ekstremalnie wysokimi kosztami budowy tego typu pojazdów, budowę pozostałych jednostek anulowano po zakończeniu budowy drugiej jednostki tego typu – Avalon.

Jim – rodzaj skafandra głębinowego przeznaczonego do prowadzenia prac podwodnych na uwięzi na głębokości do 600 metrów. Skafander Jim wykorzystywany jest na platformach wiertniczych i w akcjach ratowniczych. Wewnątrz skafandra utrzymywane jest stałe ciśnienie odpowiadające ciśnieniu na poziomie morza, co umożliwia wynurzenie nurka bez potrzeby dekompresji. Skafander posiada system oczyszczania i wymiany powietrza, który działa przez 48 godzin.

Kaikō – japoński robot do prac podwodnych, który 24 marca 1995 r. zszedł na dno Rowu Mariańskiego, wykonując najdokładniejszy do dnia dzisiejszego pomiar głębokości wynoszący 10 911 m. W lutym 1996 r. robot ten zebrał próbki z dna Rowu Mariańskiego. Zaginął podczas tajfunu 29 marca 2003 roku.

NATO Submarine Rescue System {NSRS) (NATO-wski System Ratownictwa Podwodnego − system do ratowania załóg zatopionych okrętów podwodnych, opracowany na początku XXI wieku przez Francję, Norwegię i Wielką Brytanię.

Pojazd Ratowniczy Głębokiego Zanurzenia – powstały w Stanach Zjednoczonych rodzaj podwodnych pojazdów ratowniczych przeznaczonych do wykonywania akcji ratunkowych załóg zanurzonych okrętów podwodnych. Konstrukcje podwodnych pojazdów ratunkowych DSRV zapoczątkowano w połowie lat sześćdziesiątych XX w., po stracie przez marynarkę wojenną USA okrętu podwodnego USS "Thresher" (SSN-593) w roku 1963. Pierwszoplanową misją DSRV jest zapewnienie szybkiej reakcji i ratunku dla załóg okrętów podwodnych które uległy zatopieniu lub katastrofie. Pierwszymi jednostkami ratowniczymi tego typu były amerykańskie jednostki "Mystic" oraz "Avalon"