MikroekonomiaW
Mikroekonomia

Mikroekonomia – dziedzina ekonomii zajmująca się badaniem wyborów ludzkich w warunkach rzadkości dóbr, w tym w szczególności badaniem zachowań indywidualnych konsumentów i przedsiębiorców oraz interakcji między tymi zachowaniami na poszczególnych rynkach. Jest to nauka zajmująca się szczegółową analizą podejmowanych przez jednostki decyzji dotyczących produkcji oraz wymiany dóbr.

Awersja do ryzykaW
Awersja do ryzyka

Awersja do ryzyka – pojęcie z zakresu ekonomii, szczególnie ekonomii finansowej. Jest to cecha aktorów gospodarczych, którzy mając do wyboru pewność wypłaty określonej kwoty lub loterię o wartości oczekiwanej tej samej wysokości, preferują pewną wypłatę. Matematycznie jest to związane z wklęsłą funkcją użyteczności o ujemnej drugiej pochodnej. Pewną kwotę o użyteczności odpowiadającej użyteczności wartości oczekiwanej loterii nazywa się certainty equivalent.

BłogostanW
Błogostan

Błogostan – sytuacja w mikroekonomii z obszaru zajmującego się badaniem preferencji konsumenta. Model błogostanu zakłada, że dla konsumenta istnieje określony koszyk, który jest najlepszy ze wszystkich możliwych. Im bliżej tego koszyka znajduje się dana osoba, tym większą odczuwa satysfakcję wyrażaną w kategoriach preferencji. Analogicznie im dalej konsument jest od optymalnego koszyka, tym gorzej się czuje. Punktem błogostanu nazywamy właśnie taki koszyk dóbr.

Czysty efekt substytucyjnyW
Czysty efekt substytucyjny

Czysty efekt substytucyjny – w mikroekonomii oznacza dostosowanie popytu, tj. wybieranego przez konsumenta koszyka dóbr, do nowej relacji cen tych dóbr, zaistniałej w wyniku obniżki lub podwyżki ich cen, przy założeniu, że konsument zachowuje dotychczasowy poziom życia, tzn. zakładając skorygowanie jego dochodu.

DezintermediacjaW
Dezintermediacja

Dezintermediacja („odpośredniczenie”) – w ekonomii, usunięcie pośredników z łańcucha dostaw: „wycinanie pośrednika”. W miejsce rozwijania tradycyjnych kanałów dystrybucji, które zawierają pewne rodzaje pośrednictwa, obecnie spółki mogą obsługiwać każdego klienta w sposób bezpośredni – np. przez Internet. Głównym celem tego typu rozwiązań jest ograniczanie kosztów.

Efekt owczego pęduW
Efekt owczego pędu

Efekt owczego pędu, zjawisko owczego pędu – nabywanie pewnych dóbr przez konsumentów tylko dlatego, że kupują je inni. Wynika to z chęci naśladowania osób, z którymi chcą się utożsamiać.

Efekt snobaW
Efekt snoba

Efekt snoba, efekt snobizmu – zjawisko ekonomiczne polegające na ograniczaniu zakupu pewnych dóbr lub całkowite zaniechanie ich nabycia, ponieważ są one chętnie nabywane przez inne gospodarstwa domowe.

Efekt VeblenaW
Efekt Veblena

Efekt Veblena, zwany także paradoksem Veblena, dotyczy dóbr luksusowych i najbogatszych grup społecznych, jest to wzrost wielkości popytu na dobra luksusowe mimo wzrostu cen tych dóbr.

Finanse osobisteW
Finanse osobiste

Finanse osobiste – część nauki o finansach zajmująca się zachowaniami gospodarstw domowych na rynku finansowym (subdyscyplina). Finanse osobiste zajmują się między innymi analizą potrzeb finansowych gospodarstw domowych i sposobów ich zaspokajania, badaniami rynku usług finansowych gospodarstw domowych oraz diagnozą postaw konsumentów wobec poszczególnych instrumentów i produktów finansowych.

Koszt krańcowyW
Koszt krańcowy

Koszt krańcowy - koszt jaki ponosi producent w związku ze zwiększeniem wielkości produkcji danego dobra o jedną jednostkę. Stanowi przyrost kosztów całkowitych związany z produkowaniem dodatkowej jednostki dobra.

PopytW
Popyt

Popyt – funkcyjna zależność między ceną produktu i jego ilością, którą skłonni są zakupić nabywcy. Na tę skłonność składa się chęć oraz ekonomiczna możliwość. W funkcji popytu (D) zmienną objaśniającą jest cena produktu (P), podczas gdy zmienną objaśnianą jest wielkość popytu (QD).

ZyskW
Zysk

Zysk całkowity (π) – różnica między całkowitymi przychodami przedsiębiorstwa uzyskanymi ze sprzedaży produktów, a całkowitymi kosztami poniesionymi na wytworzenie tych produktów, czyli