
COBOL – wysokopoziomowy język programowania stworzony i używany do tworzenia aplikacji biznesowych. COBOL jest językiem imperatywnym, proceduralnym, oraz od 2002 roku, obiektowym.

conjoint R – pakiet oprogramowania statystycznego dla programu GNU R. Zawiera implementację tradycyjnej metody conjoint analysis. Jest napisany w języku programowania R jako rozwinięcie (moduł) popularnego oprogramowania statystycznego w postaci programu GNU R, współpracuje także z programami dedykowanymi dla środowiska R takimi jak: RStudio oraz Microsoft R Application Network.

Elixir – funkcyjny i współbieżny język programowania stworzony w 2012 roku przez José Valima. Programy napisane w Elixirze uruchamiane są na maszynie wirtualnej Erlanga cechującej się możliwością tworzenia małym kosztem bardzo wielu procesów.

Erlang – język programowania zaprojektowany z myślą o zastosowaniach współbieżnych, a także środowisko uruchomieniowe dla aplikacji w nim napisanych. Sekwencyjny podzbiór Erlanga jest językiem funkcyjnym z wartościowaniem zachłannym, jednokrotnym przypisaniem oraz dynamicznym typowaniem. Część współbieżna bazuje na teoretycznym modelu znanym jako Actor model. Język został zaprojektowany pod kątem tworzenia rozproszonych systemów wymagających długotrwałej pracy oraz odporności na awarie. Obsługuje mechanizm hot-swappingu pozwalający na aktualizację kodu aplikacji bez jej zatrzymywania.

Go – język programowania opracowany przez pracowników Google: Roberta Griesemera, Roba Pike'a oraz Kena Thompsona. Łączy w sobie łatwość pisania aplikacji charakterystyczną dla języków dynamicznych, jak również wydajność języków kompilowanych.

Haskell – czysto funkcyjny język programowania nazwany na cześć Haskella Curry'ego.

Haxe - to wieloplatformowy język programowania open source, przeznaczony do tworzenia aplikacji natywnych oraz interaktywnych aplikacji webowych. Obecnie współpracuje z: Adobe Flash, C++, C#, JavaScriptem, Javą, PHP, Pythonem, Luą, Node.js oraz Neko VM. Twórcą Haxe jest Nicolas Cannasse.

Hollywood – komercyjny język programowania stworzony przez Andreasa Falkenhahna przeznaczony głównie do tworzenia aplikacji multimedialnych. Hollywood jest dostępny dla systemów AmigaOS, MorphOS, OS/2 Warp, AROS, Windows, macOS, Linux, iOS oraz Android. Posiada on również wbudowany kompilator skrośny, co umożliwia automatyczne tworzenie plików wykonywalnych na wszystkie wspierane platformy. Generowane pliki wykonywalne są absolutnie samodzielne i nie wymagają dołączania żadnych zewnętrznych bibliotek, co sprawia, że mogą być one uruchamiane bezpośrednio z pamięci USB. Opcjonalny dodatek pozwala także kompilować pliki do formatu APK.

Język Drabinkowy/Logika Drabinkowa – Graficzny język programowania sterowników PLC, pierwotnie był pisemną metodą dokumentacji sterowania przekaźnikowego, stosowanego w produkcji i kontroli procesu. Każde urządzenie w szafie przekaźnikowej było reprezentowane przez symbol na schemacie drabinkowym razem z połączeniami między pokazanymi urządzeniami. Jako język graficzny jest on dla przeciętnego programisty prostszy oraz łatwiejszy w opanowaniu niż przeciętny klasyczny język programowania sterowników.

KISS to język programowania niskiego poziomu, stosowany w komputerach IBM 650 według Communications of the ACM.

Kotlin – statycznie typowany język programowania działający na maszynie wirtualnej Javy, który jest głównie rozwijany przez programistów JetBrains. Nazwa języka pochodzi od wyspy Kotlin niedaleko Petersburga. Kotlin jest zaprojektowany z myślą o pełnej interoperacyjności z językami działającymi na maszynie wirtualnej Javy.

Maple – program komputerowy typu CAS służący do wykonywania obliczeń symbolicznych, stworzony w 1981 roku przez Symbolic Computation Group na Uniwersytecie Waterloo w Kanadzie.

NetLogo to język programowania i zintegrowane środowisko modelowania matematycznego. Język NetLogo został zaprojektowany na bazie języka Logo. Jego twórcy kierowali się zasadą niski próg i brak sufitu: język ma umożliwić łatwą pracę nowicjuszom a jednocześnie sprostać potrzebom zaawansowanych użytkowników. Ma wbudowaną obszerną bibliotekę modeli z różnych dziedzin, takich jak ekonomia, biologia, fizyka, chemia, psychologia i wiele innych. NetLogo jest wykorzystywane także w celach edukacyjnych.

GNU R – interpretowany język programowania oraz środowisko do obliczeń statystycznych i wizualizacji wyników. Jest to projekt GNU podobny do języka i środowiska S stworzonego w Bell Laboratories przez Johna Chambersa i jego współpracowników. R jako implementacja języka S została stworzona przez Roberta Gentlemana i Rossa Ihakę na uniwersytecie w Auckland. Nazwa pochodzi od pierwszych liter imion twórców oraz jest nawiązaniem do języka S. GNU R rozprowadzany jest w postaci kodu źródłowego oraz w postaci binarnej wraz z wieloma dystrybucjami GNU/Linuksa. Dostępna jest także wersja dla Microsoft Windows i Mac OS.

Rapira to edukacyjny proceduralny język programowania stworzony w latach 1980 w ZSRR i zaimplementowany w komputerze BESM-6, następnie w pierwszym sowieckim PC Agat i klonach PDP-11 oraz klonach Intel-8080/Z80 (Korwet). Rapira był językiem interpretowanym z dynamicznym systemem typów i wysokim poziomem konstrukcji. Oryginalnie język opierał się na rosyjskim zestawie słów, jednak później dodano również zestawy angielskie i mołdawskie. Rapira był językiem znacznie łatwiejszym w użyciu niż ówczesne implementacje języka Pascal.

Rust – kompilowany język programowania ogólnego przeznaczenia rozwijany przez Fundację Mozilla. Stworzony z myślą, aby był „bezpieczny, współbieżny i praktyczny”.

S-wyrażenie – to notacja, służąca do zapisu struktury list oraz drzew pod postacią tekstu. Wykorzystywana w językach rodziny Lisp oraz do zapisu tekstowego WebAssembly.

Scala − język programowania łączący cechy języków funkcyjnych i obiektowych. Scala działa na Wirtualnej Maszynie Javy, a także na Java Platform, Micro Edition Connected Limited Device Configuration i platformie .NET. Nazwa ma za zadanie podkreślać skalowalność języka, stąd Scala.

Scratch – interpretowany wizualny język programowania. Został zaprojektowany przez Mitchela Resnicka, jest rozwijany przez zespół pracujący w Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab.

WebAssembly, w skrócie Wasm – otwarty standard przenośnego zapisu binarnego, oraz reprezentacji tekstowej w formie S-wyrażeń. Głównym założeniem języka jest udostępnianie wysoko wydajnej platformy do uruchamiania aplikacji na stronach internetowych. Standardem zajmuje się organizacja W3C ze wsparciem Mozilli, Microsoftu, Google oraz Apple. Pracę nad Wasm zostały ogłoszone w 2015 roku. W Listopadzie 2017 Mozilla ogłosiła wsparcie "dla wszystkich głównych przeglądarek".